• hoppaspatur

    Akut snitt sist - göra snitt igen?

    Hej

    Ska gå och prata med läkare för planera hur göra om 3 månader. 
    Är gravid och 43 så åldern får mig tror snitt är säkrast, har fått för mig äldre har större risk få dåligt värkarbete. Å andra sidan hade jag dåligt värkarbete för 9 år sedan när min flicka kom. Då blev det massa värkstimulerande som jag inte kunde hantera, följt av två epidural, flickan fastnade och vi var så trötta båda två så det fick bli att plocka ut via snitt. 

    Nu funderar jag på om snitt igen är det säkraste. JAg vill inte hålla på med en förlossning i gen 1-2 dygn som igen slutar med akutsnitt pga trötthet. Nej, då hellre planerat snitt som blir lugnare.

    Någon annan som varit med om snitt innan och sedan kunnat ha en normal förlossning?

    Läkarna vill ju bara tjata in en på vanlig förlossning. Men jag vill hellre ha ett planerat snitt än en förlossning till som stannar av och inte går som avslutas med akut snitt. Vid mitt förra akuta snitt var allt så rörigt och jag var så trött så jag missade min flickas första 7 timmar helt. Det vill jag inte vara med om igen, ett planerat snitt verkar lugnare och man får vara med barnet på en gång osv.

    Andra i liknande sits med samma funderingar?

  • Svar på tråden Akut snitt sist - göra snitt igen?
  • AnonymaKlara

    Hej!
    Jag skrev ett långt svar men det försvann så får se vad jag kan åstadkomma nu. 
    Jag hade också ett akut snitt förra förlossningen och sitter här nu med knappt tre veckor till bf med andra barnet. Det tog tid för mig att landa i något men till slut sa min magkänsla vad jag borde göra. För mig blir det planerat snitt eftersom risken är stor att det blir samma utgång igen, vilket jag, liksom du, vill undvika. Risken är redan förhöjd när det redan blivit den utgången en gång. För mig så ligger detta barnet med ansiktet utåt vilket min första bebis också gjorde och det gjorde nog beslutet lättare för mig. 

    Har du pratat med någon aurorabarnmorska? Det hjälpte mig så mycket. Tyckte inte alls att hon försökte få mig att välja att prova vaginalt. Däremot sa hon att om jag vill prova så lägger vi upp en plan för det. Nu är det bestämt så att om förlossningen drar igång innan planerat datum så får jag, om jag vill, prova att föda vaginalt och med en tydlig förlossningsplan. För mig känns detta väldigt bra och tryggt.

    Hoppas att du landar i nånting! Men det tror jaga tt du kommer göra. Jag tror att du kommer att känna med magen vad som är rätt för dig :) 

  • hoppaspatur

    tack för svar, vad skönt höra det finns andra som resonerar samma!
    jo jag känner mig också tryggast i ett planerat snitt tror jag. Men får känslan läkare vill helst prata in mig på vanlig förlossning. Jag har en läkartid för diskutera det hela om ett tag - tror den läkaren har erfarenhet från aurora (som jag inte vet något om men du nämnde det) så hoppas den läkaren ger mig bra råd. 

    Akut snitt pga dåligt värkarbete/bebben fastnade och inte orkade ut - det var ju pyton. Missa första dagen med bebben pga groggy då var inte kul. Men med planerat snitt verkar allt vara mycket lugnare - enligt info från danderyd så får man snabbt komma från uppvak på avdelning och vara med bebis osv. Det verkar som man är piggare efter snittet och snabbt får vara tillsammans med bebisen jämfört med virrvarret i samband med akutsnitt.

    fast det är klart det är surt för en egen kropp, minns hur hopplöst det var att röra sig/inte kunna bära osv de först 1-2 veckorna. Men det går ju över!

  • AnonymaKlara

    Låter som att din magkänsla ändå har landat i nånting. Om du skulle bli nekad, skulle du bli besviken då? eller skulle du känna dig taggad?

    Ja, det är ju risker med kejsarsnitt men om risken är att det blir akut igen så resonerarg så att det är bättre med ett planerat snitt än att det skull ebli akut igen, både fysiskt och psykiskt! Det blir ju ett litet trauma, tyckte jag iaf. 

  • Nyfikna72

    Jag tror knappast att de nekar en 43 åring som gjort snitt tidigare ett nytt snitt, det är nog säkrast för alla parter.

Svar på tråden Akut snitt sist - göra snitt igen?