• Hillis

    Utredning september 2015

    Hej :)

    Idag har jag och min man vart på vårt första möte inför utredning och det skulle vara skoj att prata med andra tjejer som är i ungefär samma fas. Jag fick lämna blodprover för att kolla hormonerna och bad också om att få kolla sköldkörteln. Min man ska lämna spermaprov nästa vecka.

    Vi har försökt aktivt i strax över ett år nu och jag gick till gynekologen i princip direkt då min menscykel vart helt kocko sedan jag slutade med p-piller och jag misstänkte att jag inte hade ägglossning. Jag har sedan dess ätit Provera och tagit sex kurer enkeldos Pergotime, varav fem faktiskt gett utslag på ägglossningstesten. Jag blev gravid i våras men det var kortvarig lycka då jag fick missfall i vecka sju. Jag har inte direkt varit nöjd med hjälpen hos första kliniken, upptäckte nu när jag flyttade och bytte läkare att bara tre Pergotime-försök står med i journalen och finns ingenting om blodprovet jag lämnade för ett år sedan. Det står däremot att de misstänker pco men det är ingenting jag har fått info om. Nu har jag höga förväntningar inför utredningen och önskar så att jag kan få hjälp med att bli gravid!

    Flera av mina vänner vet om att vi försöker att få barn, men jag tycker att det är svårt att prata om att jag gråter varje månad när mensen kommer, hur rädd jag är över att vi kanske aldrig får några barn och hur lätt det är att tänka att det är mitt fel..

    Så, jag hoppas på att hitta några att dela upplevelsen med! Både framgångar och jobbigare dagar och knasiga saker man hittar på för att det kanske kanske kan hjälpa en att bli gravid )

  • Svar på tråden Utredning september 2015
  • KaosArt

    Hej!

    Vi ska på vårat första möte inför utredning nästa vecka så vi ligger ganska lika. Vi har akrivt försökt ett år och tre månader nu, fick regelbunden mens direkt efter att jag slutat med p-piller.

    Vad är pregotime för någonting? Känner du dig mer nöjd nu efter du bytt klinik, vart bor ni? Har ni fått något svar på era prover? När ska ni dit igen? Vad ska ni göra tills nästa gång? Hehe massa frågor som kom där :)

    Jag känner verkligen igen mig i känslan över att bli ledsen varje månad och rädslan över att aldrig kunna få bra eller att det är mitt fel. :/ väntar bim nu i veckan.. vågar inte hoppas på att den inte ska komma...

  • Hillis

    Hej!

    Vad spännande med ett första möte! Har ni fått veta nåt vad ni kommer att göra?

    Pergotime är en tablett som ska framkalla ägglossning, och det verkar jag ha fått när jag ätit dem. Vet du om du har ägglossning av dig självt?

    Jag har ju bara vart på ett möte på nya stället än, men det känns bättre. Han verkar boka in nya tider för uppföljning efter varje träff, så förhoppningsvis går det framåt hela tiden. På förra stället var jag bara en gång och sen hände liksom inget mer. Ingen uppföljning alls och när jag ringde någon gång med frågor upplevde jag det som att de inte hade tid för mig och var bara stressade.

    Vi bor i Lidköping, vart bor ni?

    Inga svar än! Jag ska dit på torsdag för svar på cellprov så då hoppas jag att han även har fått svaren från blodproverna. Sen ska vi dit igen båda två om om två veckor för utredningens skull. Men min man fick inte tid för spermaprovet förrän i slutet av oktober så vet inte om vi kanske får skjuta på mötet tills de proverna är klara.

    Jag har också bim i veckan, min mens är så oregelbunden men den bör vara någonstans mellan onsdag och söndag. Fast igår och idag känns det som att mensen är på väg redan :(

  • KaosArt

    Det enda vi har fått veta är att vi ska ha hälsosamtal och att jag ska göra vul. Senare kommer blodprover och ett spermaprov på killen min. Tycker vi fått lite dålig info inför detta, jag hade velat ha ett informationsbrev eller liknande innan så vi vet lite mer vad vi har famför oss. Men de ska blir skönt att få komma dit och få veta vad som kommer att ske.

    Okej, hoppas att ni ska trivas bättre på det nya stället. Vi bor i Sundsvall men ska på utredning i Härnösand. Det var så lång väntetid till kvinnokliniken här, så vi valde att söka oss privat.

    Jag känner redan nu att mensen kommer imorgon, blir så ledsen, allt runtomkring känns så meningslöst. Kändes som att den här gången kanske, kanske de skulle gå.. men inte.. hopplösheten. Och pms på det, perfekt! Ironin i det hela ;)

    Nä jag vet ju inte om jag har ägglossning, men enligt äl-test så ställer kroppen in sig på det i alla fall. De testerna visar ju att jag har äl, men sen om något ägg verkligen lossnar kan ja ju inte veta. Men mensen är regelbunden iaf.

  • Hillis
    KaosArt skrev 2015-10-05 17:59:34 följande:

    Det enda vi har fått veta är att vi ska ha hälsosamtal och att jag ska göra vul. Senare kommer blodprover och ett spermaprov på killen min. Tycker vi fått lite dålig info inför detta, jag hade velat ha ett informationsbrev eller liknande innan så vi vet lite mer vad vi har famför oss. Men de ska blir skönt att få komma dit och få veta vad som kommer att ske.

    Okej, hoppas att ni ska trivas bättre på det nya stället. Vi bor i Sundsvall men ska på utredning i Härnösand. Det var så lång väntetid till kvinnokliniken här, så vi valde att söka oss privat.

    Jag känner redan nu att mensen kommer imorgon, blir så ledsen, allt runtomkring känns så meningslöst. Kändes som att den här gången kanske, kanske de skulle gå.. men inte.. hopplösheten. Och pms på det, perfekt! Ironin i det hela ;)

    Nä jag vet ju inte om jag har ägglossning, men enligt äl-test så ställer kroppen in sig på det i alla fall. De testerna visar ju att jag har äl, men sen om något ägg verkligen lossnar kan ja ju inte veta. Men mensen är regelbunden iaf.


    Visst vill man veta vad som kommer att hända! Vi har inte fått någon direkt information om vad som kommer härnäst, men det är klart att det beror väl helt på vad testen visar.

    Min mens är nog också här när som helst, vill nästan bara att den ska komma direkt så man kan släppa det där förbaskade hoppet! Och kanske börja få något gjort här på jobbet igen också.. :) men visst känns allt så meningslöst och hopplöst när mensen kommer, de senaste månaderna har jag vart riktigt ledsen. Jag fyllde 30 i samma veva som det gått ett år sedan vi började försöka, det blev liksom som två så definitiva brytpunkter på en gång
  • KaosArt

    Ja precis det beror på testaren såklart. Men det känns ju alltid bättre när man vet vad som kommer härnäst.

    Ja min mens har inte riktigt kommit. Kroppen håller på att göra mig galen. Har haft väldigt sparsamma tunna bruna flytningar i tre dagar nu, vilket jag aldrig haft förut. Skulle fått mens igår. Så jag började tro att jag kanske skulle vara gravid, men har testat och de visar negativt. Så fattar inte vad kroppen håller på med, dumt av den att ge mig falskt hopp! Känner mig besviken på min kropp, ingen kul känsla.

    Ja jag förstår att det gkänns så, min brytpunkt blev när vi fick en tid för utredning. Det blev då definitivt då, så verkligt. Jag fyller 28 snart, men jag önskar lite att jag börjat tidigare med allt de här, skulle ju vilja hinna med något till barn sen med men ska de ta flera år för varje barn så tar de ju massa tid altså.

    Du får uppdatera om hur det går imorgon!

Svar på tråden Utredning september 2015