• Jessica04

    tips gällande pcos?

    Hej!


    Fick diagnos pcos i feb - 15 och fick utskrivet provera 10mg som jag skulle äta i 3 månader, mensen kom som ett brev på posten och så gjorde även alla jävla biverkningar man kan tänka sig. Mådde piss helt enkelt. Tror dock inte att jag fick ÄL. (tabletterna ska bara skapa en regelbunden mens men ibland sätter kroppen igång sig själv ändå.)


    Nu har det gått ca 2 månader sen jag slutade äta Provera och ingen mens i sikte.


    Fråga 1: Behöver jag kontakta min läkare igen för att fortsätta äta nån form av hormoner? För kan ju inte vara bra att gå runt utan att ha mens? Eller ska man bara avvakta tills man vill ha barn?


    Fråga 2: hur gick ni tillväga för att ta det stora steget till att bli mamma ? Var det tufft? Något jag kan behöva tänka/fixa innan man "blir redo"? Lite diffus fråga där men hoppas ni förstår iaf!


    Fråga 3: jag har under den senaste veckan - 2 veckorna bakåt haft fruktansvärt ont i brösten/bröstvårtorna, om jag nu inte är gravid och inte har mens varför har jag då ont?? Någon som med får värk sådär till och från sådär? Eller något jag borde kolla upp?


     


    MVH en väldigt fundersam tjej  Solig

  • Svar på tråden tips gällande pcos?
  • 120512

    Hej, jag har ätit provera i 2år, men har de på paus just. Då jag övergick på lchfkost och har fått bruna flytningar. Fick bra tips i förra nr av allt om lchf att mejerier kunde blockera insulinet. Och gå ner 5kg till plus motion och lite träning ska kanske kroppen funka. På kostdoktorn finner man mycket av tips.

    Har du funderat att prova lchf? Det har hjälpt många

    får du mensen tillbaka och sen vill ha bebis kan du ta pergotime tex ..

  • Jessica04

    Hej! Helt missat ditt svar, LCHF är inget för mig, jag äter normal kost och rör mig istället. Ligger på en stadig vikt och dragit ner på stressen. 


    Jag har en app i mobilen "P tracker" där jag fyller i mina symtom och om/när jag får mens, förra året hade jag en cykel på ca 70 dagar. Är ju omöjligt att pricka in ägglossning om vi en vacker dag vill ha barn, vi använder ju dessutom inget skydd (inte gjort på 3år) och har aldrig fått ett ända plus så tror inte vår chans är så stor. Har ju enligt appen haft mys när ägglossningen borde ha varit med så .. ah.. man känner sig totalt jävla misslyckad. 


    Just nu har många i min närhet fått plus och lägger ut sina gulliga bilder på gravidmagar eller bilder på ultraljud. Tror jag snart går ner i en depression av all babylycka. Känns hopplöst och omöjligt för tillfället. Sambon ger mig hintar att han börjar bli redo att bli pappa men jag vet inte om jag orkar gå igenom hormonbehandlingar för att kanske få ett +. Får se vad framtiden säger , just nu vill jag bara fokusera på jobb - resa - leva livet - spara till hus.  


    pcos
Svar på tråden tips gällande pcos?