• Karin1995

    PCO vid 20

    Hej!
    Förra november slutade jag med p-piller (Desolett) som jag hade tagit sedan jag var 15 år. Mensen kom aldrig och jag började undra vad det var för fel. Gick på utredning hos en privat gynklinik i Göteborg där jag fick diagnosen PCO. Fick behandling med metformin och spironolakton. Medicinen hjälpte mot min akne men har inte fått någon mens sedan förra november. Jag flyttade till Sala för 3 månader sedan och gick till kvinnokliniken i Västerås för att göra tester. Det visade sig att det är mina äggstockar som producerar för låg nivå av östrogen. Nu vill gynekologen att jag ska äta p-piller Diane. Men jag är så skeptiskt mot detta eftersom jag slutade med p-piller för att jag ville få igång en regelbunden mens så att jag kan få barn om ca 2-3 år. Vad ska jag göra? Det känns som att p-piller bara förstör kroppen. Har någon fått barn efter en lång tid med p-piller trots PCO? Hur stor är chansen att man faktiskt blir med barn?
      

  • Svar på tråden PCO vid 20
  • Linnis92

    Jag hade diverse preventivmedel från att jag var 14 till 21, slutade ett halvår innan jag och min partner bestämt att vi skulle börja försöka få barn. Och vi försökte och försökte i ett år utan resultat. Utredning på kvinnokliniken och min dom blev "misstänkt" PCO. Då jag hade väldigt mycket PCO liknande symptom. Vi skulle börja med IVF till sommaren.

    Av andra anledningar gjorde vi slut på vägen så utreddes inte färdigt.

    Träffade en ny kille, BANG sa det, gravid efter 4 månader, kom som en chock eftersom jag trodde att jag inte kunde bli gravid den naturliga vägen.

    Det jag vill ha sagt är att kvinnor med PCO kan bli gravida ändå, jag har 2-3 tjejkompisar som lyckats på naturlig väg trots diagnosen. Så visst finns det hopp :)

  • Jasmin Karlsson

    P- piller ska inte vara negativt vid PCO, tvärtom hindrar de utveckling av massa cystor i äggstockarna. Så under den tiden man inte vill bli gravid bör man ta p-piller och när man sen vill bli gravid kan man ta ägglossningsstimulerande läkemedel (tex pergotime eller letrozol). Man kan också ta p-piller eller provera för att få mens/ny cykel.

Svar på tråden PCO vid 20