• Cath

    Kattbiten. Ont flera dagar senare trots antibiotika

    Hej finns många forum om kattbitna personer. Men ingen som passar in med min fråga.

    Jag blev kattbiten för 3 dagar sedan. Åkte till akuten då ingen vårdcentral "ville/kunde" ta emot mig. En mycket trevlig sköterska gav mig antibiotika och stelkrampspruta. Doktorn ägnade 3 sekunder på att titta på såret.

    Hem igen.

    32 h senare har jag 5-7 cm i diameter stor rodnad runt vadera sår. (4 st pungterinshål i handleden.)

    Jag ringer 1177. De hjälpte vad de kunde. Men kunde ej svara bu eller bä på om jag skall uppsöka våd eller ej då jag ej har feber samt att jag redan tar antibiotika. Dock bör det betittas rekommenderade de.

    Nu 72 h senare efter bettet så har jag fortfarande ont i handleden. Den duger ej till någonting just nu. Har ej full rörelse förmåga i den. Rodnaden har dock gått nerunder natten.

    Ringde min vårdcentral nu på morgonen då min chef tycker att jag skall kolla upp de mer. Till svar får jag då. "Vi har inga tider till dig idag, men du kan få en tid imorgon eftermiddag/kväll."

    Jag ifrågasatte då detta då jag vet att infektioner i leder är inget man leker med. Men vist, jag är ingen expert.

    Svaret jag fick då är att har jag ingen feber så är det ingen fara då jag trots allt redan går på antibiotika.

    Min frågan det hela vad hade ni gjort nu? Hade ni snällt väntat till imorgon och skansar på det bästa eller hade ni satt er på akuten och tagit upp någon annans plats som har mer i behov av den än jag, med risken att bli utskälld för att jag kommer hit för en struntsak?

  • Svar på tråden Kattbiten. Ont flera dagar senare trots antibiotika
  • Anonym (Peter)

    Vad skulle de göra mer än ge dig antibiotika?

  • Cath

    Kolla så infektionen ej har gått in i leden. Kolla vilka bakterier det handlar om så man får rätt antibiotika. Kolla om jag kanske behöver en annan dos. Etc...

  • jenny99

    Min vän fick kattbett nyligen.Hon fick blodförgiftning och låg inne 4 dygn.Är du osäker så åk in

  • Jasmin Karlsson

    Kattbett ska man inte chansa med! Särskilt om det finns risk att infektionen gått in i leden. Jag skulle ha satt mig på akuten. Kan behöva bytas antibiotika. Vilken fick du nu?

Svar på tråden Kattbiten. Ont flera dagar senare trots antibiotika