• Nixe

    Hjälp! Uppvak i Stockholm för snittade!

    Planerar syskon till vår son som kom till världen med planerat kejsarsnitt på BB Sophia i Stockholm. Nu finns de ju inte kvar och jag funderar redan långt i förväg på vilket sjukhus som är näst bästa alternativ då jag vill ha snitt även med ett syskon. På Sophia var det en självklarhet att man har barnet hos sig på uppvaket (vilket jag anser är väldigt viktigt för anknytning och framför allt amning) men jag har förstått att så inte alls är fallet överallt. Så ni som snittats i Stockholm, fick ni ha barn och partner hos er på uppvaket? skriv gärna med om ni snittats planerat, akut eller urakut då det ju så klart kan spela in.

  • Svar på tråden Hjälp! Uppvak i Stockholm för snittade!
  • Anonym (jajamensan!)

    På BB Stockholm, Danderyd och SöS så får barnet och den andra föräldern följa med på uppvaket, förutsatt att barnet inte behöver extra hjälp efter med andning eller liknande förstås :)

    Hört gott om alla tre, men kanske allra mest om Danderyd och BB Stockholm. För övrigt sker planerade ks för BB Stockholm på Danderyd, men en annan våning bara tror jag. 

    Grattis till graviditeten! :)

  • Anonym (jajamensan!)

    Haha såg nu att du skrev att ni planerar ett till syskon, my bad! Men grattis till planeringen då iallafall ;)

  • Lisasmor

    Hade en vän som gjorde akut (inte urakut dock) snitt på KS Solna. Hon fick inte ha sin bebis hos sig på uppvaket, trots att både hon och bebisen mådde bra. Hemskt tyckte hon.

  • Nixe
    Anonym (jajamensan!) skrev 2016-07-30 20:00:04 följande:

    På BB Stockholm, Danderyd och SöS så får barnet och den andra föräldern följa med på uppvaket, förutsatt att barnet inte behöver extra hjälp efter med andning eller liknande förstås :)

    Hört gott om alla tre, men kanske allra mest om Danderyd och BB Stockholm. För övrigt sker planerade ks för BB Stockholm på Danderyd, men en annan våning bara tror jag. 

    Grattis till graviditeten! :)


    Åh tack! Danderyd glömde jag säga går bort då jag jobbat kopplat till förlossningen där så det vore lite obekvämt att ha mina gamla kollegor med näsan i mina journaler :-P men SöS verkar ju lovande!
  • Anonym (vet)
    Anonym (jajamensan!) skrev 2016-07-30 20:00:04 följande:

    På BB Stockholm, Danderyd och SöS så får barnet och den andra föräldern följa med på uppvaket, förutsatt att barnet inte behöver extra hjälp efter med andning eller liknande förstås :)

    Hört gott om alla tre, men kanske allra mest om Danderyd och BB Stockholm. För övrigt sker planerade ks för BB Stockholm på Danderyd, men en annan våning bara tror jag. 

    Grattis till graviditeten! :)


    BB Sthlm snittar på Danderyds sjukhus op-avdelning, alltså samma våning. Uppvakningsvården är alltså samma för både BB Sthlm och Danderyd. 
  • ABC73

    På SÖS ska det finnas ett uppvak för planerade snitt. Vid akutsnitt hamnade man i alla fall tidigare på "vanliga" uppvaket på helger och nätter, och där får barnet inte vara.

    På Danderyd fick min dotter vara med mig en stund på uppvaket, men sedan fick hon inte vara kvar för hon skrek för mycket...
    Dock fick min man komma tillbaka med henne en stund lite senare.

  • Blicka

    Planerat snitt på huddinge sjukhus i maj 2015. Fick bebis hos mig direkt i op-rummet o sen stannade hon hos mig hela tiden på uppvaket. Sambon likaså. Vägdes o mättes först på bb. Hur bra som helst att inte dela på oss! Vid snitt 2013 vägdes o mättes bebis ganska direkt efter snittet i ett annat rum med sambon men fick sen vara med mig på uppvaket. Mkt nöjd med mina upplevelser av snitt. Var tvungen att vara utan första barnet ett par timmar då jag skulle opereras efter den förlossningen så det var viktigt för mig att vara tillsammans efter snitten om det var möjligt.

  • Anonym (Sw)
    Lisasmor skrev 2016-07-30 20:03:49 följande:

    Hade en vän som gjorde akut (inte urakut dock) snitt på KS Solna. Hon fick inte ha sin bebis hos sig på uppvaket, trots att både hon och bebisen mådde bra. Hemskt tyckte hon.


    På KS Solna får bebis + partner vara med den nysnittade på uppvaket dagtid, dvs efter planerade snitt eller akuta dagtid. På jourtid funkar det inte pga för lite personal, så är det nog på de flesta sjukhus!
Svar på tråden Hjälp! Uppvak i Stockholm för snittade!