• Anonym (stjärnfall)

    Hur kan min föräldra penning bli nu då?

    Jag har arbetat 100% i 6 mån fram till sista juni .
    fått sänkt tjänst till 75% från 1juli .

    Väntar barn som är beräknat födas i Feb 2016 .

    kan jag redan nu ansöka om min föräldrapenning ?
    och i så fall  får den räknas på  100 % el blir  det annat ?
    vad gäller ?

    Jag kommer att få fylla upp tid har arbetsgivaren lovat .

    och vad händer om jag stämplar  upp de resterande 25 % hos a-kassan .

     många frågor blir det .

    Tack för svar .

  • Svar på tråden Hur kan min föräldra penning bli nu då?
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att vi ska fastställa en sjukpenninggrundande inkomst, SGI ska man ha arbetat i minst sex månader eller att arbetet anses vara stadigvarande i minst sex månader. Generellt behöver man anmäla sig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande för att skydda den tidigare inkomsten på 100 %. För att du ska få ett korrekt svar vad som gäller just för dig får jag be dig kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524.


     


    Om du har skickat in ditt moderskapsintyg till oss och ditt föräldrapenningärende är igångstartat kan du logga in på Mina sidor och ansöka om föräldrapenning. Som gravid har du rätt att ansöka om föräldrapenningen 60 dagar innan beräknad födelse.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare

  • Anonym (stjärnfall)

    Hej Igen 

    Om man har Semster då  ,vad  gäller då ?  vilket jag har nu i 4 veckor ? skyddar den något ?
    Jag har missat helt den informationen   helt om detta att kontakta AF  för att skydda sin SGI.

     kan man gör det nu i efter hand  ?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Semester likställs I detta fall med arbete. Det innebär att din sjukpenninggrundande inkomst, SGI är skyddad under denna tid.

    Om du arbetat 75% sedan 1 juli kan du inte retroaktivt skriva in dig på arbetsförmedlingen från 1 juli vilket du måste göra om du vill skydda din SGI när du jobbar 75% tills barnet kommer.

    För att din föräldrapenning ska baseras enligt en SGI på 100% krävs det att du arbetar 100% I minst 6 månader innan barnet kommer.

    Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden Hur kan min föräldra penning bli nu då?