• Anonym (Vill ha "rätt" Pappa på riktigt)

    Adoption av vuxen?

    Mina frågor kommer längst ner! (Om du vill hoppa över min personliga historia.)

    Hela mitt liv har min biopappa varit frånvarande helt i princip. Jag blev till trots p-medel och han ville att min mamma skulle abortera vilket hon inte ville så redan under graviditeten gick dom isär.

    Vi har setts ca 5 gånger fram tills dess att jag blev tonåring sen har vi inte setts alls utom när man går förbi varandra på stan nån gång var tredje år och liksom måste säga ett "hejhej" för det blir liksom så obekvämt att stirra och gå vidare.

    Jag är även min Mammas första och sista barn. Det blev bara jag ;)

    Nu till saken:

    En av min Mammas bästa vänner (vi kan kalla honom J) hade inga egna barn och då han och Mamma umgicks en hel del så blev det att han gick in i rollen som pappa. Han gjorde allt det där en pappa liksom ska göra. Lekte massor, hjälpte Mamma med avlastning, åkte på både mindre och längre resor med oss ibland eller bara mig ibland. Bara fanns där. Alltid. Även när han hade flickvänner i perioder, det förändrade inget. (Förutom att kvinnan i hans sista och längsta förhållande är en fantastiskt rolig och trevlig person som jag kommer oerhört bra överens med.)

    J skaffade aldrig några egna barn. (Han har heller inga planer på att göra det i pensionsåldern om någon tänker att det finns tid än.)

    Nu är jag vuxen och jag och J har självklart kontakt fortfarande, även om det nu är som en vuxen brukar ha kontakt med sina föräldrar liksom, hälsar på varandra och pratar i telefon och sånt.

    Eftersom jag börjar bli äldre har jag tänkt en del på att det vore så kul om mina teoretiska kommande barn kunde få en morfar som var morfar på alla sätt och vis, även lagligt. Jag vet ju redan att han kommer finnas där känslomässigt och praktiskt. Men det vore så skönt att bara kunna säga till barnen att jag inte liknar morfar för det är så enkelt att man är adopterad av honom. Samma med nya bekanta. Blir så mycket förklarande jämt!

    Och att när han en gång i tiden dör får jag ärva dom föremål som jag faktiskt har emotionella kopplingar till istället för en främmande gubbes gamla grejer, få ta över dom sentimentala prylar jag växt upp med. Och att jag även har laglig rätt att räknas som närmaste familj om han blir sjuk eller så. Känna att man har rätt att närvara. Man vill ju räknas av systemet på nåt sätt, eller hur?
    (Det handlar dock ej om pengar om nån funderar, min biopappa och han har säkert liknande ekonomier, även om jag omöjligt kan veta säkert. Ingen av dom är nån miljonär vad jag vet hehe.)

    Så det jag då undrar är:

    1. Hur genomför man en adoption mellan två vuxna?

    2. Behöver min biopappa godkänna det?

    3. Blir det nåt problem ekonomiskt då min biopappa betalat underhåll
    alla år medan jag växte upp? (Skulle sånt behöva betalas tillbaka blir det ju enorma summor tänker jag.)

    4. Kostar adoptionen i sig något?

    5. Har du genomfört en adoption mellan två vuxna? Har du nåt du kan dela med dig om upplevelsen?

    Tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Adoption av vuxen?
  • SupersurasunkSara
    mpermper skrev 2015-06-16 16:10:22 följande:

    Det verkar som att det kör ihop sig med arvsrätten efter din mamma om du låter din styvfar adoptera dig. Läs här:
    http://lawline.se/answers/12036


    Bara om styvfadern är gift eftersom så måste hans fru också adoptera TS, dvs TS biologiska mamma är inte längre hennes mamma så att säga.

    Men om bara styvpappan adopterar torde det inte påverka TS arvsrätt efter sin mamma.
  • Anonym (Vill ha "rätt" Pappa på riktigt)

    Han är inte gift, ej heller sambo. Och har som sagt inga egna barn.

  • Anonym (L)

    När man adopteras så upphör alla juridiska band så som arvsrätt osv från den biologiska föräldern. Man är inte släkt överhuvudtaget i lagens mening när adoptionen ägt rum. MEN, de som kan bli problemet här är det som nummer 1 nämner, om J adopterar dig så upphör även alla juridiska band med din mamma, vilket jag i texten inte kan utläsa är något du vill. Det jag antar att du vill är att juridiskt sett anses vara din mammas och J:s gemensamma barn. För att detta ska vara möjligt så måste din mamma och J vara gifta med varann (man kan adoptera makes/makas barn, inte sambos eller vänners). Eftersom du är myndig så krävs inte dina föräldrars samtycke för att adoptionen ska gå igenom, men de kommer troligtvis att höras i fallet och höra vad de vill. Man ansöker om adoption i tingsrätten i den stad där adoptanten bor. Är lite osäker på om din pappa skulle få möjlighet att få tillbaka de pengar han betalt i underhåll för dig men jag skulle gissa på att så inte blir fallet, han har ju dock under tiden han betalt underhåll varit din pappa. För att en adoption ska gå igenom så ska adoptanten uppfostrat dig eller på annat sätt haft en uppfostrande och föräldraliknande roll i ditt liv. Jag kan ha uppfattat de fel, men J och din mamma har enligt vad jag kan utläsa aldrig haft en kärleksrelation? Då jag antar att du inte sammanbott med J själv och att han inte varit din styvfar så tror jag tyvärr det kan vara svårt att argumentera för att han uppfostrat dig. Men det skadar aldrig att ansöka.

  • mpermper

    I Sverige genomförs tydligen enbart något som kallas "stark adoption" - då spelar det ingen roll huruvida den som adopterar är gift eller inte efter vad jag förstår. Man förlorar den juridiska bindningen till båda sina biologiska föräldrar om man väljer att låta sig adopteras.
    Här är en kvinna som hade samma frågeställning som TS fast gällande sin mamma:
    http://lawline.se/answers/15575

  • Anonym (L)

    Det som däremot går att göra, om adoptionen skulle gå igenom, är att din mamma upprättar ett testamente där du ärver allt. Eftersom det inte finns några andra laglottsberättigade arvingar borde de inte vara ett problem (eftersom du inte är något juridiskt till din mamma om J adopterar dig). Eftersom du är vuxen spelar ju vårdnadsfrågor och underhållsfrågor ingen roll ändå. Enda problemet bör just vara närståendefrågor (tex vem som kontaktas om hon blir sjuk)

  • Anonym (Vill ha "rätt" Pappa på riktigt)

    Det låter ju helgalet att man skulle förlora båda bioföräldrarna bara för att man
    inte känner sig kopplad till den ena. Förstår inte alls varför det kändes som en bra regel att skapa. Skulle aldrig gissat att det var på det viset.

    Min mor hade ett förhållande med J ett tag men det var många år innan jag föddes.
    Dom hade alltså ej ett förhållande när jag var liten och bodde ej ihop utan han hade den roll en pappa skulle haft som skaffat barn med en kvinna han ej var tillsammans med helt enkelt. Hade var närvarande ofta och hade mig på egen hand en hel del också.

    Men rent teoretiskt sett då, om han gifte sig (bara rent på papper) med min mor nu och adopterade mig efter det för att sedan skilja sig efter nån lämplig tid förflutit (ett år?) så skulle allt vara finemang?

  • Anonym (Vill ha "rätt" Pappa på riktigt)
    Anonym (L) skrev 2015-06-16 16:54:26 följande:

    Det som däremot går att göra, om adoptionen skulle gå igenom, är att din mamma upprättar ett testamente där du ärver allt. Eftersom det inte finns några andra laglottsberättigade arvingar borde de inte vara ett problem (eftersom du inte är något juridiskt till din mamma om J adopterar dig). Eftersom du är vuxen spelar ju vårdnadsfrågor och underhållsfrågor ingen roll ändå. Enda problemet bör just vara närståendefrågor (tex vem som kontaktas om hon blir sjuk)


    Ja, jag vill inte förlora henne som närstående av exakt samma anledning som jag vill bli adopterad av mannen som agerat som far.
    Man vill ju att banden ska finnas där lagligt till båda.
  • Anonym (L)
    Anonym (Vill ha "rätt" Pappa på riktigt) skrev 2015-06-16 17:05:19 följande:

    Det låter ju helgalet att man skulle förlora båda bioföräldrarna bara för att man
    inte känner sig kopplad till den ena. Förstår inte alls varför det kändes som en bra regel att skapa. Skulle aldrig gissat att det var på det viset.

    Min mor hade ett förhållande med J ett tag men det var många år innan jag föddes.
    Dom hade alltså ej ett förhållande när jag var liten och bodde ej ihop utan han hade den roll en pappa skulle haft som skaffat barn med en kvinna han ej var tillsammans med helt enkelt. Hade var närvarande ofta och hade mig på egen hand en hel del också.

    Men rent teoretiskt sett då, om han gifte sig (bara rent på papper) med min mor nu och adopterade mig efter det för att sedan skilja sig efter nån lämplig tid förflutit (ett år?) så skulle allt vara finemang?


    En adoption innebär ju att "äganderätten" (gud vad hemskt de lät, men du fattar vad jag menar hoppas jag) av barnet flyttas över till någon annan. Oftast adopteras ju barn av någon som de inte har någon relation till som helst och då ska ju banden till de biologiska föräldrarna klippas helt. I dagens läge så verkar det som att man fortfarande har ideologin om att enbart makar ska ha barn ihop. Således kan man inte adoptera en sambos barn och ännu mindre en väns barn. Ett barn ska ha två föräldrar då det anses höra till barnets bästa även om jag väl inte skulle kalla dig ett barn, och vill man då fortfarande ha band med den ena biologiska föräldern så är det enbart dennes make som kan fylla rollen som den andre föräldern. Däremot, som jag skrev, hade det varit okej om J ensam adopterat dig och då hade du haft enbart en juridisk förälder (hur politikerna tänkt där skulle va kul att veta). Däremot så kan man vara restriktiv med att låta ensamstående adoptera men det kan bero på.

    Gällande din fråga om "skenäktenskap" så är det upp till myndigheterna att bedöma, man brukar ha en viss tidsgräns på äktenskapets längd. Det ska i vart fall vara stadigvarande och jag har för mig att jag har läst minst tre år någon gång.
  • lilly

    I detta fallet, med tanke på din ålder, är det ju arvet som skulle betyda något om du adopteras. Om du vill ärva J kan det dock lösas på enklare sätt, nämligen genom att han upprättar ett testamente till förmån för dig. Han saknar ju egna barn ändå som kan kräva laglott. Du är dessutom inte tvungen att ärva din biologiska far utan du kan göra en arvsavsägelse. Här står lite om hur man går tillväga:

    http://lawline.se/answers/1048

  • SupersurasunkSara
    mpermper skrev 2015-06-16 16:42:28 följande:

    I Sverige genomförs tydligen enbart något som kallas "stark adoption" - då spelar det ingen roll huruvida den som adopterar är gift eller inte efter vad jag förstår. Man förlorar den juridiska bindningen till båda sina biologiska föräldrar om man väljer att låta sig adopteras.
    Här är en kvinna som hade samma frågeställning som TS fast gällande sin mamma:
    http://lawline.se/answers/15575


    Aha, då ber jag om ursäkt, då hade jag fel
Svar på tråden Adoption av vuxen?