• Amanda84

    Puliga, pilliga leksaker för stillsam 1,5-åring?

    Jag har ett riktigt i-landsproblem...


    Redan nu i september börjar släkten fråga vad vår pojke önskar sig i julklapp. Till jul kommer han att vara 1,5 år. Jag svarade "kläder", men har fått svar av nästan alla att de vill köpa leksaker också.


    Han är ganska stillsam av sig (är ännu inte jättestadig på att gå) utan sitter långa stunder och leker med små pilliga och puliga saker (han stoppar inte längre smågrejer i munnen). Favoritleksaken här hemma är ett dockskåp och på öppna förskolan är favoriten ett playmobil-piratskepp. Ett liknande skepp har vi hittat begagnat och kommer att ge honom i julklapp eftersom han ofta sitter så länge som en halvtimme med piratskeppet och alla gubbar. Annars tycker han om att rita på ett sådant där griffeltavelstaffli från IKEA, måla typ en miljon teckningar med vattenfärg eller leka med bilar, men bilar har han ett överflöd av så vi vill inte ha fler.


    Knoppussel och duplo har han hemma men leker inte så ofta med det.


    Vad finns det mer för grejer som kan passa? Jag tycker att det är jättesvårt att veta vad som faktiskt kan funka eftersom han ju är ganska liten fortfarande.

  • Svar på tråden Puliga, pilliga leksaker för stillsam 1,5-åring?
  • mammalovis

    Mina barn har älskat sångböcker med ljudpanel, de uppskattas fortfarande av 4,5-åringen. Sedan har hon (2-åringen) en Learning Puppy att sjunga till och en liten leklaptop där hon kan lära sig alfabetet, siffror, färger och former, båda från FisherPrice. Visst sådant finns ju till vanlig surfplatta också, men det får de inte använda när som.

    Sedan finns det ju mosaik både större pluppar från typ 2 års ålder att sätta på en plastram med stora hål och små pluppar (från 3-4 år) att sätta i små hål så det blir mönster eller bilder av. Kanske fungerar det med XL-pärlor på platta/ stora pärlor och tråd om han är riktigt pillig eller knappar att trä skosnören i. Om inte annat går det ju ta fram det när han är mogen för det eller göra tillsammans ...

  • Eleonor01

    Duplo lego. Om han inte gillar det nu så kommer han göra det sen.
    Sparkbil
    Pussel
    Bäcker som ni kan läsa vid nattning
    Sandleksaker till nästa sommar
    Megablock
    Nattlampa

    Önska er saker inför framtiden om du inte vet vad ni ska önska er nu. Han utvecklas hela tiden å förändrar även sitt beteende

  • Elsis

    Gillar han kanske att rita/måla? Det har mina barn gjort i den åldern. De har även grejat med play doh, lagat låtsas mat och lekt med briotågbana.

  • Voodoodoll

    Kritor, vattenfärg, fingerfärg, lera + former, böcker i alla dess former, pärlor (lämpliga för åldern), pussel-böcker.

  • minerva123
    Eleonor01 skrev 2015-09-25 20:30:42 följande:

    Önska er saker inför framtiden om du inte vet vad ni ska önska er nu. Han utvecklas hela tiden å förändrar även sitt beteende


Svar på tråden Puliga, pilliga leksaker för stillsam 1,5-åring?