• Farfallos

    Vem fan ber om ursäkt! - Gör du?

    Det händer ibland att folk ber om ursäkt, och jag undrar egentligen lite vad det är för ett satans otyg att be någon annan att ursäkta något dumt? Har man gjort något dumt så kan man väl bara säga att man är ledsen för att man sårat någon. Kanske förklara att man ångrar sig (om man gör det) och lova att tänka på detta i framtiden, men att uttala:

    "Jag ber (eventuellt utan att vara ångerfull eller ledsen för den skada jag orsakat, och kanske utan att lova bättring för framtiden) om (din omedelbara oreserverade acceptans och) ursäkt (så att vi kan gå vidare som inget har hänt, och om du inte gör det nu är du en långsint bitter jävel)!"

    ....är ju bara patetiskt.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem fan ber om ursäkt! - Gör du?
  • Farfallos
    Överste Senap skrev 2016-05-27 15:51:53 följande:
    Säger mest om dig själv.
    Intressant... Vad säger det då?
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • matben
    Farfallos skrev 2016-05-27 15:22:34 följande:

    Det händer ibland att folk ber om ursäkt, och jag undrar egentligen lite vad det är för ett satans otyg att be någon annan att ursäkta något dumt? Har man gjort något dumt så kan man väl bara säga att man är ledsen för att man sårat någon. Kanske förklara att man ångrar sig (om man gör det)

    ....är ju bara patetiskt.


    Fast att be om ursäkt betyder ju exakt det du skriver - att man är ledsen att man sårat någon och att man ångrar sig. Det är ju bara olika sätt att uttrycka samma sak. Som exempel, jag råkade smälla upp en dörr på någon idag. Jag sade att jag bad om ursäkt, hoppas du inte skadade dig. Jag kunde sagt "jag är ledsen att jag sårat dig". Ingen skillnad.
  • Klickerträna

    Du är nog irriterad över de som kräver att bli förlåtna och inte ursäktade.
    Förlåt mig = du måste bekräfta att allt är okej igen - motkrav.
    Jag ber om ursäkt = jag är ledsen, du måste inte göra något. Jag har insett mitt fel.

  • Farfallos
    matben skrev 2016-05-27 16:36:38 följande:
    Fast att be om ursäkt betyder ju exakt det du skriver - att man är ledsen att man sårat någon och att man ångrar sig. Det är ju bara olika sätt att uttrycka samma sak. Som exempel, jag råkade smälla upp en dörr på någon idag. Jag sade att jag bad om ursäkt, hoppas du inte skadade dig. Jag kunde sagt "jag är ledsen att jag sårat dig". Ingen skillnad.
    Jo, jag har förstått att folk i allmänhet inte tänker på vad man säger och anser att man säger just det du tänker, och jag skriver - men det är ju inte så. Jag tycker nog att man bör tänka lite på vad man säger.

    ...och svarar man "du är inte ursäktad" så blir man ju tagen för att vara ofin, när det faktiskt är den som gjort något dumt som kommer och ber om att få något dumt överslätat utan att först behöva visa att hen tänkt över vad hen gjort.

    Är man på andra sidan (den som gjort något galet) så kanske man inte heller vill be någon att stryka ett sträck över vad som hänt. Har man t.ex varit otrogen så känns det ju väldigt futtigt att säga "förlåt" eller "jag ber om ursäkt" den dagen man blir påkommen, för det kan man väl inte direkt begära.

    Nä, lite rättning i leden här tänker jag. Upplever nämligen att många unga fått för sig att "ursäkta" och "förlåt" är några slags magiska ord som stryker ett sträck över allt. Man behöver liksom inte visa att man tänkt över saken. 
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    Klickerträna skrev 2016-05-27 16:45:25 följande:
    Du är nog irriterad över de som kräver att bli förlåtna och inte ursäktade. Förlåt mig = du måste bekräfta att allt är okej igen - motkrav. Jag ber om ursäkt = jag är ledsen, du måste inte göra något. Jag har insett mitt fel.
    Jag förstår att både "förlåt" och "ursäkta" kan ha båda de innebörderna som du beskriver, men att någon avgörande majoritet gör just den åtskillnad som du gör på de orden har jag svårt att tro. Man kan ju både förlåta och ursäkta någon, och där är det för mig exakt samma sak.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Johan75

    Oftast är väl "be om ursäkt" bara en benämning på handlingen. De flesta säger nog bara förlåt. 


    Behold, i come as a thief.
  • Aniiee
    Johan75 skrev 2016-05-27 18:18:04 följande:

    Oftast är väl "be om ursäkt" bara en benämning på handlingen. De flesta säger nog bara förlåt. 


    Nä, jag säger ursäkta om jag vill bli ursäktad och förlåt om jag vill bli förlåten =P
    You are the creators and the curators of your own lives
  • Klickerträna
    Farfallos skrev 2016-05-27 17:27:02 följande:
    Jag förstår att både "förlåt" och "ursäkta" kan ha båda de innebörderna som du beskriver, men att någon avgörande majoritet gör just den åtskillnad som du gör på de orden har jag svårt att tro. Man kan ju både förlåta och ursäkta någon, och där är det för mig exakt samma sak.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
    Såg en psykolog(?) eller nåt tala om detta hos Malou på tv. Men du får ju tolka det annorlunda om du gör det, och i vardagen tror jag inte många tänker på vad det betyder nej, men det är väl lite skillnad på att be om förlåtelse eller ursäkt. Och oavsett finns det väl inget bättre vis att hantera det på? Vad säger du om du kör på en kund med kundvagnen i affären?
    "Hoppsan. Jag har nu funderat över mitt misstag i 2 sekunder medan du vände dig om och kollade på mig och jag ångrar vad jag gjorde"? Klart man säger ursäkta. Eller förlåt. Vi har ingen annan bra fras för det.
    I en situation där man har en djupare relation lär man ju också säga ursäkta/förlåt för att förhoppningsvis utveckla, förklara och tydligt visa ånger om det nu är vad man känner. Men att inte säga något av nämnda alternativ kommer ju uppfattas som socialt avvikande.

    "Oj, nu kom du visst på att jag kastat din bästa tröja för att jag tyckte den var gräslig. Bäst att inte be om ursäkt och inte säga förlåt eftersom jag inte bör kräva det när det är jag som felat."
  • Farfallos
    Klickerträna skrev 2016-05-27 22:01:38 följande:

    Såg en psykolog(?) eller nåt tala om detta hos Malou på tv. Men du får ju tolka det annorlunda om du gör det, och i vardagen tror jag inte många tänker på vad det betyder nej, men det är väl lite skillnad på att be om förlåtelse eller ursäkt. Och oavsett finns det väl inget bättre vis att hantera det på? Vad säger du om du kör på en kund med kundvagnen i affären?

    "Hoppsan. Jag har nu funderat över mitt misstag i 2 sekunder medan du vände dig om och kollade på mig och jag ångrar vad jag gjorde"? Klart man säger ursäkta. Eller förlåt. Vi har ingen annan bra fras för det.

    I en situation där man har en djupare relation lär man ju också säga ursäkta/förlåt för att förhoppningsvis utveckla, förklara och tydligt visa ånger om det nu är vad man känner. Men att inte säga något av nämnda alternativ kommer ju uppfattas som socialt avvikande.

    "Oj, nu kom du visst på att jag kastat din bästa tröja för att jag tyckte den var gräslig. Bäst att inte be om ursäkt och inte säga förlåt eftersom jag inte bör kräva det när det är jag som felat."


    Trodde att det framgick av trådstarten att jag inte avsåg situationer likt en oavsiktlig sammanstötning i affären (för där utvecklar man ju sig inte så, precis som du beskriver) men där (där ofta båda är lika "skyldiga") tycker jag oftats att ett "Oj" duger för att visa den andra personen att man uppmärksammat den olyckliga sammanstötningen. Tycker att det ofta är lite "skitnödigt" med ett "ursäkta", men det slinker ur även mig ibland i affären.

    Men sedan, i ditt sista exempel så vet jag inte varför du spelar dum. För det första så är det väl väldigt konstigt att över huvud taget ursäkta sig om man avsiktligt slängt någons tröja för att man tycker att den var ful. Nästan oförskämt enligt mig. Men om vi nu antar att det skett mer oavsiktligt så gav jag ju faktiskt helt andra alternativ än "Oj", så det dumma förslaget får nog till fullo tillskrivas dig själv
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Klickerträna
    Farfallos skrev 2016-05-28 07:14:58 följande:
    Trodde att det framgick av trådstarten att jag inte avsåg situationer likt en oavsiktlig sammanstötning i affären (för där utvecklar man ju sig inte så, precis som du beskriver) men där (där ofta båda är lika "skyldiga") tycker jag oftats att ett "Oj" duger för att visa den andra personen att man uppmärksammat den olyckliga sammanstötningen. Tycker att det ofta är lite "skitnödigt" med ett "ursäkta", men det slinker ur även mig ibland i affären.

    Men sedan, i ditt sista exempel så vet jag inte varför du spelar dum. För det första så är det väl väldigt konstigt att över huvud taget ursäkta sig om man avsiktligt slängt någons tröja för att man tycker att den var ful. Nästan oförskämt enligt mig. Men om vi nu antar att det skett mer oavsiktligt så gav jag ju faktiskt helt andra alternativ än "Oj", så det dumma förslaget får nog till fullo tillskrivas dig själv
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
    Menar du att man alltså kan välja vilken annan formulering som helst, så länge man inte säger förlåt/ursäkta? Ett "oj" och sen håller man där?
    Och är bara tyst tills man tänkt över sitt misstag? För att senare - med andra ord - tala om att man inte menade att såra?
    Känns ju ganska socialt efterblivet att inte reagera direkt och faktiskt ursäkta sig. Jag känner oftast omedelbart att "hoppsan, nu sårade jag personen" och säger då förlåt inledningsvis för att följa upp med "det var inte meningen" eller "jag trodde inte det skulle bli såhär" eller hur jag nu känner. Jag hade själv tyckt personen hade varit smått knäpp om den sagt oj, och sen varit tyst en stund. Som om den inte direkt fattade att jag var sårad. Hade upplevt det som lite nonchalant. Och jag tänker att det alltid följer någon form av diskussion efter ett uräkta/förlåt. Och även om jag säger förlåt så menar jag inte nödvändigtvis att personen måste "komma över" det jag gjort utan jag vill mest visa på förståelse för att det gått snett, och vi har inte många andra vedertagna fraser.
  • Farfallos
    Klickerträna skrev 2016-05-28 07:37:27 följande:

    Menar du att man alltså kan välja vilken annan formulering som helst, så länge man inte säger förlåt/ursäkta? Ett "oj" och sen håller man där?

    Och är bara tyst tills man tänkt över sitt misstag? För att senare - med andra ord - tala om att man inte menade att såra?

    Känns ju ganska socialt efterblivet att inte reagera direkt och faktiskt ursäkta sig. Jag känner oftast omedelbart att "hoppsan, nu sårade jag personen" och säger då förlåt inledningsvis för att följa upp med "det var inte meningen" eller "jag trodde inte det skulle bli såhär" eller hur jag nu känner. Jag hade själv tyckt personen hade varit smått knäpp om den sagt oj, och sen varit tyst en stund. Som om den inte direkt fattade att jag var sårad. Hade upplevt det som lite nonchalant. Och jag tänker att det alltid följer någon form av diskussion efter ett uräkta/förlåt. Och även om jag säger förlåt så menar jag inte nödvändigtvis att personen måste "komma över" det jag gjort utan jag vill mest visa på förståelse för att det gått snett, och vi har inte många andra vedertagna fraser.


    Du förstår inte vad jag skriver...

    ...och hur efterblivet är inte "det var inte meningen" många gånger? När de uttalar detta brukar jag svara "Tur att du förklarade det, för annars ser du precis ut att vara en person som..."

    Det är detta jag vill komma åt, att folk hasplar ur sig en massa skit utan att tänka på innebörden. ...eller frånvaron av en.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos

    ...men återkom gärna med vad du skulle säga till en kompis vars tröja du avsiktligt slängt för att du tyckte att den var ful.


    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Klickerträna
    Farfallos skrev 2016-05-28 08:00:35 följande:

    ...men återkom gärna med vad du skulle säga till en kompis vars tröja du avsiktligt slängt för att du tyckte att den var ful.


    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
    Oj, förlåt, det var inte meningen
  • WinterDawn
    Klickerträna skrev 2016-05-28 16:03:45 följande:
    Oj, förlåt, det var inte meningen
    Hm, fast slänger man en tröja avsiktligen så var det väl meningen? Då har man både slängt tröjan och sedan ljuger man.
  • Farfallos
    Klickerträna skrev 2016-05-28 16:03:45 följande:
    Oj, förlåt, det var inte meningen
    WinterDawn skrev 2016-05-28 18:47:10 följande:
    Hm, fast slänger man en tröja avsiktligen så var det väl meningen? Då har man både slängt tröjan och sedan ljuger man.
    Det var precis så WinterDawn jag tänkte också, men Klickerträna tillhör uppenbart en av de mest vältränade struntpratarna som inte tänker på vad hen säger, och det är just det jag vill komma åt - allt IQ-befriat bullshit i "förlåt-träsket".
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Author7

    Jag är väldigt artig och säger alltid "ursäkta" ," förlåt". Framför allt till främlingar. Jag försöker också alltid vara trevlig mot alla även om jag själv kanske inte mår bra eller så. Jag tänker liksom bara för att jag råkar ha en dålig dag måste jag ju inte vara otrevlig för det. 

Svar på tråden Vem fan ber om ursäkt! - Gör du?