• tiamo123

    Kan jag ha PCO/PCOS?

    Hej! Är en tjej på 18 år och bor ihop med min sambo på 20 år. Har enorm barnalängtan (men skall vänta ett par år ändå) men är fruktansvärt rädd för att ha svårare att bli gravid.

    Läste på första gången om PCO/PCOS för 1-2 år sedan och kände direkt att det stämde in på mig. Har alltid haft långt mellan mensen, har ökad kroppsbehåring samt lätt för att gå upp i vikt.

    Tar just nu p-piller som jag skall sluta med då jag inte mår så bra och misstänker på att det är pga dem (ätit dem i ca 5 månader). Men kan däremot inte komma ihåg senaste gången jag hade mens på "naturlig väg". Vad kan det ha vart.. 1 år sedan kanske?

    Någon med erfarenhet som vet om detta kan vara just PCO/PCOS? Och hur har det gått med att bli gravid? Är fortfarande ung men längtar fruktansvärt mycket efter barn.

    Kan dessutom tillägga att även min mamma har glesa menstruationer och fick hormonbehandling för att bli med barn. (Hon fick även missfall en gång av behandlingen)

    //Frustrerad 

  • Svar på tråden Kan jag ha PCO/PCOS?
  • Pastella

    Jag har också alltid haft glesa menstruationer ca 35-60 dagar mellan, ibland längre. När vi inte blev gravida efter 2års försök så kollade jag upp det och det visade sig att jag hade pcos. Vi hade åldern på vår sida (var 25) och det gick bra tilslut. Blev gravid efter ytterligare ett år, och sen gravid igen direkt efter.
    Det finns mycket hjälp att få och det löser sig oftast. Var inte orolig och ha inte bråttom, men du kan ju faktiskt gå och besöka en gynekolog och visar det sig att du har pcos kan de nog lugna dig genom att berätta om vad det finns för hjälp att få om det skulle behövas.

  • mickaa

    Jag hade precis som du. Mens 2 gg året o ökad behåring ovs.dock inget med vikten. Länge känt att något var fel. Kollade upp det vid gyn för 2 år sedan. Bara ringa gyn o boka tid. De visade sig att jag hade pcos. Jag bytte kost till lchf o har mått bättre med det ang behåring en faktiskt. Kör inte stenhårt utan tänker mig mer för.i maj ville ci börja skaffa barn o jag visste att de kan bli svårt med så gles menstruktion. Ringde gyn o sa att vi ville ha barn o de tog fram min journal o sa bara att . Javisst eftersom du har pcos så bokar vi in en tid så tar vi det därifrån. Allt gick fort . Lämnade blodprovet likaså mannen . Samt spermaprov. Gjort några ultraljud o började äta prover som är tabletter som sätter igång mensen. Typ tvingar igång den o sen åt jag letrozol som ska få fart på äggen. Den 28e p 30e var vi inne på ultraljud för att se hur äggen växt o de såg bra ut. Fick en spruta i fredags som skulle garantera att ägget lossnade då slemhinnan kan vara för tjock när man har pcos. Därför de inte blir naturlig äl. Plussade på äl testet 24 h senare o nu väntat vi bara på att ta ett grav test o att det ska vara positivt. Skulle de inte funka ökar vi bara doserna med tabletterna o skulle de inte heller funka så får man börja med ivf. Provrörsbefruktning ovs. Så slå en pling till gyn på lass o säg vad du är oroad över. Chansen att bli gravid med pcos är goda. Du ska se din sjukdom som något positivt, även om det är jobbigt.Du är fertil mkt längre än vanliga kvinnor, får du diagnosen vet du varför din kropp e som den e. Man passar bra som ägg donator ovs. Jag blev bara lycklig när jag fick reda på de. Då visste jag varför lixom. Lycka till????

Svar på tråden Kan jag ha PCO/PCOS?