• tikki masala

    Dottern vill inte bjuda alla flickor.

    Min dotter fyller nio år och skall ha kalas nästa helg men hon vill bjuda alla flickor förutom en plus fyra av killarna.  Förut har hon alltid bjudit alla men den tjejen som hon inte vill bjuda har aldrig kommit ändå. Funderar på om det är "ok" att inte bjuda henne också eftersom en del av killarna inte är bjudna heller. Men min dotter gillar inte den här tjejen.

  • Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.
  • Efraim Barkbit
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-06 18:00:13 följande:

    Har du ägnat någon tanke åt den information som ges om flickan i TS? Vi pratar här om 8-9-åringar. Om du inte har gjort det så tänk ett varv till. Det där varvet som TS dotter på 8 år inte ännu har erfarenhet nog att göra.


    Eller kanske det är DU som borde tänka ett varv till och undvika stigmatisering av barns val i sociala sammanhang.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • Flickan och kråkan
    ErnstHugo skrev 2015-09-06 19:00:33 följande:

    Eller kanske det är DU som borde tänka ett varv till och undvika stigmatisering av barns val i sociala sammanhang.


    Jag ställde rak fråga till dig. Med tanke på vad TS skriver om flickan och barnens ålder, vad bör man som vuxen och förälder rimligen inse?
  • Zarina

    Givetvis måste någon komma gnällande om HEN igen och "varföööör måste man skilja mellan flickor och pojkar?" Ööö kanske för att det ÄR skillnad! Tror ni inte att den uteslutna FLICKAN vet att hon är en flicka och därmed snabbt inser att hon är den ENDA uteslutna flickan! NEJ, man bjuder inte alla utom en! Oberoende av att det "är barnets kalas och barnet måste ju få välja själv" osv, NEJ, man uteslutet inte EN i en grupp (i detta fallet klassens flickor). Vill TS barn under inga som helst omständigheter ha denna flicka på sitt kalas behöver nog föräldrarna kanske gräva lite djupare i orsaken till det!

  • Swagger

    Knivigt läge. Det kanske är så att de två flickorna inte gillar varandra alls. Jag hade nog försökt prata lite med någon av flickans föräldrar.

  • Efraim Barkbit
    Flickan och kråkan skrev 2015-09-06 18:00:13 följande:

    Har du ägnat någon tanke åt den information som ges om flickan i TS? Vi pratar här om 8-9-åringar. Om du inte har gjort det så tänk ett varv till. Det där varvet som TS dotter på 8 år inte ännu har erfarenhet nog att göra.


    Svaret på frågan är ja.
    Postbanken, Postbanken, Poooostbanken
  • BymBym

    Jag hade ett dilemma. Ett tvillingpar. Den ena var snäll och dottern ville bjuda. Den andra var dum. Jag pratade med föräldrarna och frågade om jag skulle strunta i båda eller bara bjuda ena. De fick bestämma. De valde att vår dotter skulle bjuda ena för att den dumma skulle förstå vad som kan hända om man är dum. Skulle dock aldrig gjort så om jag inte pratat med föräldrarna först.

    Jag tycker det är elakt att utesluta en. Speciellt om det är som i många skolor att kategorierna är tjejer/killar. Fråga din dotter vad det är. Det kan bara så att den andra tjejen är dum men det kan också vara så att den andra tjejen är utanför och att man därför inte vill framstå som töntig genom att bjuda henne. Tror din tjej lär sig mer av en diskussion om det än att bara få göra som hon vill utan betänkligheter.

  • Johan70
    tobbe01 skrev 2015-09-06 13:20:42 följande:
    Hoppas du inte har barn
    Varför säger du så? Kan du motivera det?
  • Ego Lovers

    Mina barn har svårt att välja vilka så det inte blir för många. När de gått på förskolan har de fått bjuda de av samma kön som sig själva. Men när de börjat skolan får de göra som de vill.

  • Min underbara hjärtan

    Om det är 20 barn i en klass mitt barns klass 9flickor 11 pojkar hon vill bjuda två av pojkarna och 7av tjejerna tycker det är helt ok är ju väldigt många sv gruppen som inte blir bjudna!

  • SnabbtOchSmidigt
    Ego Lovers skrev 2015-09-08 00:27:08 följande:

    Mina barn har svårt att välja vilka så det inte blir för många. När de gått på förskolan har de fått bjuda de av samma kön som sig själva. Men när de börjat skolan får de göra som de vill.


    OMG varför i helvete då???
  • Damdis

    Kul på måndagen i skolan när alla pratar om hur roligt kalaset var i helgen... hade jag varit 9 år och var den enda i klassen av tjejerna som inte blev bjuden hade det sårat mig något enormt. Om hon nu ändå inte brukar komma, varför inte bjuda henne? Om hon kommer behöver ju din dotter inte umgås med henne. Att utesluta EN flicka finns inte i min värld.

Svar på tråden Dottern vill inte bjuda alla flickor.