• känsligo1

    Singel

    Är en ensamstående kvinna som funderar mer på insemination. Har en otrolig barnlägtan fast har ingen partner! Är det någon som vet om det blir någon lagändring snart i Sverige så att man kan insemineras här! Annars funderar på Danmark! Någon som har gjort det eller är på väg att göra samma! Hur går man tillväga och hur skarn veta vilken klinik som är bra?

  • Svar på tråden Singel
  • magdalenagee

    Hej, jag går i samma tankebanor som du men har nog kommit lite längre och planerar att åka i oktober. Jag vet faktiskt inte exakt hur det är med den svenska lagen, den skulle gått igenom i juli men jag har inte kunnat hitta definitivt besked. Får jag höra så ska jag dela med mig. Gissar att om det gått igenom så hamnar vi i kösystem som tar allt från 6-12 månader...

    Ang kliniker så är det bästa att prata med dom, jag mailade fem klinikdr i DK plus en i Finland och har fått bra bemötande från alla, men jag tyckte Stork var väldigt personliga och tydliga med alternativ. Har även pratat med en barnmorska i Sverige som besökt Stork och varmt rekommenderat dom. Men det är som sagt min upplevelse

    Allt väl!

  • Anonym (MM)

    Hej. Jag tror att lagändringen går igenom efter årsskiftet men eftersom det råder brist på donatorer i Sverige kan du räkna med ett par månaders väntetid. Om jag var du skulle jag satsa på Danmark istället. Jag har gjort både insemination och IVF i Danmark och är nu lycklig mamma till en livlig 2-åring.

    Generellt är alla kliniker i Danmark bra med kunnig personal och de är vana att behandla svenska kvinnor. Googla på de olika klinikerna och läs på hemsidorna. En del har inte ett eget lager med donatorsäd utan du måste själv beställa från spermabank och leverera säden till kliniken när det är dags för insemination.

    Jag valde en klinik med egen sädbank och som dessutom utför IVF. Det kändes tryggt när det var dags att gå över till IVF behandlingen.

  • Anonym (MM)

    Tänkte att du kanske vill ha tips på kliniker som finns.

    Gaia

    Sellmer

    Storkklinik

    Trianglen

    Vitanova

    CFC

    Gyn Grönlund

    Danfert

  • Anonym (Längtan)

    Hej!

    Har läst 1 april 2016 för singlar i Sverige, håller alla tummar och tår då jag går i samma tankar, men bor i norra Sverige. Det är långt till Danmark, men måste man så måste man...

    Ni som gjort det, hur tänker ni kring etiken kring barnet? Att ha en donator som pappa? Den frågan är mitt allra största hinder just nu, även om det givetvis finns massa annat att också ta ställning till.

  • känsligo1

    Hej! Har hört att det blir en lagändring angående insemination för singlar 1 april, hur går man tillväga när man vill skaffa barn och var?

  • KingOfKings
    känsligo1 skrev 2016-03-22 12:34:18 följande:
    Hej! Har hört att det blir en lagändring angående insemination för singlar 1 april, hur går man tillväga när man vill skaffa barn och var?
    Skaffa barn med en man som vill ha barn istället. Jag har emellanåt kommit in på banorna att skaffa barn själv. Men jag kommer på mig själv att det är sjuka tankebanor. Ett barn har faktiskt inte valt att bli till och förtjänar den bästa situationen med en pappa och en mamma som älskar barnet.
  • känsligo1

    Svårt att skaffa barn med en man om man inte har någon partner! Jag närmare den åldern att det är lite bråttom!

  • CinnamonGirl
    känsligo1 skrev 2016-03-22 12:48:21 följande:
    Svårt att skaffa barn med en man om man inte har någon partner! Jag närmare den åldern att det är lite bråttom!
    Man behöver inte ha en partner. Det räcker med en man, finns många singelkillar därute som också längtar efter barn precis som vi tjejer.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • CinnamonGirl
    53779 skrev 2016-04-20 15:10:15 följande:
    Lika svårt för oss män att få barn själva också smile6.gif
    Men om någon vill dela en liten med mig så är jag på smile1.gif
    Lika svårt? Det är väl snarare ÄNNU svårare! Vi tjejer kan ju inseminera oss i alla fall... som singelkille är väl ända alternativet surrogatmamma, om man inte hittar nån singeltjej att fixa det med.

    Tyvärr åker de flesta utomlands och betalar dyra pengar för att inseminera sig. Jag skulle hellre försöka fixa med en verklig kille, då är man ju två om allt det praktiska. Och även om det inte sker av kärlek så kan man bygga en fin vänskap, som kanske till och med varar längre än en kärlek skulle ha gjort...
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Singel