• Lavelii

    Snabb andning, indragningar 5 mån bebis

    Hej alla!

    Ska försöka fatta mig kort.

    Vill börja med att säga att vi är kopplade till en läkare och har varit och kollat upp detta men än så länge hittar de inget typ.

    Vår son är 5 mån. Ca 3 mån korrigerat. Så länge jag kan minnas så har vår son varit snabbandad. Även då vi låg inne på neo. Han hade indragningar. När jag frågade om dem så sa läkarna att det nog såg värre ut än vad det var iom mjuk muskulatur då han var så liten. Nu är han ju 5 mån, fortf samma sak. De har röntgat hans lungor flera ggr. Då han var förkyld såg de en påverkan på höger sida lunga. Men hänvisade till förkylningen som förklaring. Satt in antibiotika vid ett tillfälle i förebyggande syfte ifall de skulle vara infektion. Därefter gjorde man en till röntgen som visade förbättring på höger sida. Detta var när han var ca 1,5 mån. Ingen ny röntgen har gjorts sen dess. Man har lyssnat på hans lungor otaliga ggr dock. Läkaren senaste för 2 dagar sedan höll med om att han är snabbandad och har indragningar då han är vaken och aktiv, men lugnare då han vilar/sover. Men läkaren sa också att när de lyssnar (de var flera stycken) så hör de inget som låter trångt eller så. De låter inte som någon astma heller säger de. Låter som en förkylning (han är förkyld just nu). Men det är ju såhär även då han inte är förkyld! Inte liks påtagligt dock. Det har jag sagt också.

    Det positiva är att vår son är pigg och glad och verkar i nuläget iaf inte alls påverkad. Tack gode Gud! Han har inte feber och han äter bra som han ska, trots förkylningen. Detta påpekade läkarna också, att han är så aktiv och glad, så det verkar inte som att han störs av att andas så snabbt osv.

    Men jag blir knäpp av det. Är det någon som känner igen detta?! Någon som vet om det är normalt?! Växer det bort?? Nu har läkarna sagt att de ska följa upp detta ändå och om jag upplever att det blir värre eller så så ska jag kontakta dom direkt.

    Men ja, är det någon som känner igen detta??

  • Svar på tråden Snabb andning, indragningar 5 mån bebis
  • Elise15

    Hej! Jag känner igen det du beskriver. Min dotter är snart 8 månader och har nästan hela hösten varit tät i näsan ffa nattetid och har plockat ut många snorbusar varje dag. har alltid upplevt att hon varit lite mer snabbandad, indragning i halsgropen (ej vid revben eller diafragman) och lite ljudlig andning (torr och snäv, svårt att förklara men hoppas du förstår) när hon andas genom näsan och är vaken. Om hon sover är hon lugn och tyst men ibland tätnar det till, ofta framåt morgonen, så jag måste ge nacl -droppar och amma henne en stund, då släpper det. Har inte varit till läkare men påpekade detta vid 6-månaders kontrollen och den läkaren hittade inga fel. Ska till BVC på onsdag och tänkte diskutera med henne och kanske beställa en läkartid ändå. Hon äter, sover och växer som hon ska och är pigg som aldrig förr så jag är inte direkt orolig utan jag tror hon har snäva näsgångar naturligt. Hur har det gått för er?

  • Lavelii
    Elise15 skrev 2016-02-01 16:57:17 följande:

    Hej! Jag känner igen det du beskriver. Min dotter är snart 8 månader och har nästan hela hösten varit tät i näsan ffa nattetid och har plockat ut många snorbusar varje dag. har alltid upplevt att hon varit lite mer snabbandad, indragning i halsgropen (ej vid revben eller diafragman) och lite ljudlig andning (torr och snäv, svårt att förklara men hoppas du förstår) när hon andas genom näsan och är vaken. Om hon sover är hon lugn och tyst men ibland tätnar det till, ofta framåt morgonen, så jag måste ge nacl -droppar och amma henne en stund, då släpper det. Har inte varit till läkare men påpekade detta vid 6-månaders kontrollen och den läkaren hittade inga fel. Ska till BVC på onsdag och tänkte diskutera med henne och kanske beställa en läkartid ändå. Hon äter, sover och växer som hon ska och är pigg som aldrig förr så jag är inte direkt orolig utan jag tror hon har snäva näsgångar naturligt. Hur har det gått för er?


    Oj, nu kommer ju mitt svar jättesent. Men av någon anledning (troligtvis busen här hemma som håller en upptagen ) så har jag missat detta.

    Men ja, han har fortf snabb andning och indragningar. Vi fick testa astma inhalator 1 månad för att se om det skulle hjälpa. Det gjorde det inte. Han är fortsatt pigg och glad osv. Något bättre med andningen och indragningarna visst. Det tycker vi här hemma iaf.

    Man fortsätter att hålla koll lite då och då men läkarna hittar inget. Gjorde ett EKG också häromdagen (inte pga andningen i första hand) som inte visade något. Har hört att för en del som har det så här så kan det bero på något med hjärtat. Minns inte vad exakt nu. Men som sagt, de hitta ju inget där. Även om de inte gjorde EKGt för andningens skull osv så antar jag ju att hade hade regerat om något, vad som helst, hade visst sig på ultraljudsbilderna, även om det inte berör det som de skulle följa upp i första hand.

    Så ja, det är mer eller mindre fortf samma här. Tycker dock det är jobbigt för det verkar påverka hans förmåga att sitta självständigt. Känns som det tar mkt på hans energi att både sitta och hålla fokus på det samt andningen som blir värre när han är ansträngd... Känns tråkigt om det ska komma i vägen för hans utveckling...

    Hur går det för er?
  • Sandra25

    Hej! 


    vet att jag skriver ett tag efter att du publicerat detta inlägg men hoppas att du ser ändå! Det jag undrar är hur det har gått för er? Födde mitt första barn i fullgången tid, dock liten i vikt och längd och har haft samma historia som er vad gäller hans snabbandning. 


    Läkarna kan inte hitta något på varken lungröntgen, EKG, ultraljud etc. Han syresätter sig bra och går upp i vikt fint. Han är en nöjd bebis helt enkelt (6 veckor gammal nu) men som andas snabbt med indragningar ibland. Vi ska dock till ÖNH för att se att det inte är något där som spökar. Men jag vill ändå veta hur det gått för någon som varit i samma sits som oss? 


    Kan tillägga att han andas inom normalspannet när han sover (dock åt det högre hållet) och andas fort när han är vaken och aktiv. 

  • Jagheteralma

    Hej! Hur har det gått, min dotter har samma sen hon föddes i princip och  är jätte orolig! Får inga svar från vården 

Svar på tråden Snabb andning, indragningar 5 mån bebis