• Carrolii

    Jag vill men vet inte om jag klarar av att bli sjuksköterska?!

    Jag är 24 år har arbetat några år inom handels, pluggat på högskolan men inte hittat något som passar. Min absolut högsta dröm är att utbilda mig till sjuksköterska!Skrattande Jag älskar att arbeta med människor och tror att jag har många bra egenskaper för att bli sjuksköterska. MEN jag är så förbannat rädd att jag inte kommer klara av ansvaret och stressen. Till saken hör att jag enbart har negativa erfarenheter från tidigare arbetsplatser och har därmed ett dåligt självförtroende som gör att jag har svårt att tro på mig själv. Själva utbildningen är jag inte orolig för, det är själva jobbet som oroar mig.  Jag är rädd att jag andra dagen på arbetsplatsen kommer få klara mig själv och få stå där med allt ansvar och känna att jag inte har en aning om vad jag håller på med...

    Hur är det att jobba som Ssk, kommer man in i det och lär sig hantera stressen och ansvaret efterhand? Vänjer man sig aldrig?
    Vilken sorts ansvar har egentligen en Ssk?
    Hur ska man egentligen tänka när man väljer utbildning? Hjärtat säger sjuksköterska, men hjärnan säger att jag kanske borde välja ett lugnare yrke...

    Tråden kan ha hamnat under helt fel rubrik! ;)


    ö
  • Svar på tråden Jag vill men vet inte om jag klarar av att bli sjuksköterska?!
  • dasboot

    Klart du fixar det. Finns massa olika arbetsplatser o välja på. En del med mycket stress andra mindre.

    Jobbar natt inom psykiatrin och upplever oftast inte mycket stress alls.

    Men räkna med att inte bli rik och jobba helgar o kvällar är standard på många arbetsplatser.

    Vad är det för tidigare negativa erfarenheter du pratar om?

    Vad vill du annars jobba med?

Svar på tråden Jag vill men vet inte om jag klarar av att bli sjuksköterska?!