• Snorkfraken91

    Vikarie, anställd varje termin

    Hej!


    Jag har fått ett gymnasielärarvikariat och just nu kommer kommunen att anställa mig en termin åt gången fram till jag fått mitt lärarleg, vilket lär ta ett år. Jag kommer alltså stå utan jobb 2-3 veckor i dec/jan innan nästa termin drar igång och de anställer mig på nytt.

    Nu är det så att jag och min man planerar på att skaffa barn och hoppas att lillbebben blir till så den kommer under sommaren nästa gång, men det vet man ju aldrig hur det blir. Hur som helst undrar jag om jag har rätt till något mer än lägsta SGI eftersom mina anställningar inte kommer pågå mer än 6 månader åt gången? Tänker att de ju gör en ny anställning i januari. Men det är ju ändå samma arbetsplats. Blir det skillnad om jag anmäler mig till arbetssökande till arbetsförmedlingen de veckorna jag står utan jobb och väntar in nästa termin? 


    Känner mig väldigt vilsen och vill veta hur det ligger till.


     


    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vikarie, anställd varje termin
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Här kommer generella svar, för att få mer personliga svar kontakta Kundcenter på telefon 0771-524 524.


     


    Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst(SGI). Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:


    beräknas pågå under minst sex månader eller
    är årligen återkommande.

    Anmäler man sig till Arbetsförmedlingen när anställning avslutas och söker arbete på minst samma omfattning så skyddar man sin SGI.


     


    Hälsningar


    Johan, handläggare

Svar på tråden Vikarie, anställd varje termin