• Skumbananen

    Vilken väg ska jag gå?

    Hej!

    Jag är en 19-årig tjej som tog studenten i juni i år från ett samhällsvetenskapligt program med beteendeinriktning. Veckan efter fick jag en heltidsanställning som kontorsassistent på viss tid som sträcker sig ett år framåt.

    Efter det vill jag börja plugga på högskola/universitet, vilket innebär att jag kommer börja HT 2016.

    Nu kommer min fundering:

    Jag har absolut ingen aning om vilket program jag vill läsa eller vad jag vill arbeta med under min livstid och hoppas nu på att få lite hjälp från mer erfarna vad man kan läsa och vilka lite mer "dolda" yrken som finns.

    Jag har ju självklart koll på de vanligaste exemplen så som läkare, lärare, veterinär, advokat, civilingenjör, sjuksköterska, kassörska, psykolog och liknande och är alltså ute efter jobben som inte så ofta nämns i diverse kataloger från studie- och yrkesvägledaren.

    Tyvärr spelar den framtida lönen lite roll i mitt val av studier. Jag är en inbiten hästtjej och har planer på att fortsätta ha häst genom hela livet och då vill jag gärna ha råd att lägga de 4000-5000 kronorna det handlar om i månaden på mitt intresse och ändå inte tvingas äta nudlar till frukost, lunch och kvällsmat.

    Jag har märkt att jag trivs i kontorsmiljö med arbetstid från 7-16, men är naturligtvis öppen för andra alternativ.

    Hästarna vill jag behålla som hobby, jag vill inte arbeta som hästskötare, ridlärare eller liknande. Jag tycker att ämnen som samhällsvetenskap, psykologi, filosofi och sociologi är intressanta och håller mig gärna ifrån matematik och naturvetenskapliga ämnen.

    Snälla överös mig med exempel på program och kurser! Vad har ni här på familjeliv pluggat till? Vad jobbar ni med just nu? Finns det någon i er närhet som har något "spännande och ovanligt" jobb? Finns det någon med ett så kallat "vanligt" jobb som ofta glöms bort?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vilken väg ska jag gå?
  • Anonym (Soctant)

    Socionom kanske? Stor brist på socialsekreterare framöver.

  • BCH52

    Titta på program för fysisk planering och för industriell ekonomi. Båda programmen ger dig möjlighet till många olika typer av arbeten.

Svar på tråden Vilken väg ska jag gå?