• stumpan08

    undulat, hjälp!!!!

    halloj, igår flög det in en undulat hemma hos min svärmor, undrar om det finns någon expert som kan se ålder och kön på den lilla krabaten.

  • Svar på tråden undulat, hjälp!!!!
  • Tow2Mater
    stumpan08 skrev 2016-05-19 20:56:25 följande:

    halloj, igår flög det in en undulat hemma hos min svärmor,


    Vad menar du"flög det in"? Ar det inte din svärmors undulat, är det ju någon som saknar sin lilla fågel. Forsok efterlys ägaren. Det är jobbigt med bortflugna fåglar, de är familjemedlemmar och saknas av ägaren som alla andra djur.
  • Anonym (Pippi)

    Jordbruksverket skiver "Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp. Om du ändå håller en fågel ensam måste den ha tät social kontakt med en människa."

  • viseversa
    Jag är bara jag skrev 2016-05-19 21:34:13 följande:

    Köp ingen fler. Då blir de inte tama alls. Dessutom riskerar ni ungar i parti och minut. Vi hade bara ensamma hanar när jag var barn och de blev supertama och roliga. Glad


    Ja för en ensam undulat mår ju så bra? Egoistiskt av er att bara tänka på er själva och bara skaffa en när det är tydligt att undulater vill bo med andra undulater. Btw så kan dom visst bli tama fast man har två. Har en kompis som hade två extremt tama undulater.
  • Anonym (budgy)

    Det är en hane bilden visar och är äldre. Man ser det på vaxhuden och benens struktur.

    Om ni är hemma mkt och aktiverar undulaten släpper lös den) kan den funka som ensamfågel men annars räknas undulater som små papegojor, dom behöver mao alltid en partner och är flockdjur. Börjar den plocka av sig fjädrarna tex så betyder det att den mår väldigt dåligt, ett typiskt ensambeteende.

  • njursten
    Anonym (Pippi) skrev 2016-05-20 06:16:32 följande:

    Jordbruksverket skiver "Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp. Om du ändå håller en fågel ensam måste den ha tät social kontakt med en människa."


    Aha då hade jag nog liite fel ändå. Hört av fågelpersoner att det är lag på det
    Men bäst är de ju om det är fler :)
  • stumpan08

    tack för alla svar, då vet vi att den är en äldre hane, och ja den flög alltså in i min svärmors sovrum häromdagen, när svärmor inte var hemma, på kvällen hörde hon fågelkvitter och hittade honom sittandes på taklampan. Jag bor inte i Sverige så jag vet inte vart jag skulle efterlysa ägaren, har redan skrivit på facebook och pratat med grannar, ifall de hör att någon saknar en fågel så kan de kontakta mig. 

  • stumpan08

    undulaten som kom till oss, uppsakttas vara runt 3 år och han får heta cocco, medan tjejen som vi köpte idag heter Misty. Ny bur och de verkar trivas tillsammans 

  • stumpan08

    absolut inte, jag söker för fullt efter ägaren, satt upp lappar och delat på facebook, men eftersom den lilla stackaren, var i en liten korg och väldigt ledsen så väljer jag (på min bekostnad) under tiden som vi försöker hitta ägaren göra tiden hos oss så bra som möjlig. HIttar vi ägaren så köper vi en annan kamrat till Misty men under tiden får han en fridfull och lugn tillvaro 

  • Jag är bara jag
    viseversa skrev 2016-05-20 07:08:35 följande:
    Ja för en ensam undulat mår ju så bra? Egoistiskt av er att bara tänka på er själva och bara skaffa en när det är tydligt att undulater vill bo med andra undulater. Btw så kan dom visst bli tama fast man har två. Har en kompis som hade två extremt tama undulater.
    Och du har MAGE klaga på att vi hade ensamma undulater?! De var hur lyckliga och tama som helst,det ser man faktiskt!
Svar på tråden undulat, hjälp!!!!