• Tom Araya

    Speldatorsgenerationen - Vad minns du?

    Du som är uppväxt med de första hemdatorerna, som främst användes till spel, exempelvis Commodore 20, 64, 128 och Amiga, vad minns du?

    Berätta om du hade, någon kompis som hade, vilka spel du minns och gillade mm.

  • Svar på tråden Speldatorsgenerationen - Vad minns du?
  • FIame

    A500, de absoluta topp-spelen var Moonstone, Millennium v2.2, Superfrog, Another world. UFO:Enemy Unknown, Dune II.

  • Tom Araya

    Jag hade nog närmare 1000 spel, även om det nu bara var kanske 50 som var något att ha. Alla kopierade, sk "krackade" spel med sk "turbo-program", inga originalspel.

  • Aniiee

    Helt plötsligt känner jag min inte så gammal, jämfört med stofilerna i den här tråden Solig


    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aikido
    Aniiee skrev 2015-10-30 17:26:51 följande:
    Helt plötsligt känner jag min inte så gammal, jämfört med stofilerna i den här tråden Solig
    Men du känner igen nörderiet Flört
  • Aniiee
    Aikido skrev 2015-10-30 18:20:12 följande:
    Men du känner igen nörderiet Flört
    Helt klart =P

    För övrigt var min första "speldator" en FamiCom.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2015-10-30 17:26:51 följande:

    Helt plötsligt känner jag min inte så gammal, jämfört med stofilerna i den här tråden Solig


    Hehe....välkommen till 70-talisternas gäng. Flört
  • Demmpa

    Vi började med C64an med bandare, senare diskettstation 5,25" (enkelsidiga som jackades så dom blev dubbelsidiga), hade totalt åtta olika joysticks. Byggde en resetknapp som stoppades in i cartridge-uttaget så att man kunde skriva in fuskkoderna till olika spel.

    Senare skaffade vi en Atari 520 med inbyggd diskettstation 3,5" och en extern. Den kopplade vi ihop med synten. Atari hade MIDI-portar inbyggda men det hade inte Amigan.

    Början på 90-talet lånade farsan hem olika PC-datorer, började med 286.

  • Michael 310

    var så sjukt avundsjuk på min jämnåriga kusin som hadde en C64. spelade rambo och bubble bubble tror jag det hette. första egna datorn var en Amiga 600 helt fantastisk.även haft en 1200 och en hel hög med 286or och 386or vart mycket sid meiers railroads på dom :)

  • Tom Araya

    Tipsa gärna om klassiker bland spel från förr, nyutgivna till nyare spelkonsoler eller PC.

  • Noname00

    Min far arbetade med översättning  och gick över från Skrivmaskin till dator.
    De fösta var en microbee med bandstation där man körde spel från bandstation och monocrome skärm, grön / vit det var grejer det.

    Sedan införskaffades en ny och istället för att köpa en C64 så köpte han en Atari 1040ST med diskettstation skrivare och hårdisk, den var sjukt dyr begagnad men jäklar va bra den var, tyvärr var amigan populärare för konsumentbruk.

    Minns härliga spel Giana Sisters en klassiker, sumemr games, vintergames, och även partygames :) och outrun en bilspel som man kunde spela på b&w arkadspel det var ett måste.

    Band hade en fördel och det var när man skulle piratkopiera bara slänga i dubbelldeckaren och trycka på snabbkopiering.

  • Flisan79

    Jag vet inte vad det var för dator för jag spelade bara hos min bästa kompis.hur som helst så är det summer/winter games och giana sisters jag minns mest. Vi tyckte musiken till giana sisters var så cool att vi spelade in den på band, haha.

Svar på tråden Speldatorsgenerationen - Vad minns du?