• FONA

    Kan butiker vägra ta emot mynt som betalning?

    Jag var i en butik och skulle handla. Jag hade då bara mynt, men personalen vägrade ta emot det och motade ut mig därifrån. Det här verkar handla om någon form av diskriminering. Är det någpn annan som blivit utsatt för samma och hur har ni agerat då?

  • Svar på tråden Kan butiker vägra ta emot mynt som betalning?
  • Åsa

    Jag har /del/betalat med många mynt ibland när jag rensat lådorna (numera tar ju inte banken emot dem så det är svårt att bli av med dem på annat sätt) men inte haft problem med det, dock aldrig tagit med riktigt de summorna men säkert en sextio-sjuttio spänn ibland. En butik med myntautomat och att inte komma under rusningstid är väl en bra idé dock.

    Jag kan inte se att något skulle hindra butiken att vägra ta emot ett visst antal mynt. Upp till chefen/innehavaren och på delegation till kassapersonalen. Jag kan tänka mig att alltför många mynt försvårar att förvara kassan säkert då det är för dyrt att lämna mynt i värdeinkast och de vill väl inte ha hela sin växelkassa i enkronor. (För lite mynt ger problem med växel förstås.) Sak samma som att de kan vägra att ta kort under 50 kronor vilket fortfarande en och annan gör, att ta kort eller att ta kontanter (stött på det någon enstaka gång). Diskriminering i lagens mening blir det inte för att man nekar ett visst betalningssätt. Det behöver inte ens gälla alla och alltid. T ex är det många affärer som villkorar kontantuttag; med gott om sedlar går det bra, är det för lite kontanter i kassan när kunden är där begränsar man uttaget eller nekar kontantuttag.

    Givetvis KAN det handla om diskriminering utifrån de diskrimineringsgrunder som finns i lagen men det går inte att veta utifrån trådstarten och är gissningsvis svårt att bevisa även om det skulle ha varit det.

  • Åsa
    Åsa skrev 2015-08-16 00:13:29 följande:

     Sak samma som att de kan vägra att ta kort under 50 kronor vilket fortfarande en och annan gör, att ta kort eller att ta kontanter (stött på det någon enstaka gång).


    att _neka_ att ta kort eller neka att ta kontanter, var vad jag tänkt skriva
  • telly

    Men alltså, affären får sälja till vem den vill! Sen kanske dom förlorar en kund på det, men de kan neka en kund av vilken anledning som helst förutom på någon av diskrimineringsgrunderna! Tex får du inte neka någon handla pga etnicitet för det är diskriminering. Men fel betalningsmedel är inte grund för diskriminering...

  • Aniiee

    Jag tror fortfarande att det handlar om trollguld.....


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • yllass

    Klart man kan neka.
    Man väljer själv om man vill göra affär eller inte... Ingen bestämmer om jag som butiksägare ska sälja eller inte sälja en vara, ni tror er ha för mycket rättigheter kära folk..

  • boundforglory
    yllass skrev 2015-08-16 18:02:53 följande:

    Klart man kan neka.
    Man väljer själv om man vill göra affär eller inte... Ingen bestämmer om jag som butiksägare ska sälja eller inte sälja en vara, ni tror er ha för mycket rättigheter kära folk..


    Fast så är det ju inte, t ex kan du inte välja att neka att sälja till vissa folkgrupper.
  • telly
    Aniiee skrev 2015-08-16 15:24:00 följande:

    Jag tror fortfarande att det handlar om trollguld.....


    Det brukar göra det med fona... jag menar folk! ;)
  • Alaska pollock

    Det låter märkligt. Butiker brukar älska att få småväxel, för det kostar så mycket för dem att få det från Loomis eller liknande.


    Even a dead fish can go with the flow.
  • Aniiee
    telly skrev 2015-08-16 22:18:09 följande:
    Det brukar göra det med fona... jag menar folk! ;)
    Ja, folk, ja...... Och inte är folket lika duktiga som Anof var.... wait a minute! Anof....Fona.....Fonanof...... Fritjoff! I got IT!

    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • boundforglory
    Thotis90 skrev 2015-08-16 22:28:49 följande:

    En anledning att välja bort kontanter som butik är att minska risken för rån. 


    Rätt dålig ide om man ser till samhället, vi är inte redo för att inte ha kontanter än.
  • telly
    Aniiee skrev 2015-08-16 22:28:34 följande:

    Ja, folk, ja...... Och inte är folket lika duktiga som Anof var.... wait a minute! Anof....Fona.....Fonanof...... Fritjoff! I got IT!


    Akta så ditt huvud inte blir överhettat igen...
  • Aniiee
    telly skrev 2015-08-16 23:52:56 följande:
    Akta så ditt huvud inte blir överhettat igen...
    *lägger på en kylklamp*
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • yllass
    boundforglory skrev 2015-08-16 18:22:58 följande:
    Fast så är det ju inte, t ex kan du inte välja att neka att sälja till vissa folkgrupper.
    Sålänge det inte är ren rasdiskriminering får man det
  • FONA

    Det verkar som att folk inte kan siskutera det tråden handlar om på ett vettigt sätt, då finns det ingen anledning för dom att skriva nåt. Det är ett intressant ämne som borde diskuteras eftersom det är vanligt att butiker och andra näringsidkare försöker undkomma lagstadgade krav för att underlätta sin verksamhet och dom flesta kunder accepterar sånt och därför kan det fortsätta.

  • Miew

    Jag brukar ge mynten till barnen, min 6åring betalade nyss en Barbie med 349 enkronor på Lekia. Kassörskan skrattade och frågade dottern om hon sparat länge .
    Så brukar vi lösa myntfrågan här hemma, de får några kr när de hjälpt till med något extra. Och sen får de handla, de äldre brukar handla upp det direkt på tuggummin och liknande men Lillan skulle ha den barbien och sparade sin enkronor

Svar på tråden Kan butiker vägra ta emot mynt som betalning?