• Anonym (?)

    Autismliknande svårigheter hos 14 månaders?

    Jag har en pojke som är 14 månader. Inte mitt första barn. Känner själv (minst sagt) att någonting kring hans utveckling är ett problem. Såhär fungerar han..


    Mat:
    Äter bara med fingrarna fortfarande.
    Gaffel/sked/pipmugg fattar han inte vad det ska användas till.
    Tar gärna upp tallriken och kastar iväg den.
    Äter ALLT han hittar på marken, inte bara smakar, utan äter bokstavligt talat upp det även om det så är sten.

    Sömn:
    Har sovit jättedåligt sedan dag 1. Vaknat i genomsnitt 15 gånger per natt. Får idag 10 (!!) droppar Theralen vid läggdags och har ändå problem med såväl insomning som att bibehålla sömn. Vaknar 3-5 gånger per natt. Kan inte somna om själv.

    Ordförståelse:
    Lystrar inte till sitt namn.
    Vänder sig inte om när man försöker göra honom uppmärksam, ropar, gör ljud för att han ska reagera (hörseln är helt ok).
    Har "råkat" säga mamma vid något enstaka tillfälle när han jollrade som yngre.
    Kan i övrigt inte säga ett enda ord.
    Tittar inte efter lampan eller klappar på magen t.ex trots tjat från vår sida om det i minst ett halvår.
    Förstår inte enkla uppmaningar som "tack" (när man sträcker fram händerna för att få det han håller i). Förstår inte, som många andra barn verkar förstå och gå från punkt a till punkt b, när man säger "nu ska vi gå ut" eller "nu ska vi byta blöja/hämta välling" osv.
    Härmar inte ord, grimaser. Det enda han hittills härmat i hela sitt liv, är att pappa smackar med tungan mot gomen ibland när han snusar och det ljudet har ungen börjat göra med jämna mellanrum.

    Motorisk utveckling:
    Rump-hasare.
    Kan resa sig från liggande till sittande.
    Kan ställa sig upp mot möbler och gå längst dem.
    Går om man håller i båda händerna, fast vinklar ena benet inåt och snubblar på sig själv.
    Klättrar ur matstolen upp på köksbordet.
    Bara för några dagar sedan lärt sig klättra upp och nerför sin säng (20 cm hög).
    Klappar händerna 1/3 ggr.
    Vinkar 1/10 ggr.
    Hjälper inte till (är rättare sagt väldigt oföljsam) när han ska ta på sig eller ta av sig kläder.
    Kan inte använda kritor (de äts upp).
    Pussel, klossar stoppas också bara i munnen.
    Har väldigt dåligt pincettgrepp. Det mesta använder han hela näven till.

    Lek:
    Helt ointresserad av alla sorters leksaker.
    Det enda som är intressant är knapp-liknande saker. T.ex runda inskruvade skruvar, eller knappar på jackor. Dom kan han pilla på så länge han får.
    Annars sysselsätter han sig dagligen med att öppna alla lådor och skåp i hemmet, och kasta ut allting på golvet. Han vill inte leka med sakerna utan det är kastandet som är det roliga.
    Tittut är roligt 1 gång, men leendet kommer liksom 5-6 sekunder "sent", sen tittar han bort och nästa gång man försöker med tittut så är det inte roligt.

    Känslomässigt och socialt:
    Förstår inte när man gör icke-verbala saker såsom att "smacka" med munnen plutande för att visa att man vill pussas. Kramas inte.
    Om man klappar/gosar med honom t.ex smeker försiktigt i håret eller på ryggen så tar han tag i handen och kastar bort den.
    Kelande ska bara vara på hans villkor. Han vill gärna sitta i famnen men då med ryggen mot mig och jag får inte hålla i honom.
    Sträcker sällan ut armarna för att bli upplyft. Kanske händer 1/10 ggr.
    Har nyligen börjat komma in i separationsfas fast bara hemma. Om jag t.ex går till ett annat rum så blir han jätteledsen men följer inte efter, inte heller på uppmaningen "kom".
    Det går dock bra att lämna på förskolan (han sticker ifrån mig. jag är helt oviktig) och likadant när vi varit på lekland eller i parken ute så sticker han ifrån mig. Vänder sig inte om utan drar iväg med världens fart. Vem som helst får plocka upp honom utan problem. Även när vi är hemma så får jag gå till ett annat rum om bara någon annan är där (även om den personen är främmande).
    Helt ointresserad av andra vuxna. Något intresserad av andra barn.

    Nej. BVC har inte reagerat. Det tror jag beror på att vi pratat väldigt mycket om andra saker såsom sömnen, och att sonen går upp jättedåligt i vikt. Han ligger nedanför nedersta kurvan så vi går och väger honom var tredje vecka. Har nämnt det vid några tillfällen både för sköterska och läkare som bara viftat bort det med att det förmodligen beror på den dåliga sömnen. Förskolan har han bara gått i 3 veckor så vi har inte riktigt hunnit prata så mycket om just utvecklingsbiten....

    Vad tycker ni om utvecklingen? Vad är "normalt" och vad är inte det?
    Ska träffa läkare nu i veckan o vore bra att veta lite bättre vad jag ska uppmärksamma särskilt om...

  • Svar på tråden Autismliknande svårigheter hos 14 månaders?
  • Anonym (samma sits)

    Jag har en dotter på 14 månader som jag sedan länge haft samma oro och funderingar kring som du har

  • Anonym (.)

    Jag tycker du skall ge skriftlig info till läkaren, precis som du gjort här i tråden. Jag tycker inte det låter helt normalt det du beskriver, men vad är "normalt"? och hur mycket annorlunda får det bli innan man kan tala om en diagnos?
    Jag är inte ett dugg sjukvårdsutbildad eller kunnig, men för mig låter det lite autistiskt. Vilket du såklart bör ta med en nypa salt.
    Hur som helst, sammanfatta allt skriftligt och ta med till läkaren. Hoppas ni får utredning om det behövs.

  • Anonym (A)

    Hej

    Hur har det gått med din son??

    Funderar samms över mitt barn.

  • Anonym (Hej)

    Absolut autism i ts fall. Hoppas dom fick hjälp av sjukvården sen.

Svar på tråden Autismliknande svårigheter hos 14 månaders?