• Svar på tråden Kromosomanalys mannen
  • JOHA80

    Hej,

    vi har manlig faktor och har nu misslyckats med vår tredje icsi-cykel (och fem insättningar). När vi gjorde vår utredning och man upptäckte att sambons simmare var lite få och slöa så blev sambon blev samtidigt remitterad till androlog. Hos andrologen på Huddinge så gjorde man en kromosomanalys av hans blod (som inte visade på ngt f ö) som en förlängning av utredningen. Vi blev även remitterade till ivf.

    Nu när vi misslyckats flera gånger så skulle jag vilja veta om det vore relevant att göra en kromosomanalys även av mig, men har inte satt mig in i detta än. Jag utgår ifrån att jag i sådana fall kanske måste betala för den själv, med tanke på att vi inte har kvinnlig faktor och att våra landstingsförsök är förbrukade...

    Sedan finns ju även alternativet att göra PGS på själva emryona. Göteborg FC har ju en studie om detta just nu, så dit kan man ju ringa. Annars så kanske man får åka utomlands, PGS används ju på diverse europeiska ivf-kliniker när jag har sökt runt (t ex i Finland).

    Har ni pratat med ivf-läkare om detta eller eran remitterande läkare?

  • Tindra85

    Hej och tack för svar.

    Kanske ska försöka jaga tag i en androlog..
    Jag skulle även vilja göra det på mig själv också, men det är främst mananen som det är hittat avvikelser på. Sen vet jag såklart inte om det är stor risk att det hittas något, men känns lite att nu när vi ska börja på privata försök så hade det varit skönt att veta att det finns en i vart fall inte ligger något sånt bakom som minskar chansen ännu mer...

    Studien i Göteborg har jag varit i kontakt med, men problemet är att de gör PGS på embryona i blastocyst-stadiet, och så långt kommer inte ens våra embryon...de börjar fragmenteras tidigare och överlever inte så länge...


  • JOHA80

    Aha, vad jobbigt angående embryona. Göteborg har ju även en annan pågående studie om IMSI, som är riktad mot par med just manlig faktor, där man använder ett microskop som förstorar upp spermierna 6000 gånger (istället för sedvanliga 400 gånger) innan man väljer spermie för ICSI. På så sätt ser man spermiens cellstruktur på ett tydligt sätt och kan välja de se är minst fragmenterade.

    Jag tycker han ska ta kontakt med androlog för kromosomutredning. Vad konstigt att han inte fick en sådan utredning innan - försökte de inte ta reda på varför antalet spermier var nedsatt?

    Det finns ju som sagt även utländska klinker som använder alla dessa tekniker redan, både PGS, IMSI och PICSI. Och sedan finns ju även donation som alternativ.

  • Tindra85

    Mja, den första läkaren vi träffade tycke inte ens han hade några större problem, ungefär "nja, de e ju lite färre och lite skadade, men det 
    r ingen fara" sen sa han att det forskas för lite om DFI-värdet (som han har väldigt högt) och att man inte skulle stressa upp sig på det, utan vi skulle försöka ett halvår till sen kaaaanske skulle han skriva remiss till ivf. Detta var ändå en läkare som jobbade som chefsnågonting på cura-kliniken i Malmö tidigare...

    Tog dock saken i egna händer och skrev egenremiss och läkarna på RMC sa direkt att det enbart är ICSI som gällde för oss...att spermiekvaliten och antalet inte var perfekt men inte omöjligt, men ja, hjälpte ju inte ändå..men glad att jag tog tag i det. Gud nu fick du värsta storyn. förlåt. 
    Huvudkontentan är att jag ifrågasatte efter förra ivf om vi inte kunde få göra kromosomtest men då sa han bara att det görs bara på män som har drabbats av många missfall eller har extremt dåliga spermievärden.

    Men ja, vi vill göra några till ivf om vi inte får konstiga värden på ett sånt test, sen blir det nog donation efter det. 

    Göteborg ligger nog högt på listan faktiskt, har också läst om det där IMSI. 
    Hur har ni gått vidare?


  • JOHA80
    Tindra85 skrev 2015-09-21 21:25:42 följande:

    Mja, den första läkaren vi träffade tycke inte ens han hade några större problem, ungefär "nja, de e ju lite färre och lite skadade, men det 
    r ingen fara" sen sa han att det forskas för lite om DFI-värdet (som han har väldigt högt) och att man inte skulle stressa upp sig på det, utan vi skulle försöka ett halvår till sen kaaaanske skulle han skriva remiss till ivf. Detta var ändå en läkare som jobbade som chefsnågonting på cura-kliniken i Malmö tidigare...

    Tog dock saken i egna händer och skrev egenremiss och läkarna på RMC sa direkt att det enbart är ICSI som gällde för oss...att spermiekvaliten och antalet inte var perfekt men inte omöjligt, men ja, hjälpte ju inte ändå..men glad att jag tog tag i det. Gud nu fick du värsta storyn. förlåt. 
    Huvudkontentan är att jag ifrågasatte efter förra ivf om vi inte kunde få göra kromosomtest men då sa han bara att det görs bara på män som har drabbats av många missfall eller har extremt dåliga spermievärden.

    Men ja, vi vill göra några till ivf om vi inte får konstiga värden på ett sånt test, sen blir det nog donation efter det. 

    Göteborg ligger nog högt på listan faktiskt, har också läst om det där IMSI. 
    Hur har ni gått vidare?


    Ingen fara angående bakbrundsstory, det är bara intressant tycker jag - det är ju därför man skriver här - för att få utbyta historier och erfarenheter :)

    Vi har som första steg tagit kontakt med andrologen igen för att se om det finns möjlihet för sambon att medicinera. Vi har även tagit kontakt med Göteborg för att höra lite mer om forskningsprojekten. När vi varit hos andrologen så ska vi höra av oss dit igen.

    Vi kommer att köpa ett trepack (om inget mirakel sker och sambon får medicinera och vi blir gravida på egen hand), antingen i FC Stockholm/Gbg (om vi ska vara med i något av deras forskningsprojekt) eller på CVL (som är billigare).

    Om trepacket inte leder till graviditet så är nästa steg att se över ytterligare utredningar vi kan behöva göra - infektionstest som saknas? Immunförsvaret? Kromosomutredning på mig? Finns det tester/undersökningar som vi bör komplettera med när det kommere till livmodermiljön? Etc.

    Därefter blir det nog försök på ivf-klinken i Falun, eftersom jag hört att de bland anat kan ge immunterapi om det behövs och är mer öppna för att testa olika metoder.

    Beroende på vad läkarna säger och om vi var med i forskningsprojektet med PGS eller inte så kan det bli aktuellt med ett förösk utomlands där de redan använder alla dessa tekniker redan.

    Som alternativ finns ju även donation, vilket vi är öppna för. Vi känner dock att vi vill testa andra vägar först eftersom vi ändå fått fina embryon/blastocyster (även om de inte stannat kvar).

    Hur tänker ni? Kommer ni hålla er i Sverige?
  • Tindra85

    Säg gärna till om han blir rekommenderad någon medicinering!

    Vi kommer nog hålla oss inom Sverige som det ser ut nu i vart fall...men blir inget mer försök i år i vart fall, vilket känns väldigt jobbigt men kommer inte hinna med :(


  • JOHA80
    Tindra85 skrev 2015-09-22 19:13:13 följande:

    Säg gärna till om han blir rekommenderad någon medicinering!

    Vi kommer nog hålla oss inom Sverige som det ser ut nu i vart fall...men blir inget mer försök i år i vart fall, vilket känns väldigt jobbigt men kommer inte hinna med :(


    Absolut, kan återkomma om medicinering om det blir sådan.

    Man vill ju så gärna köra på i så snabb takt som möjligt känns det som. Jag är personligen nästan lite rädd för att stanna upp för då känns det som att alla känslor kommer komma ikapp en.. Men man kan alltid ta tillfället i akt och göra research för kommande försök, lägga upp en plan, optimera det man kan optimera (vi har t ex börjat komma igång med träning igen och ser till att försöka läga om kosten lite etc).. Sedan kan man ju passa på att lägga energi på allt annat viktigt i livet som man (eller iaf jag) har en tendens att glömma eller nte orka med under själva försöken..


  • Tindra85

    Jadu, det här med att leva ett vanligt liv...jag undrar ofta hur det var innan, när allt inte cirkulerade runt önskan om att bli gravid och rädslan för att aldrig bli det...får väl försöka slappna av nu.

    Jag hade helst kört igång direkt men eftersom jag vill ha provet först, o avslutningsmatchen på RMC om två veckor...sen åker vi på semester i december...så då blir det inget förrän nästa år. Och det känns tungt :(


  • JOHA80
    Tindra85 skrev 2015-09-23 15:53:41 följande:

    Jadu, det här med att leva ett vanligt liv...jag undrar ofta hur det var innan, när allt inte cirkulerade runt önskan om att bli gravid och rädslan för att aldrig bli det...får väl försöka slappna av nu.

    Jag hade helst kört igång direkt men eftersom jag vill ha provet först, o avslutningsmatchen på RMC om två veckor...sen åker vi på semester i december...så då blir det inget förrän nästa år. Och det känns tungt :(


    Det är trist när det ine går så snabbt som man vill. Men hoppas du kan njuta och slappna av under semestern! Jag försökte tänka under vårt sommaruppehåll att om jag nu ändå inte kan göra ivf, så kan jag ju lika gärna passa på att slappna av och tänka på annat ett tag eftersom jag ju inte blir mer gravid sen om man mår dåligt under sommaren...

    Avslutningsmatchen? Har ni också gjort ert sista landstinsförsäk eller är det det som ska till efter provtagningar?


  • JOHA80
    Tindra85 skrev 2015-09-23 20:53:51 följande:

    haha avslutningssamtalet skulle det stå :)
    Vi har förbrukat alla landstingsbetalda, så måste söka oss privat därför..


    Haha, avslutningssamtal var mer logiskt.. :)

    Har ni funderat över olken klinik ni ska välja?
  • JOHA80
    Tindra85 skrev 2015-09-24 21:14:15 följande:

    Har funderat på Fertilitetscentrum i Göteborg eller blir det väl Cura i Malmö...jag vet inte riktigt. Falun har ju fått bra kritik men är lite bökigt att ta sig dit bara...


    Vi överväger också Falun, det verkar ju som att dem är lite mer öppna med olika behandlingstekniker. Och FC Göteborg.

    Jag tycker personligen att det är svårt att göra avvägningar mellan olika kliniker, statistiken är inte enkel att tyda, och sen är det ju pris, resväg som ska tas in i beräkningen etc. Det är ju mycket pengar det rör sig om :-/
Svar på tråden Kromosomanalys mannen