• Anonym (pappa)

    pappa

    Vad gäller med det 10 pappa dagarna när man jobbar natt?
    Jag jobbar 75 % natt vilket gör att jag är ledig olika många dagar i streck berodde på hur jag jobbat. Hur blir det när jag ska ta ut in 10 pappa dagar när den lilla kommit? Hur länge kan man spara de 10 pappa dagarna ?

  • Svar på tråden pappa
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Du kan endast ta ut dessa dagar då du avstår från att arbeta eller avstår från a-kassa under de 10 dagarna.


     


    Du måste ta ut dagarna innan det har gått 60 dagar sedan hemkomsten efter förlossningen, i annat fall så förfaller dagarna.


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

  • Anonym (pappa)

    så om jag jobbar fredag lördag söndag tar jag ut tillfällig föräldrapenning de dagar å sen när jag har in planerad ledig het måndag tisdag onsdag tar jag ingen sen när jag ska jobba torsdag blir det en tillfällig föräldrapenning ? I bland infall de 7 dagars ledig berodde på hur schemat ser ut är fast anställd. 

  • Försäkringskassan

    Hej igen!

    Ja, det stammer. Du tar bara ut tillfällig föräldrapenning vid barns födsel (10 dagar) för de arbetspass du annars skulle ha arbetat. Om du har några dagars ledighet emellan hoppar du over att ansöka om dessa dagar.

    Ett tips att tänka på om du arbetar natt och ditt arbetspass går over två dygn. Då skriver du det datum du skulle ha arbetat flest timmar och hela arbetspassets timmar på detta datum. Du räknar bort sovande jour om du har någon sådan.

    Exempel:
    Kalle skulle ha arbetat natt från klockan 22:00 den 15 juli till och med 06:00 den 16 juli. När Kalle ansöker om ersättning fyller han I den 16 juli I ansökan (då flest arbetstimmar infaller) och skriver hela arbetspassets timmar, alltså 8 timmar.

    Hälsningar
    Agda, handläggare

Svar på tråden pappa