• infochristina

    Har Sd spelat ut sin roll i Svensk politik

    Anna Kindberg Batra höll tal i Almedalen i dag. Hon pratade bl.a flyktingpolitik.
    Hon sa att olika bidrag inte skulle kunna staplas på varandra.
    Svenskt permanent uppehållstillstånd bara om man gjorde sitt bästa för att lära sig Svenska
    Utvisning redan för brott som kan ge 6 månaders fängelse
    Moderaterna är inte ett enfrågepari som SD  , så min fråga är behövs verkligen SD nu när Moderaterna har tagit tag i flyktingfrågan

    Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Har Sd spelat ut sin roll i Svensk politik
  • gahadas

    Inte riktigt än tror jag. Men det är rätt uppenbart att de andra partierna smyger sig in på SDs politiska inriktningar av uppenbara anledningar

  • Johannus
    volvo142 skrev 2016-07-09 20:57:33 följande:
    Ja SD är riktigt körda partierna har snott deras politik och dom har inget unikt längre.
    Att tjuva ett partis politik är verkligen nedlåtande..........Att påstå att denna parti som tagit ett annat partis utlåtande till sitt eget är FEGT.
  • infochristina
    Johannus skrev 2016-07-10 02:13:19 följande:
    Att tjuva ett partis politik är verkligen nedlåtande..........Att påstå att denna parti som tagit ett annat partis utlåtande till sitt eget är FEGT.
    Tycker man invandring är viktigaste frågan kan man lika bra rösta M
  • FDFMGA

    Märklig frågeställning - om M skulle gå i riktning mot ett rasistiskt synsätt på invandring och invandrare så har moderaterna spelat ut sin roll som ett av de ledande partierna inom svensk politik, men jag upplever det bara som att M ställer relativt rimliga krav utifrån den position de har i svensk politik.

    SD är ett rasistiskt enfrågeparti och kommer säkert att fortsätta samla personer som anser att ett rasistiskt synsätt på invandring har högsta prioritet - men förhoppningsvis kommer SD att fortsätta tappa ickerasistiska väljare.

    Jag gissar att SD hade sin peak för cirka ett halvår sen och att de så småningom kommer att förpassas ut ur riksdagen.


    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Butterscotch

    Ja och nej. Jag tycker att det är skillnad på SDs flyktingpolitik och t ex Ms - M vill begränsa invandringen för att Sverige ska ha en chans att integrera flyktingarna ordentligt, och för att ekonomin inte ska rasa. SD vill begränsa invandringen för att de är rädda för andra religioner och för att "svensk kultur" ska försvinna (och av ekonomiska skäl, förstås). Så vissa väljare kommer de nog att tappa till andra partier, men inte sina kärnväljare (de som värnar om "det svenska"). Dessutom har ju SD en uppfattning även i andra frågor än bara invandringsfrågan, även om de frågorna i princip aldrig får någon fokus.

  • infochristina
    FDFMGA skrev 2016-07-10 08:13:32 följande:
    Märklig frågeställning - om M skulle gå i riktning mot ett rasistiskt synsätt på invandring och invandrare så har moderaterna spelat ut sin roll som ett av de ledande partierna inom svensk politik, men jag upplever det bara som att M ställer relativt rimliga krav utifrån den position de har i svensk politik.

    SD är ett rasistiskt enfrågeparti och kommer säkert att fortsätta samla personer som anser att ett rasistiskt synsätt på invandring har högsta prioritet - men förhoppningsvis kommer SD att fortsätta tappa ickerasistiska väljare.

    Jag gissar att SD hade sin peak för cirka ett halvår sen och att de så småningom kommer att förpassas ut ur riksdagen.
    Nja inte så märkllig fråga . Moderaterna säger inte längre vi ska öppna våra hjärtan. Menar inte att M har blivit ett rasistiskt parti. Men de har stramat upp sin hållning i frågan.Håller med Butterschoth att kärnväljarna kommer inte byta parti, Frågan är hur många kärnväljare har de
  • staffe5

    Nej, knappast, så länge den s.k "multikultitanken" där identitet/gemenskap endast baseras på lika rättigheter och skyldigheter lever och problemen i förorterna kvarstår så kommer SD spela en viktig roll i svensk politik. Om de övriga partierna börja prata mer som en övervägande del av svenskarna tänker och tycker dvs att den svenska identiteten/gemenskapen skall baseras på svenska traditioner, språk, kultur och värderingar som vi känner den från historien så kommer dock SD på sikt att minska. Rekommenderar här Erik Helmersson debattartikel www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-mangkulturens-dagar-kan-vara-raknade/. Tror att svensken i allmänhet tycker att det är helt okej att vi tar emot en del flyktingar men det måste naturligtvis finnas en rimlighet på nivåerna. Sverige som består av 2 % av EU: s befolkning tog t ex emot 45 % av alla ensamkommande barn och ungdomar som kom till Europa förra året - detta utan något som helst stöd av en majoritet av befolkningen. men hallå hur rimligt är detta ? klart att folk är beredda att rösta på SD. Också klart att moderaternas tal om att vi behöver en flyktingpaus går hem i stugorna.

  • FDFMGA
    infochristina skrev 2016-07-10 08:55:25 följande:
    Nja inte så märkllig fråga . Moderaterna säger inte längre vi ska öppna våra hjärtan. Menar inte att M har blivit ett rasistiskt parti. Men de har stramat upp sin hållning i frågan.Håller med Butterschoth att kärnväljarna kommer inte byta parti, Frågan är hur många kärnväljare har de
    Finns fler skillnader om man jämför med Reinfeldt som var mycket tydlig med att han ansåg att det största av de båda blocken ska bilda regering.

    Kinberg Batra är inte lika tydlig på den punkten vilket kan innebära att personer kan rösta på SD i förhoppning att detta ska påverka Alliansen till att bli mer invandrarkritisk.

    Hoppas att hon kommer att bli tydligare ju närmare valet vi kommer. Det är mycket tveksamt att L och C accepterar att Batra slänger åt Åkesson ett invandrarköttben för att han i gengäld ska ge henne sitt stöd, men man ska inte glömma att en tredjedel av M-väljarna vill se ett samarbete med SD.

    Fast kanske inte till priset av att Alliansen spricker och M och SD förblir i opposition.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • volvo142
    FDFMGA skrev 2016-07-10 11:15:24 följande:
    Finns fler skillnader om man jämför med Reinfeldt som var mycket tydlig med att han ansåg att det största av de båda blocken ska bilda regering.

    Kinberg Batra är inte lika tydlig på den punkten vilket kan innebära att personer kan rösta på SD i förhoppning att detta ska påverka Alliansen till att bli mer invandrarkritisk.

    Hoppas att hon kommer att bli tydligare ju närmare valet vi kommer. Det är mycket tveksamt att L och C accepterar att Batra slänger åt Åkesson ett invandrarköttben för att han i gengäld ska ge henne sitt stöd, men man ska inte glömma att en tredjedel av M-väljarna vill se ett samarbete med SD.

    Fast kanske inte till priset av att Alliansen spricker och M och SD förblir i opposition.
    Hon var väldigt tydlig i sitt tal igår..
  • FDFMGA
    volvo142 skrev 2016-07-10 16:28:18 följande:
    Hon var väldigt tydlig i sitt tal igår..
    Ja, kanske. Jag hörde bara senare delen och då nämnde hon Alliansen ett par gånger.

    Frågan är ju hur det kommer att bli efter valet, med Reinfeldt var det tydligt, största blocket bildar regering.

    Batra kommer knappast att komma undan frågan hur M agerar utifrån ett antal möjliga alternativ, t ex samma utpressningsförsök från SD som senast.

    Jag tror inte att Batra skulle få ihop ett regeringsunderlag med SD i samma roll som V har för närvarande.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Bakslag

    När vi har en politik som får in de som kommer till vårt land i arbete så att de kan hjälpa till att bidra till den gemensamma statskassan har de helt spelat ut sin roll.

    Vi i svenskar har ett försprång via kunskap i svenska språket, men där slutar olikheterna. Sen gäller samma sak:

    Skaffa dig en utbildning, se till att få ett jobb och betala av vad du kostat.

  • gabi1969

    Nej, SD är INTE körda. För helvete Svensson vakna. SD styr invandringspolitiken. Nu har nästan alla partier kopierat SD:s politik. Pinsamt och ynkligt tycker jag.

    Rasister, främlingsfientliga, nazister, hatiska ja mycket har SD kallats för. Nu börjar andra partier föra fram liknande åsikter. Ha ha ha!!! Fy fan så äckligt.

    Att de inte skäms? Invandringen slukar miljarder och

    påverkar alla samhällets funktioner. Hur kan övriga partier låtit detta ske?

    Hoppas väljarna genomskådat detta. SD har tyvärr stor turbulens inom partiet. Det förekommer även inom andra partier men på ett annat sätt. Mygel fiffel och dubbelmoral. SD har tokstollar och idioter som förstör förtroendet för partiet. Tycker att SD i många av dessa fall har hanterat dessa individer korrekt. Det finns dock undantag.

    Jag tror att SD får ca 15-18%. Blir kanske näst störst. Oavsett om SD blir andra eller tredje största parti påverkar de politiken och de övriga partierna.

  • nattuw
    infochristina skrev 2016-07-09 20:29:56 följande:

    så min fråga är behövs verkligen SD nu när Moderaterna har tagit tag i flyktingfrågan


    Det har nu gått ett antal år sedan trådstarten och S behöver fortfarande SD som en pensel för att kunna brunsmeta ett borgerligt regeringsalternativ. Utan SD och utan en egen politik riskerar S att förlora makten. Därför behöver svensk politik eller åtminstone S fortfarande SD.
  • FDFMGA
    nattuw skrev 2021-04-24 00:26:08 följande:
    Det har nu gått ett antal år sedan trådstarten och S behöver fortfarande SD som en pensel för att kunna brunsmeta ett borgerligt regeringsalternativ. Utan SD och utan en egen politik riskerar S att förlora makten. Därför behöver svensk politik eller åtminstone S fortfarande SD.
    Fascinerande vilket fokus ni som propagerar för SD-samarbete har på S.

    Här påstår du indirekt att C, V och MP inte på egen hand kan ta ställning till SD-samarbete eller inte.

    Faktum är ju att L nyligen öppnade för ett brunblått alternativ - att ett sådant alternativ ser ut att förbli en fantasi beror i första hand på C - eller kanske snarare på väljarna.

    För oss som ogärna ser en nyauktoritär utveckling i Sverige så borde C vara ett minst lika gott alternativ som S. Själv kommer jag sannolikt att rösta borgerligt i nästa val - på C.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-04-24 00:26:08 följande:
    Det har nu gått ett antal år sedan trådstarten och S behöver fortfarande SD som en pensel för att kunna brunsmeta ett borgerligt regeringsalternativ. Utan SD och utan en egen politik riskerar S att förlora makten. Därför behöver svensk politik eller åtminstone S fortfarande SD.
    Intressant blick tillbaka i alla fall på alla dessa kvalificerade gissningar om SD:s framtid.

    Folk har alltså, på riktigt, levt i en "verklighet" där SD är ett övergående fenomen. Och det skall de dessutom ha varit utan att man i grunden adresserat de problem SD pekat på.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden Har Sd spelat ut sin roll i Svensk politik