• jjeessiicahh

    Någon med papegoja?

    Hej, jag har en gulnackad amazonas sedan 11 år tillbaka. 

    Flyttade hemifrån för 9 månader sedan och har han självklart med mig. 
    Svårt att ta ut honom då han attackerar sambon så försöker ta ut honom på morgonen eftersom jag vaknar först. Han vill inte komma till min hand längre, sitter sällan på min axel numera utan sitter på buren bara. Han sjunger och är glad som vanligt när man är hemma.

    Har nu märkt att han ser jätte ovårdad ut. Han plockar inte fjädrar, men fjädrarna på stjärten sticker ut åt alla håll och kanter. Någon som vet om han är olycklig? Eller vad felet kan vara? Kanske bara är en period ? Har funderar på att sälja honom eftersom jag sällan har honom ute. Men eftersom han attackerar alla förutom mig så känns det också meningslöst? Tänker att de löser sig när jag blir mammaledig om några månader, men tänk om han då attackerar bebisen? Helt kluven, vet verkligen inte vad jag ska göra. Vill inte göra mig av med honom när jag haft honom så länge! Hjälp!

  • Svar på tråden Någon med papegoja?
  • kalmarpiraten

    Har noll koll på dina frågor och har aldrig ägt någon fågel utan just nu har jag sex katter. Men eftersom ingen besvarat din fråga så kan ja ju fråga så här i största allmänhet - vad menar du på att fågeln attackerar? Ett bett från en papegoja kan väl knappast jämföras från att få ett bett från en talgoxe eller gråsparv??


  • jjeessiicahh
    kalmarpiraten skrev 2015-12-17 05:21:19 följande:

    Har noll koll på dina frågor och har aldrig ägt någon fågel utan just nu har jag sex katter. Men eftersom ingen besvarat din fråga så kan ja ju fråga så här i största allmänhet - vad menar du på att fågeln attackerar? Ett bett från en papegoja kan väl knappast jämföras från att få ett bett från en talgoxe eller gråsparv??


    Om jag har ute honom samtidigt som min sambo är hemma så flyger han mot ansiktet och biter. Han bet min pappa genom kinden så att han fick genom ett helt finger, samma sak i läppen så att den nästan gick i två delar. Samma sak med lillasyster, hon har fyra ärr i ansiktet av honom. Den ända han inte attackerar är mig. Men han mår bra nu, det ända han behövde var en dusch så var han fin och ren igen och ser inte alls ruggig ut längre. Att jag inte tänkte på det innan bara..
Svar på tråden Någon med papegoja?