• SolblommaSthlm

    Moms och arbetsgivaravgifter

    Någon som har koll på moms och arbetsgivaravgifter?

    (Det är alltså inte jag som fyllt i blanketterna om ni undrar)

    Momsfråga:
    Varor har importerats från ett annat EU land och i mervärdesskattedeklarationen står "Moms att deklarera för oktober 2015".
    Är det då momsen för varuinköp gjorda under augusti eller september som ska deklareras?
    I ruta 20 "Inköp av varor från annat EU land" står beloppet 37 014 kr och i ruta 30 "Utgående moms 25%" 4 441 kr. Omvänd skattskyldighet som innebär vaddå? Varorna som köpts in (livsmedel) har i Sverige 12% men redovisas här under 25%. Betyder det att varorna i landet de importerats från har 25% moms på denna typ av vara?
    Hur kommer det sig att momsen för varuinköp redovisas som utgående moms? Förstår att det hänger ihop med den omvända skattskyldigheten men hur? Går man inte miste om avdraget då eller ligger detta justerat i den ingående momsen i ruta 48?

    Fråga arbetsgivaravgifter och skatter:
    "Arbetsgivaravgifter samt skatt att deklarera för november 2015"
    Företaget betalar ut lön i efterhand. Dvs, lön för perioden 151001-151031 har betalats ut i november och lön för perioden 151101-151130 kommer att betalas ut i december? Är det arbetsgivaravgifter och avdragen skatt för den lön som utbetalades i november (dvs arbetad tid oktober) som ska in eller är det den lön som kommer att utbetalas i dec (dvs arbetad tid november) som ska redovisas?

    Dagens tråkigaste fråga, jag vet :-P

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-10 17:56
    Det ska naturligtvis inte vara ett frågetecken efter december då detta är de förutsättningar som råder.

  • Svar på tråden Moms och arbetsgivaravgifter
  • Bolaget
    Varor har importerats från ett annat EU land och i mervärdesskattedeklarationen står "Moms att deklarera för oktober 2015".
    Är det då momsen för varuinköp gjorda under augusti eller september som ska deklareras? 

    Vad tror du själv? Om det står att det är momsen för oktober som ska deklareras så är det naturligtvis momsen för försäljningar och inköp under oktober som ska deklareras, inte för någon annan månad.

    I ruta 20 "Inköp av varor från annat EU land" står beloppet 37 014 kr och i ruta 30 "Utgående moms 25%" 4 441 kr. Omvänd skattskyldighet som innebär vaddå?

    Omvänd skattskyldighet i detta fallet innebär att det är du som köpare som redovisar den utgående momsen, omvänt mot normalfallet där säljaren redovisar momsen.

    Varorna som köpts in (livsmedel) har i Sverige 12% men redovisas här under 25%. Betyder det att varorna i landet de importerats från har 25% moms på denna typ av vara?

    Vilken momssats som finns i det landet varorna kommer ifrån spelar ingen roll eftersom det är i Sveriges momsen redovisas och det är momssatsen här som gäller. Står summan i rutan för 25% moms är det felskrivet, i synnerhet som summan 4441 motsvarar 12% moms och alltså är rätt räknad.

    Hur kommer det sig att momsen för varuinköp redovisas som utgående moms? Förstår att det hänger ihop med den omvända skattskyldigheten men hur? Går man inte miste om avdraget då eller ligger detta justerat i den ingående momsen i ruta 48? 

    Vi köp mellan eu-länder så regleras momsen så här med omvänd skattskyldighet. Säljaren lägger inte på moms till köparen utan anger bara köparens VATnummer och att det är köparen som är redovisningsskyldig. Sedan anger han bara till skattverket i sitt land att han sålt för en viss summa till köparens bolag. Du som köpare redovisar den utgående momsen och drar av samma summa i ruta 48 om du bedriver en verksamhet som är momspliktig så summan du betalar i moms för inköpet är noll. 

    "Arbetsgivaravgifter samt skatt att deklarera för november 2015"
    Företaget betalar ut lön i efterhand. Dvs, lön för perioden 151001-151031 har betalats ut i november och lön för perioden 151101-151130 kommer att betalas ut i december? Är det arbetsgivaravgifter och avdragen skatt för den lön som utbetalades i november (dvs arbetad tid oktober) som ska in eller är det den lön som kommer att utbetalas i dec (dvs arbetad tid november) som ska redovisas?

    Det är naturligtvis skatt och soc för lönen som är utbetald i november som ska redovisas. När lönen är intjänad spellar liksom ingen roll utan när den betalas ut. Redovisningen för november ska vara hos skatt senast på måndag och skulle det vara så att det var den innarbetade lönen du skulle redovisa hade det ju inneburit att du skulle betala in den avdrgna skatten innan du gjort avdraget.
  • SolblommaSthlm
    Bolaget skrev 2015-12-11 18:46:41 följande:
    Varor har importerats från ett annat EU land och i mervärdesskattedeklarationen står "Moms att deklarera för oktober 2015".
    Är det då momsen för varuinköp gjorda under augusti eller september som ska deklareras? 

    Vad tror du själv? Om det står att det är momsen för oktober som ska deklareras så är det naturligtvis momsen för försäljningar och inköp under oktober som ska deklareras, inte för någon annan månad.

    I ruta 20 "Inköp av varor från annat EU land" står beloppet 37 014 kr och i ruta 30 "Utgående moms 25%" 4 441 kr. Omvänd skattskyldighet som innebär vaddå?

    Omvänd skattskyldighet i detta fallet innebär att det är du som köpare som redovisar den utgående momsen, omvänt mot normalfallet där säljaren redovisar momsen.

    Varorna som köpts in (livsmedel) har i Sverige 12% men redovisas här under 25%. Betyder det att varorna i landet de importerats från har 25% moms på denna typ av vara?

    Vilken momssats som finns i det landet varorna kommer ifrån spelar ingen roll eftersom det är i Sveriges momsen redovisas och det är momssatsen här som gäller. Står summan i rutan för 25% moms är det felskrivet, i synnerhet som summan 4441 motsvarar 12% moms och alltså är rätt räknad.

    Hur kommer det sig att momsen för varuinköp redovisas som utgående moms? Förstår att det hänger ihop med den omvända skattskyldigheten men hur? Går man inte miste om avdraget då eller ligger detta justerat i den ingående momsen i ruta 48? 

    Vi köp mellan eu-länder så regleras momsen så här med omvänd skattskyldighet. Säljaren lägger inte på moms till köparen utan anger bara köparens VATnummer och att det är köparen som är redovisningsskyldig. Sedan anger han bara till skattverket i sitt land att han sålt för en viss summa till köparens bolag. Du som köpare redovisar den utgående momsen och drar av samma summa i ruta 48 om du bedriver en verksamhet som är momspliktig så summan du betalar i moms för inköpet är noll. 

    "Arbetsgivaravgifter samt skatt att deklarera för november 2015"
    Företaget betalar ut lön i efterhand. Dvs, lön för perioden 151001-151031 har betalats ut i november och lön för perioden 151101-151130 kommer att betalas ut i december? Är det arbetsgivaravgifter och avdragen skatt för den lön som utbetalades i november (dvs arbetad tid oktober) som ska in eller är det den lön som kommer att utbetalas i dec (dvs arbetad tid november) som ska redovisas?

    Det är naturligtvis skatt och soc för lönen som är utbetald i november som ska redovisas. När lönen är intjänad spellar liksom ingen roll utan när den betalas ut. Redovisningen för november ska vara hos skatt senast på måndag och skulle det vara så att det var den innarbetade lönen du skulle redovisa hade det ju inneburit att du skulle betala in den avdrgna skatten innan du gjort avdraget.
    I normala fall brukar jag tacka för svar jag får men dina svar ger en sur eftersmak. "Det är naturligtvis......" etc Nej! Det är inte naturligt när man inte arbetar med den här typen av saker. Nej! Det är inte jag som ska redovisa. Däremot upptäckte jag att den som gjort redovisningen skrivit i fel ruta, som du också uppmärksammat, men i o m att jag inte var helt säker så ställde jag frågan här. Din inledande fråga om momsen "Vad tror du själv?" var riktigt korkad. Jag ställde frågan här på forumet för att jag inte visste. Om jag hade vetat hur det låg till så hade jag ju inte behövt ställt frågan. Eller hur?
Svar på tråden Moms och arbetsgivaravgifter