• Flygekorre

    PCO och Kost?

    Hej,

    Vi har i 2,5 år försökt få barn (4 IVF, 2 missfall), jag är 25 år och har ett BMI på 21,8 så jag har alltså ingen övervikt. Vårt kända problem är att jag har PCO, och ett myom som ska utredas. 

    I väntan på remiss om myomet så vill vi prova pergotime som vi inte fått testa innan IVF och ska till läkaren på fredag för att ev. få det utskrivet. Vi har 1 IVF försök kvar men för att optimera chanserna med pergo så känns det mer och mer viktigt att verkligen göra -allt- för att lyckas bli gravid. Jag har läst en del och kom över en sida som intresserade mig:

    www.madeleinemarcus.se/h%C3%A4lsoguiden/det-h%C3%A4r-kan-du-g%C3%B6ra-f%C3%B6r-att-minska-p%C3%A5-testosteron,-insulinresistens,-pcos-och-stress-17616139

    Kostråden är alltså dessa, och jag har tänkt att ge det ett försök! Fler som är på?? :)

    Livsmedel du bör undvika:
    - Kaffe
    - Fruktjuicer
    - Socker
    - Alkohol
    - Torkad frukt
    - Griskött
    - Mejeriprodukter
    - Nötkött
    - Majs
    - Nässla
    - Lakrits
    - Soja

    Livsmedel du bör äta sparsamt av:
    - Morötter
    - Ärtor
    - Sötpotatis
    - Potatis
    - Squash
    - Frukt
    - Blötlagt helt bovete

    Livsmedel du kan äta:
    - Fågel och ägg
    - Viltfångad ishavsfisk 
    - Lamm
    - Vilt
    - Fullkornsris och råris i måttliga mängder
    - Quinoa
    - Alla råa frön
    - Alla kålsorter
    - Alla övriga grönsaker
    - Kallpressad olivolja
    - Kokosnötolja
    - Vindruvskärnolja
    - Råa mandlar, hasselnötter och valnötter
    - Stevia (endast ekologisk)
    - Avokado
    - Baljväxter (utom soja)

    Jag äter även rosenrot fram till ÄL (har en relativt jämn mens-cykel och upplever att det hjälper till), och dricker hallonblads-te fram till ÄL och därefter pepparmynts-te som ska vara bra vid PCO. Tar tacksamt emot alla era tips som rör kosten och PCO! Tar även folsyra, kalcium och D-vitamin vintertid, kalcium känns som det är ett ämne som brister i kosten. 

    Har smygstartat med kosten sedan några dagar, men svårt att skippa frukt, potatis och mejeriprodukter så skulle vara skönt med fler som vill peppa varandra! :) 

  • Svar på tråden PCO och Kost?
  • Pco_1_2

    Hej!
    Oj vilka listor det finns, jag borde verkligen börja efterleva detta.
    Har gjort 3 Pergo behandlingar och även en gonal f-kur utan någon som helst äggtillväxt.
    Jag både röker och dricker kaffe och äter massa på den otillåtna listan :p
    Äter lchf för pcon. Fungerar bra!

  • Flygekorre

    Ja visst är det bra! Sen vet man ju aldrig hur det fungerar, men ska testa i alla fall några månader och se hur kropppen reagerar! :) Barnlängtan är olidlig så börjar bli riktigt desperat nu... :( 

    Roligt om du vill hänga på! Då kan vi ju tipsa om lite recept och så också! :) Kaffe är riktigt jobbigt att vara utan tycker jag, är galen i latte! 

    Vad tråkigt att din kropp inte reagerar på varken pergo eller gonal-f?! Jag har haft bra respons på gonal-f de 2 ggr jag gjort det inför äggplock då vi gjort IVF, har du dubblat pergon efter att du inte fått respons? Jag vet inte så mycket om pergo eftersom vi inte provat det! :)

Svar på tråden PCO och Kost?