• Helisa

    Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod

    Ni som använt er av intensivträning med 3-dagarsmetod eller dyl, vad har ni för erfarenheter? Tycker ni att det har funkat bra?
    När jag läst om 3-dagarsmetoder har det handlat om att man under några dagar ägnar sig nästan enbart åt potträning. Mycket dryck och barnet är naket från midjan och ner.
    Vår dotter blir 2 år i början av september. Det är flera månader sedan hon första gången kissade och bajsade i pottan men vi har inte övat särskilt ofta. Nu i sommar tänkte vi ta tag i det.
    I fredags hade hon och jag en blöt kväll. 5 dl fruktdryck och utspädd juice, 3 droppar i pottan och 8 pölar på golvet. 
    Jag funderar på att köpa den här boken. Har någon av er använt den? Vad tyckte ni?
  • Svar på tråden Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod
  • Nyfikna72

    Jag utgår ifrån att sofia, bokens skribent har testat sin metod på flera tusen barn så hon vet att det fungerar? Vad jag vet är alla barn olika och det kan skilja sig enormt på vad dom kan och i första hand vill.

  • SofiaB78

    Metoden i sin grundform är inte ny, den har funnits sen 70-talet och är väl beprövad. Men idag är det få som känner till att den finns och därför har vi skrivit den här boken för att sprida kunskapen och kunna hjälpa andra föräldrar. Sen är det självklart så att alla barn inte blir pottränade på tre dagar eftersom alla barn är olika, men det är heller inte det som är bokens budskap. Det vi vill förmedla är att det GÅR att potträna på kort tid och att det finns en metod för hur man kan gå tillväga för den som är intresserad. Vi lämnar en garanti till alla som köpt vår bok - är du inte helt nöjd med boken/metoden så får du pengarna tillbaka direkt. Mindre än 1% har lämnat tillbaka boken och vi har tusentals nöjda föräldrar och barn som kunder.

  • Helisa
    Sofia, tack för dina inlägg.
    Jag är intresserad av att pröva en intensivmetod men är lite orolig att jag inte kommer att klara att vara konsekvent därefter.
    Om vi inte får henne torr på några intensiva dagar behöver vi ta på henne blöja för att få vardagen att fungera. Om vi lyckas få henne torr är det toppen, men jag kommer nog att ta på henne blöja flera gånger för att jag inte litar på att det kommer att gå bra och det är fullt naturligt att det kommer att bli en del extra tvätt. Men jag har läst att om man inte fortsätter låta barnet vara utan blöja så riskerar man att tappa det man har uppnått.
  • SofiaB78

    Jag förstår din oro Helisa, det kan vara svårt att i förväg se hur man ska få vardagen att gå ihop med ett blöjfritt barn. För oss föräldrar är det framförallt en mental omställning, det är ju så tryggt med blöjorna att vi inte tror att vi kommer att klara oss utan dem :) Men så länge du är beredd på att olyckor kommer att ske då och då och att du ser detta som en del i inlärningen så gör det stor skillnad för dig själv. Metoden bygger på att man är konsekvent med att blöjan förblir av eftersom det blir tydligast inför barnet och därmed går enklare att lära sig. Att olyckor sker som skapar mer tvätt i en övergångsfas är ju något som kommer att hända oavsett vilken metod man väljer att följa.

  • Anonym (Vi gör så)

    Vi är inne på dag 3 enligt Sofias bok, med vår 21-månaders dotter.

    Vi har länge hållit på med att försöka få henne att gå på pottan, den första veckan gick det superbra, sen vägrade hon i flera månader.

    Nu, tack vare hjälp från boken, går det jättebra! Hon har lärt sig känna signalerna, vet vad pottan är till för osv. Fortfarande en del olyckor, men idag var vi på ikea en timme utan olyckor. Hon kissar inte så ofta, hinner inte alltid i tid till pottan, men gör stora framsteg.

  • Copyjulia
    SofiaB78 skrev 2016-07-05 21:59:50 följande:

    Metoden i sin grundform är inte ny, den har funnits sen 70-talet och är väl beprövad. Men idag är det få som känner till att den finns och därför har vi skrivit den här boken för att sprida kunskapen och kunna hjälpa andra föräldrar. Sen är det självklart så att alla barn inte blir pottränade på tre dagar eftersom alla barn är olika, men det är heller inte det som är bokens budskap. Det vi vill förmedla är att det GÅR att potträna på kort tid och att det finns en metod för hur man kan gå tillväga för den som är intresserad. Vi lämnar en garanti till alla som köpt vår bok - är du inte helt nöjd med boken/metoden så får du pengarna tillbaka direkt. Mindre än 1% har lämnat tillbaka boken och vi har tusentals nöjda föräldrar och barn som kunder.


    Jag tycker din metod (bok) verkar jättebra. Vi har försökt nu med vår son som fyller 4 år i november men det känns helt hopplöst. Stackarn har suttit så mkt på pottan att han säger att det börjar göra ont i rumpan. Men inte en droppe kiss. Helt otrolig med tanke på hur länge/ofta han suttit där. Däremot oceaner av kiss överallt annars. Vet verkligen inte vad vi ska göra längre. Vi har försökt potträna flera ggr tidigare men då har han varit direkt rädd för att sitta på pottan så vi har slutat. Ett framsteg nu är att han tycker det är helt ok att sitta där. 
  • Helisa
    Vad behöver barnet kunna innan man börjar potträna? Vår dotter kan ibland följa enkla uppmaningar men ganska ofta vill hon inte fast hon nog egentligen kan. Hon är 22 mån och pratar inte än. Hon lärde sig gå när hon var 16 mån. Gör detta att vi bör vara inställda på att det kan ta lite extra tid med potträningen också?
  • Anonym (Ec-frälst)

    Om någon förälder med mindre barn eller någon gravid råkar läsa vill jag säga följande. Slå upp begreppet EC eller babypottning som går ut på att man låter barnet få ett alternativ till blöja redan från början. Handfat/toa/trädgård/potta/ dusch eller vad man nu tycker passar... Testa att se din bebis signaler för nödighet och svara på dem då ofta du kan. Inget tvång, inget beröm utan låt bara barnet känna att det är ett bra alternativ till att göra ifrån sig i själva blöjan.

    Det har funkat för oss och alla i min närhet som testat... Sonen är 1,5 år och blöjfri... Det var dock inget mål i sig, ville bara försöka göra det bästa för honom. "Metoden" om man kalla den det, kräver nästan att man är med sitt barn hela tiden dock... Ingen förskola alltså. Båda föräldrarna bör också använda denna metod parallellt. Bra Facebook-grupp för stöd/tips/råd finns om man söker på "ec-blöjfri bebis". Mycket tips finns även på sajten blöjfrbebis.

    Lycka till!

  • mammafia84

    Min dotter är 2 år och vi tog sommarens semester till att få henne blöjfri. Hon säger till å känner signalerna. Men vägrar i princip släppa de i potta/toa. Sitter en sekund sen vill hon ner. Men hon vill ha av blöjan direkt de e kiss i den å vill gärna ha trosor. Vad ska jag göra? Har ni några tips?

  • gbgumman

    Båda mina har blivit torra när det passade dem. Första vid 3år och 3-4 månader det var i sep okt. Andra vid ca 2,5 det var typ januari. Båda blev torra på natten innan dan.

Svar på tråden Potträning, funderingar kring 3-dagarsmetod