• johannahoffman

    min dotter dotter i sitt rum hela dagarna

    Hej vet inte om detta är i rätt kategori/forum men det är såhär att min dotter har suttit på sitt rum i snart en vecka nu och hon vägrar prata med någon. Hon går ner till oss ibland då hon ska göra något att äta men sen går hon direkt upp igen och sägrr inte så mycket. Problemet är att jag vet att hon och hennes syster bråkar hela tiden och anledningen att hon sitter på sitt rum hela dagarna för att undvika henne. Jag vet inte vad jag ska göra längre bråken har ju lugnat sig men är orolig för henne och jag vet inte om jag gör rätt i att låta henne vara på sitt rum hon har haft ätstörningar/självskadebeteende och även försökt ta sitt liv vid två tillfällen för lite mer än 1 år sedan men hon mår mycket bättre nu så jag är väldigt osäker.

  • Svar på tråden min dotter dotter i sitt rum hela dagarna
  • Adeln

    Hej TS

    Din situation, eller kanske snarare din dotters situation låter inte helt bra. Lita på att du vet bäst och ta det lugnt med svaren du kan få här så du inte stjälper situationen.

    Eftersom det saknas mycket information om hur din dotter är som person så ger jag dig bara generella förslag.

    - Inkräkta på hennes rum och prata med henne, berätta att du oroar dig över henne och att du har märkt att hon verkar lite off.

    - Fråga hennes bästa kompis om hon har märkt något annorlunda (kanske är en pojkvän som hon pratar med på nätet?).

    - Snoka på hennes rum när hon inte är där, glöm inte att ta för/efterbild (så att du vet hur allt såg ut innan du rotade runt) om du tänker vara slug med dina resultat, annars är det bara att konfrontera henne. Viktigt: Kolla hennes skypekonversationer, facebook (obs. hon kan märka om du loggar in här), instagram och platshistorik både på hårddisken och i webbläsaren (radera alla spår om du vill låtsas som ingenting).

    - Förhör hennes syster.

    Det är alla råd jag kan komma på så här. Jag förstår att du inte vill inkräkta på henne, men du kan göra lite lätt spioneri innan du går fullt in. Men du måste ju göra det om det är risk för hennes självskadebeteende.

  • johannahoffman
    Adeln skrev 2015-06-25 16:04:43 följande:

    Hej TS

    Din situation, eller kanske snarare din dotters situation låter inte helt bra. Lita på att du vet bäst och ta det lugnt med svaren du kan få här så du inte stjälper situationen.

    Eftersom det saknas mycket information om hur din dotter är som person så ger jag dig bara generella förslag.

    - Inkräkta på hennes rum och prata med henne, berätta att du oroar dig över henne och att du har märkt att hon verkar lite off.

    - Fråga hennes bästa kompis om hon har märkt något annorlunda (kanske är en pojkvän som hon pratar med på nätet?).

    - Snoka på hennes rum när hon inte är där, glöm inte att ta för/efterbild (så att du vet hur allt såg ut innan du rotade runt) om du tänker vara slug med dina resultat, annars är det bara att konfrontera henne. Viktigt: Kolla hennes skypekonversationer, facebook (obs. hon kan märka om du loggar in här), instagram och platshistorik både på hårddisken och i webbläsaren (radera alla spår om du vill låtsas som ingenting).

    - Förhör hennes syster.

    Det är alla råd jag kan komma på så här. Jag förstår att du inte vill inkräkta på henne, men du kan göra lite lätt spioneri innan du går fullt in. Men du måste ju göra det om det är risk för hennes självskadebeteende.


    Problemet är inte om hon skadar sig själv eller inte för det har jag koll på. Vad jag undrar va väl om jag gör rätt i att låta henne vara i sitt rum eller om jag ska tvinga ut henne?

    Hon är där just för att undvika hennes syster och det är vad hon säger men det känns som om hon skulle kunna bli dålig igen om jag låter henne va ifred. Har försökt prata med både henne och hennes syster men det har inte kommit någon vart och min äldsta (hon som är i sitt rum hela dagarna) säger att hon ska stanna där sålänge min andra dotter bor hemma.
  • Lavish

    Hur ser bråken med systern ut då? Är det systern som ger sig på henne? För det är ju inte speciellt konstigt att hon inte vill komma ut om hon råkar ut för något obehagligt varje gång hon gör det. 

  • johannahoffman
    Lavish skrev 2015-06-25 20:42:31 följande:

    Hur ser bråken med systern ut då? Är det systern som ger sig på henne? För det är ju inte speciellt konstigt att hon inte vill komma ut om hon råkar ut för något obehagligt varje gång hon gör det. 


    Som jag upplevt det är det oftast hon som går på sin syster.
  • V79

    Kan du inte försöka hitta på något roligt med henne utan för hemmet så systrarna kommer ifrån varandra lite? Få henne att hitta på något med någon kompis någon gång i veckan.

    Jag vet inte hur mycket jag hade vågat låta barnet låsa in sig ensam på rummet med tanke på att risken är lite väl stor att hon bara börjar må sämre av att sitta instängd. Försök pressa lillasyster på info om vad det är som gör att storasyster går på henne. Är det verbalt bara eller även fysiskt? Hur ser familjen ut, bor ni med pappan och hur är situationen hemma annars mellan er alla? Tänkte att ibland om det är spänt hemma bland familjemedlemmar så kan barnen må dåligt utav der och därför hon tar ut sin frustration på lillasyster.

    Hur gamla är döttrarna?

Svar på tråden min dotter dotter i sitt rum hela dagarna