• Anonym (k)

    SGI

    Hejsan!
    Jag har 2 frågor.
    1) I höst ska jag studera på halvtid och vara tjänstledig till viss del från min anställning. Jag skyddar hela tiden mitt SGI med studiemedel på halvtid. Kan detta påverka mitt SGI? Har tidigare fått besked av er att så länge jag tar studiemedel är det ok, att det inte spelar ngn roll i vilken omfattning jag får CSN. Stämmer detta?
    2) Till våren tänker jag fortsätta studera, men CSN ska invänta mina studieresultat i en månad innan dom ger mig fortsatt CSN. Under den månaden undrar jag om jag behöver ta ut föräldrapenning? Jag kommer antingen få CSN retroaktivt så fort de fått mina studieresultat, eller så kommer jag få besked att jag inte får CSN och då kommer jag ta ut lägstabeloppdagar retroaktivt för 2 månad bak. Visst kan man göra så? Jag är med barnen från kl 12 varje dag så jag vet att jag har rätt till föräldrapenningen, min fråga rör om jag kan ta ut föräldrapenning retroaktivt vid ett eventuellt negativt besked från CSN? 

    sKyddar CSN mitt SGI retroaktivt? Alltså om jag skulle stå utan CSN under januari, men så får jag reda på i mars att jag blir beviljad från 1 jan, skyddar det ändå?
    MVH 
  • Svar på tråden SGI
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Så länge du studerar med studiemedel minst bidragsdelen under hela din studietid så skyddar du din SGI.


    Eftersom du kommer anses gå från en skyddad period till en annan är det viktigt att du inte har några glapp ens så små som på en dag mellan perioderna. Skulle du behöva kan du skydda genom att ta ut föräldrapenning retroaktivt om det behövs. Det du behöver ha i minnet är att från den 1 januari 2015 så kan man inte ansöka om föräldrapenning retroaktivt mer än 90 dagar bakåt i tiden. Bra att ha koll på och CSN drar ut på tiden med sitt beslut.


     


    Om CSN fattar beslut om studiemedel först i mars men de gäller från när dina studier återupptogs efter julen i Januari så skyddar det din SGI.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

  • Anonym (k)

    Skyddas min SGI under tiden csn handlägger mitt ärende? Även om jag sedan skulle få ett negativt besked o skyddar den dagen efter detta besked?

  • Försäkringskassan

    Hej.


     


    Det finns inget enkelt svar på din fråga. För att kunna ge dig ett korrekt svar så behöver vi mer information, därför får vi be dig kontakta kundcenter på telefon 0771-524 524 så hjälper en handläggare dig.


     


    Vi har öppet:


    Måndag ? fredag kl. 8:00-16:00


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

Svar på tråden SGI