• silvergirl

    Hur ung är en ung förälder?

    Såg på tv4 s unga föräldrar, de flesta där är 20-25 år. Vissa hade försökt skaffa barn ett par år. Förstår inte grejen? Är det inte att tvingas bli vuxen som är att vara ung förälder? Jag fick barn när jag var 23 och sambon 22. Vi hade fast jobb båda två, klara med skolan, ingen såg oss som särskilt unga och inte vi själva heller. Vi var vuxna. Vad tycker ni är en ung förälder? Så att det är något särskilt med det alltså. Åtminstone under 20 tycker jag

  • Svar på tråden Hur ung är en ung förälder?
  • Bella1000

    Ung förälder anser jag vara 20 och yngre! Jag anser att man är vuxen däröver och inte heller så pjurung längre sen uppåt 23-25 och upp..

  • Let it Rain
    Darimna skrev 2016-05-22 15:35:49 följande:
    Kan du inte motivera?
    Jag kan motivera varför jag skrev exakt samma, dvs under 25.

    Mina gränser är följande.

    Väldigt ung förälder: Under 20
    Ung förälder: Under 25
    Normalspann: 25-35
    35-40: Något äldre förälder
    40+: "Gammal"/äldre förälder

    Har samma gränser oavsett kön.

    Jag bor i storstad och här är det helt enkelt ganska ovanligt med föräldrar under 25 år såvida de inte bor i de lite sämre förorterna. De flesta jag hört talas om via jobb eller annat har således blivit föräldrar nånstans mellan 27 till 34 års ålder.

    En annan motivering är att jag ser på en person under 25 som just ung, med anledning av att det är först få konsekvenstänkandet är helt utvecklat (läs på om frontala cortex och dess utveckling).
  • Loppan84

    Tror snittåldern för första barnet i Sverige är 29 år för mammor och ca 31 för pappor. Allt under det är ju då alltså yngre än genomsnittet och kan väl därmed kallas ungt? Men vet också att snittåldern är mycket lägre ute på bygden där man kanske inte har utbildat sig lika länge och kommer fortare i familjemodus så är väl olika hur man känner beroende på var man bor. På vissa platser i Norrland är väl snittåldern snarare 23-24 år tror jag och där är väl uppfattningen om vad som är ungt såklart annorlunda.

  • silvergirl

    Hmm ja ett av paren var väl från norrland. Men jag tycker inte att snitt sätter normen. Då kan man alltså göra ett program om gamla föräldrar som är 35 då? Nä, det måste ju vara en motsättning mot det förväntade tycker jag om det ska vara något att göra ett program om

  • Cilla93

    Tycker att man är en ung förälder under 25, men inte märkvärdigt ung. Under 20 ser jag som väldig ung och passar in i tv programmet.

    De flesta i tv-serien är väl kring 15-20.

  • Loppan84
    silvergirl skrev 2016-05-22 18:18:33 följande:

    Hmm ja ett av paren var väl från norrland. Men jag tycker inte att snitt sätter normen. Då kan man alltså göra ett program om gamla föräldrar som är 35 då? Nä, det måste ju vara en motsättning mot det förväntade tycker jag om det ska vara något att göra ett program om


    Snitt är väl per definition normen ;) norm = det de flesta gör :)
  • Erizajo

    Under 20. Jag var 22, tyckte inte att jag räknades som ung förälder. Ung i andra sammanhang, är 31 nu fortfarande ung i vissa sammanhang men inte just ung förälder om man är över 20

  • Hanky Panky

    Under 25. Av samma anledningar folk redan räknat upp.

    Nästan alla 90-talister jag känner är ljusår från att bilda familj. Många är 22-23 och börjar först nu tänka på utbildning och långa resor.

  • sextiotalist

    Håller med de som säger att 25 är en ung förälder, även om de inte känner sig unga.
    På samma sätt som jag var en äldre förälder eftersom jag var över 35 (men kände mig inte det minsta som äldre förälder).

    Innan man är 25 så är inte hjärnan färdigutvecklad, precis som Let it rain skriver.
    Men att vara en ung förälder är inte detsamma som att vara en dålig förälder, det finns många som har fått barn tidigt som är bra föräldrar.
    Däremot så tror jag man är lite olika som förälder beroende på vilken ålder man är i när man får barn (och inget är bättre än det andra, bara olika).

    Sedan har jag min åsikt, om man planerar att skaffa barn bör man ha ett stabilt förhållande (eller vara beredd på att stå helt själv som förälder), en fast inkomst, bott själv en period och även ett tag (om man har för avsikt att leva ihop med honom) tillsammans med den tilltänkta pappan.
    Själv var jag absolut för ung för att bli förälder vid 25, jag var i min bästa hålligångperiod då.

  • Grön elefant

    Upp till 25 är såklart en ung förälder. När man är 25 är man ju ung. Man räknas väl som ungdom fortfarande då har jag för mig.

    Däremot inte sagt att man är FÖR ung för att skaffa barn, bara helt enkelt ung :)

  • Maddi

    Jag tycker att ung är beroende på hur man är som person. 
    Om man ser åldersmässigt är ung under 25 och under 18 extremt ung. 

    Om man går till hur personen beter sig. Spelar dator större delen av dagen, arbetslös och söker inte aktivt efter jobb, festar varje helg och skiter i att ta hand om hushållet är man till sättet ung/omogen trotts att man är 40.

    Är man 22, har jobb, eller är arbetslös och gör allt för att få jobb. Har ordnad ekonomi och är ansvarsfull, festar inte varje helg. Städar, tvättar osv, så är man till sättet vuxen, fast åldern är ung men mer vuxen är 40 åringen på exemplet.

    Många unga får dålig stämpel att barnet får det sämre än dom som är 30 år och skaffar barn, att barnet får bättre liv. Liksom äldre i 40 års åldern oc skaffar barn får också dålig stämpel att dom orkar inte med och leka med barnen. 
    Det blir så fel, det är ju hur man är som person som spelar roll, inte åldern. 

Svar på tråden Hur ung är en ung förälder?