• sisisi

    Resa med hund mm

    Hej!

    Jag vill gärna köpa en hund har tänkt ut att jag kommer att ha den på hunddagis under veckodagarna när jag arbetar. Däremot så undrar jag hur jag ska lösa problemet med hundvakt dem gångerna jag reser.

    Är det någon som har erfarenhet att resa  in till Sverige med hund från ett europeiskt land ex. om ni åker på en weekend till Paris, kan ni ta med hunden då?

    Sedan undrar jag också om någon har erfarenhet av att resa in i Sverige med hund från USA, behöver hunden stanna någonstan på "inkubation" en viss tid innan man får ta hem den?

  • Svar på tråden Resa med hund mm
  • Dexter dot com
    sisisi skrev 2016-04-16 20:34:27 följande:

    Hej!

    Jag vill gärna köpa en hund har tänkt ut att jag kommer att ha den på hunddagis under veckodagarna när jag arbetar. Däremot så undrar jag hur jag ska lösa problemet med hundvakt dem gångerna jag reser.

    Är det någon som har erfarenhet att resa  in till Sverige med hund från ett europeiskt land ex. om ni åker på en weekend till Paris, kan ni ta med hunden då?

    Sedan undrar jag också om någon har erfarenhet av att resa in i Sverige med hund från USA, behöver hunden stanna någonstan på "inkubation" en viss tid innan man får ta hem den?


    Hundvakter är jätteviktigt även om du har hunden på dagis på dagarna. Då pratar jag inte om resor utan om du blir svårt sjuk, vill göra något på helgen som hunden inte kan hänga med på osv. Pensionat är ju en lösning om du vill resa men du bör ha i åtanke att många hundar inte fixar miljön som ofta är stressig och högljudd på pensionat eller dagis så du bör ha en plan B med pålitliga hundvakter .

    Man får ta med hunden på flyg, hundar under 7-8 kg flyger i kabinen i en väska. Personligen skulle jag aldrig utsätta min hund för flygresor bara för några dagars semester och mina semesteraktiviteter (restaurangbesök,stressiga storstadsmiljöer, soliga dagar på stranden mm)  lämpar sig inte för hunden utan då har den det bättre hemma med hundvakten den älskar.
  • Physalis

    Vad gör du med hunden när du väl är på plats utomlands? Man kanske inte får ha med hunden på hotellets restaurang, på vanliga restauranger, på sevärdiheter, du kan inte gå ut och dansa osv.

  • Juno

    Älskar hundar och förstår att du längtar. Tänk bara på att en valp inte kan lämnas på hunddagis, du måste räkna med ca två månader som du i princip inte kan lämna hunden alls.

    Hunddagis är absolut ett alternativ om man jobbar långa dagar, dock är det ganska dyrt och det får man ha med i beräkningen. Det ligger på ca 3000 i månaden. På det kommer mat och försäkring mellan 500 och 1500 beroende på ras.

    Att resa med hund låter sig göras, vaccinationer, pass och andra papper som ska fixas bara. Och med vaccinationer i ordning ska inga karantäner behövas. Jag hade kunnat ta med min hund på bilsemester och hyrt en lägenhet där man få ha hund, tex i Skagen eller Alperna.

    Däremot skulle jag aldrig flyga med min hund eftersom de inte får vistas i kabinen utan åka i lastutrymmet och det känns inte okej. Undantaget är små hundar där väska och hund väger totalt 8 kilo, vissa flygbolag accepterar dem i kabinen.

    Och en hund på weekend i Paris? Vad ska hunden göra där? Och du? Du kan som sagt inte ta med hunden in någonstans; shopping, resturanger osv.

    Så innan du skaffa hund - räkna på det så att du har råd och försäkra dig om att du har någon som kan passa hunden när du reser, alt hitta ett trevligt pensionat

  • sisisi
    Juno skrev 2016-05-03 09:04:16 följande:

    Älskar hundar och förstår att du längtar. Tänk bara på att en valp inte kan lämnas på hunddagis, du måste räkna med ca två månader som du i princip inte kan lämna hunden alls.

    Hunddagis är absolut ett alternativ om man jobbar långa dagar, dock är det ganska dyrt och det får man ha med i beräkningen. Det ligger på ca 3000 i månaden. På det kommer mat och försäkring mellan 500 och 1500 beroende på ras.

    Att resa med hund låter sig göras, vaccinationer, pass och andra papper som ska fixas bara. Och med vaccinationer i ordning ska inga karantäner behövas. Jag hade kunnat ta med min hund på bilsemester och hyrt en lägenhet där man få ha hund, tex i Skagen eller Alperna.

    Däremot skulle jag aldrig flyga med min hund eftersom de inte får vistas i kabinen utan åka i lastutrymmet och det känns inte okej. Undantaget är små hundar där väska och hund väger totalt 8 kilo, vissa flygbolag accepterar dem i kabinen.

    Och en hund på weekend i Paris? Vad ska hunden göra där? Och du? Du kan som sagt inte ta med hunden in någonstans; shopping, resturanger osv.

    Så innan du skaffa hund - räkna på det så att du har råd och försäkra dig om att du har någon som kan passa hunden när du reser, alt hitta ett trevligt pensionat


    Ja, du har rätt.

    Så himla synd när man verkligen vill ha hund men inte har "back-upen" från någon som kan passa hunden. Pensionat är visserligen ett alternativ. Blir dock kostsamt i längden.
  • ligtheninglog

    Det går ju utmärkt att resa med sin hund om man bara planera sin resa lite och väljer bra resmål. Vi var i Spanien och hade med vår hund. Hon tyckte det var härligt med stranden & vattnet och det fanns även massor av uteserveringar där vi kunde ha med henne så ett bra resmål tycker jag. 

    "Sedan undrar jag också om någon har erfarenhet av att resa in i Sverige med hund från USA, behöver hunden stanna någonstan på "inkubation" en viss tid innan man får ta hem den?"

    Här har du en bra sida med information om att resa in med en hund i Sverige - https://resamedhund.se/resa-med-hund-till-sverige/

  • Litorina

    Släktingar till mig funderade på att köpa hund. Sen gjorde de en kort resa inom landet (typ tittade på sevärdheter i småstäder) sen ville de inte ha hund längre. SÅ begränsande. Exakt allt behövde anpassas efter vad hunden fick eller kunde göra. 

  • ligtheninglog

    Ja det är klart det är begränsande, annat går inte att säga. Jag tror det tillslut handlar om att antingen vill man ha en hund eller så vill man inte. Resten är omständigheter som går att planera runt. 

Svar på tråden Resa med hund mm