• anabana

    Bilstol nr 2

    Hej! Jag har en fråga angående bilbarnstolar. Vi har i nuläget ett babyskydd, men eftersom vi inte har ngn egen bil utan åker i olika bilar, sätter vi fast stolen mha bilbältet då att vi lätt kan flytta babyskyddet utan Isofix . Kan man göra liknande med bilstol nr 2 när bebisen växt ut babyskyddet? Alltså spänna fast barnstolen med enbart bältet utan att tumma på säkerheten?

  • Svar på tråden Bilstol nr 2
  • anlili

    Med isofix ska det vara ganska enkelt att sätta fast stolen. Finns stolar som sätts fast med bilbältet också, men det är tyvärr inte alls lika enkelt gjort som med första stolen. En massa extra bälten som sitter i stolen ska fästas i bilen. Plus att den sätts fast med bilens bälte.

  • anlili

    Isofix kräver att bilen har det, så det bör ni kolla med de vars bilar ni åker med

  • Anonym (Billös)

    Vi har en Britax Hiway. Den fäster man med bilbältet samt med två "spännremmar" som man måste fästa i golvet på bilen (till exempel i skenorna där framsätena är fästa). Det är lite meckigt att montera den men jag har hittills aldrig stött på en bil där det inte har fungerat. Vi har inte heller egen bil utan hyr vid behov eller får skjuts av svärföräldrarna.

  • Vickan I

    Ja det kan man. Men lite extra remmar, inte bara säkerhetsbältet man använder. Vi har inte heller egen bil längre, men den bilen vi använder ofta (min mammas) har vi ett par extra remmar kvar i den bilen hela tiden, så vi inte behöver hålla på och krypa runt och fixa med det varje gång. Resten går lätt.

Svar på tråden Bilstol nr 2