• Vendela75

    Tvillingföräldrar, vilken vecka födde ni i?

    Hej!

    Jag är gravid med tvillingar, och pga en väldigt jobbig första förlossning ska jag tjata till mig kejsarsnitt.

    Det är dock en sak jag inte riktigt förstår, de jag känner som har tvillingar har alla fött i vecka 34-37, och jag läste nånstans att medellängden för tvillinggraviditet är 37 veckor.

    Men ändå verkar det som att de ändå som standard bokar in kejsarsnitt i vecka 38..

    Jag tycker det är lite märkligt då de flesta verkar få tidigare, och med den vårdkaos som råder tycker jag det vore skönt med ett lite tidigare datum.

    Så jag undrar som sagt mest när ni födde era tvillingar, och har ni några kommentarer eller tips om mina funderingar mottages det tacksamt.


    Kram!

  • Svar på tråden Tvillingföräldrar, vilken vecka födde ni i?
  • Februari16

    Nu har jag inga tvillingar men jag funderar på om det kan vara så att man bokar in snitt i vecka 38, alltså 37+x? Och att medellängden är 37 fulla veckor, dvs 36+0? Annars tycker jag att det låter väldigt sent med snitt i vecka 38+ :-/

  • Vendela75
    Februari16 skrev 2016-07-12 19:35:21 följande:

    Nu har jag inga tvillingar men jag funderar på om det kan vara så att man bokar in snitt i vecka 38, alltså 37+x? Och att medellängden är 37 fulla veckor, dvs 36+0? Annars tycker jag att det låter väldigt sent med snitt i vecka 38+ :-/


    Jo jag tycker också det, men för en bekant som faktiskt inte födde tidigare utan gick hela vägen till snitt, så var det 38+1.. :/
  • Februari16
    Vendela75 skrev 2016-07-12 19:42:26 följande:

    Jo jag tycker också det, men för en bekant som faktiskt inte födde tidigare utan gick hela vägen till snitt, så var det 38+1.. :/


    Hade hon önskat snitt eller blev det snitt av någon orsak?
  • Vendela75
    Februari16 skrev 2016-07-12 19:46:06 följande:
    Hade hon önskat snitt eller blev det snitt av någon orsak?J
    Jag känner henne inte utan det är bara en instagram-kontakt, så jag är faktiskt inte säker...
  • Februari16
    Vendela75 skrev 2016-07-12 19:49:18 följande:

    Jag känner henne inte utan det är bara en instagram-kontakt, så jag är faktiskt inte säker...


    Okej. Jag tänker mig att det är annorlunda om man önskar snitt än om det blir snitt t.ex. pga att man upptäcker sent att ettan ligger i säte, om du förstår hur jag tänker?
  • Vendela75
    Februari16 skrev 2016-07-12 20:17:43 följande:
    Okej. Jag tänker mig att det är annorlunda om man önskar snitt än om det blir snitt t.ex. pga att man upptäcker sent att ettan ligger i säte, om du förstår hur jag tänker?
    Absolut, jag fattar och du har en poäng där. Jag får fråga.
  • Vendela75
    malintherese01 skrev 2016-07-12 20:49:46 följande:

    Jag väntar också tvillingar :) hur långt gången är du?


    Vecka 33! :)
  • L i n n

    Jag födde i vecka 35+6, blev ett akut kejsarsnitt då jag var så pass öppen som jag var när jag kom in till förlossningen.
    Tanken var annars att göra att planerat snitt vilket jag då, vid tillfället, ännu inte fått inbokat.

  • Khajodn

    Jag har tvilling, 14 månader gamla.

    Under min grav fick jag veta att en tvillinggrav räknas sol fullt gången i v.38+0. Jag gick hela v.39. Blev igångsatt i v.40+0. De väntade så länge pga att det är bättre om man kommer igång av sig själv. Många tvillinggrav som blir igångsatta slutar med akut snitt pga av för svaga värkar, dvs öppningsskedet tar för lång tid. Detta var också vad som hände oss, slutade med akut snitt.

  • Vendela75
    L i n n skrev 2016-07-12 22:47:19 följande:

    Jag födde i vecka 35+6, blev ett akut kejsarsnitt då jag var så pass öppen som jag var när jag kom in till förlossningen.
    Tanken var annars att göra att planerat snitt vilket jag då, vid tillfället, ännu inte fått inbokat.S


    Så himla konstigt att de inte sätter tidigare utan gör som vid en vanlig graviditet, tur att det gick hyfsat bra iallafall. <3
  • Vendela75
    malintherese01 skrev 2016-07-12 23:17:25 följande:
    Åh jag är i vecka 34+3 idag :) då har vi gått nästan lika länge nu ;)
    Vad kul! Egentligen är väl jag i vecka 32, dvs 32+5, jag fattar aldrig riktigt hur man räknar. :)

    Var iallafall till läkare igår och fick beviljat kejsarsnitt utan problem, men inte förrän vecka 38, vilket som sagt känns konstigt men hon sa att om det skulle sätta igång tidigare så får jag höra av mig helt enkelt.
  • Vendela75
    Khajodn skrev 2016-07-13 00:25:09 följande:

    Jag har tvilling, 14 månader gamla.

    Under min grav fick jag veta att en tvillinggrav räknas sol fullt gången i v.38+0. Jag gick hela v.39. Blev igångsatt i v.40+0. De väntade så länge pga att det är bättre om man kommer igång av sig själv. Många tvillinggrav som blir igångsatta slutar med akut snitt pga av för svaga värkar, dvs öppningsskedet tar för lång tid. Detta var också vad som hände oss, slutade med akut snitt.


    Gud stackare, jag är i v 32+5, har ont överallt och fattar inte hur det är tänkt att man ska orka 5-6 veckor till.

    Kram!
  • LFF

    Blev igångsatt v40+0, barnen kom efter snitt 40+2. Hade vi inte blivit igångsatta vete sjutton hur länge de stannat kvar där inne. Det märktes inte ett dugg på dem att vi försökt att få ut dem i ca 40 timmar när de väl kom ut. De mådde tipptopp. Att det blev snitt var för att min kropp inte pallade mer, vilket även visade sig efteråt då jag hamnade i chock och på IVA efteråt.

Svar på tråden Tvillingföräldrar, vilken vecka födde ni i?