• Anonym (Anonym)

    Semester under fl

    Hej!

    Är föräldraledig, barnet är fyra månader, och har planerat att ta ut några semesterdagar från mitt jobb i sommar då min sambo ska ta ut några fp dagar. Så jag tänkte ta semester några av dagarna han tar fp och resterande dagar får vi leva på hans fp.

    Mitt lönekontor säger att jag måste avbryta min föräldraledighet för att kunna få min semester beviljad. Det är väl egentligen inget konstigt med det men funderar bara på om det kan påverka min fp i framtiden?? Eller kan min sgi påverkas?

  • Svar på tråden Semester under fl
  • Anonym (Anonym)

    Kan förtydliga att jag såklart inte ansökt om fp de dagar jag tänkt ta ut semester

  • Försäkringskassan

    Hej

    Nej din sgi påverkas inte av att du gör ett avbrott I föräldraledigheten för att ta semester. Din sgi är dessutom skyddad under barnets första år när du vårdar barnet. Tar du semester istället för föräldrapenning så sparar du föräldrapenningdagar.

    Du får höra med din arbetsgivare om det kan ställa till problem för dig i och med att du ev bara kan  dela upp ledigheten på högst tre perioder varje kalenderår. Om du och din arbetsgivare är överens kan du dela upp ledigheten på fler perioder.

    Hälsningar
    Alex, handläggare

Svar på tråden Semester under fl