• Janice82

    Får inget kejsarsnitt, barnet i tvärläge..

    Jag är gravid i v.36+3, har 4 barn tidigare yngsta är dock redan 8 år.

    Men iallafall så har jag fött alla vaginalt och dom har kommit mellan v.36-38.

    Upptäcktes att denna bevisen ligger fel, och jag visste själv för jag känner huvudet vid revbenen.

    Igår var jag på spec. Mödravården och fick en barsk utländsk läkare som ifrågasätter varför jag inte vill föda i säte osv....sa att här i Skövde föder alla i säte man brukar inte vända blablabla...

    Iallafall så försökte hon tillslut vända på honom, han låg inte i säte utan tvärläge. Hon lyckades inte och blev nästan arg och otrevlig och sa att jag spänner mig m.m Fick inte bricanyl först!

    Jag bad att få bli snittad istället,men det fanns inte på världskartan! Antingen prova vända inne på förlossningen och få en igångsättnings tid 2 v. Senare pga att dom andra kommit tidigare.

    Blev skickad till förlossningen och fick en jätte snäll läkare där hon var tveksam till att vända eftersom den andra redan försökt.

    Men hon sa att skulle göra ett försök, med bricanyl så,och det gick bra! Hon vände honom rätt,och jag låg kvar och allt såg bra ut.

    Tills jag kom hem...Han har vänt sig fel igen ????

    Jag frågade förlossningsläkaren om vad som händer om han ligger fel när det sätter igång, hon sa att ja jag tycker absolut inte att vi gör fler vändningsförsök så vi hoppas han ligger kvar.

    Annars blir det ju akut kejsarsnitt... Hon visste inte varför spec. Mvc inte ville godkänna det.

    Men varför kan man inte få ett planerat? Kan dom tvinga mig att gå och va orolig liksom? Borde det inte vara bättre med ett planerat snitt än akut?

  • Svar på tråden Får inget kejsarsnitt, barnet i tvärläge..
  • Janice82
    calabalic skrev 2016-08-02 21:54:23 följande:

    Låter ju helt sjukt med den första läkaren! Men tyvärr har jag upplevt att sjukhusen numera nästan "tävlar" om att ligga bra till i statistiken för låg procent KS. Mitt sjukhus toppar listan över låg procent KS och är väldigt stolta. Men de verkar vilja att man ska föda vaginalt till varje pris. Mitt förstfödda barn (förra sommaren) låg i rent säte och hade gjort det sen v.20. Vändningsförsök misslyckades, de var hårdhänta och försökte flera ggr trots att jag hade väldigt ont (tror mina organ kom i kläm). Efteråt försökte de övertala mig att föda i säte trots att jag absolut inte ville. Kändes som att prata med en telefonförsäljare som inte ger sig trots att man sagt nej flera ggr. Trots att det står i sjukhusets egna riktlinjer att sätesförlossningar främst ska rekommenderas omföderskor. "Senaste året har vi satsat mycket på sätesförlossningar och det har gått jättebra!" Och jag fick gå därifrån med en tid för bäckenmätning istället för planerat snitt.

    Som tur är hade jag en bra BM på mvc som tog kontakt med en annan läkare som fixade planerat snitt åt mig. BM sa att det alltid går trender på förlossningen och att de "alltid ska hålla på och experimentera". Ett år erfarenhet av sätesförlossningar är ganska lite - det är ju bara 3% som är i säte och av dem blir ju många snitt också.

    Förstår ju att de behöver övning men kan de inte hålla sig till dem som väldigt gärna vill slippa snitt i första hand? Vi hade lyckats bli gravida via ivf efter 5 års försök, INTE så sugna på att chansa med barnets födsel då direkt..

    Och i ditt fall TS som flera andra skrivit - tvärläge går ju inte ens att föda. Planerat snitt är mkt säkrare än akut, varför bokar de inte bara in? Man blir så trött! Vänder sig barnet rätt är det ju bara att avboka igen.. De kollar alltid med UL före snittet.


    Ja jag försökte förklara att det skulle kännas tryggare för mig att få ett planerat snitt och att skulle han ligga rätt föder jag gärna vaginalt. Men hon var så jävla elak
  • FruNyfiken

    Givetvis ska du få ett planerat snitt! Som någon sagt, det är säkrare med ett planerat än med ett akut när värkarna startat.
    Jag väntade tvillingar som båda låg i tvärläge. För mig förklarade de att om det varit ett barn, hade de gjort ett vändningsförsök. Lyckas inte det blir det planerat snitt. (med tvillingar görs inget vändningsförsök alls)
    Prata med din BM och be henne ställa krav på ett planerat snitt. Det är inte ok att du ska behöva vara orolig inför ett ev. akut snitt! Det är ju bara att avboka om han vänder sig rätt.

  • cosinus

    Jag gissar att bebis snällt snurrar till sig när det är dags. Min fyra låg på tvären länge, så länge att jag hos barnmorskan fick ligga och vänta medan hon letade upp alla studenter hon kunde hitta på bygget för att de skulle få känna.

    Hon snurrade sen snällt till sig inför födseln. Trean låg från typ v 32 i säte men hade några utflykter på tvären han med innan han till slut föddes (vaginalt) i säte.

    Hade jag varit du hade jag väntat och hoppas på att bebis snurrar till sig, den har ju bevisligen plats. Börjar det komma igång med bebis ff på tvären är det ju däremot snitt som gäller.

  • LillaDu

    Har fött några gånger i Skövde.  För många år sedan ett barn i säte.  Då var de jättenoga med att mäta bäckenbotten storlek innan vaginal förlossning ens nämndes. Det blev ks. 
    Tycker du ska ringa din bm och fråga vad de har för rutiner kring detta nu för tiden för det borde de ha koll på. Och att typ alla föder i säte i Skövde har jag svårt att tro på för så omöjliga är de väl inte normalt gällande ks. Fast det kan ju bero på vilken läkare man träffar.
    Kontakta spec mödravården och berätta hur du upplevde bemötandet. Och dina funderingar kring svaren du fick. Be om att få prata med en annan läkare. 

  • Ego Lovers

    Du bör ringa till verksamhetschefen och ta upp bemötandet du fick samt tala om att du inte hört någon tidigare i världen som fött på tvären så att den läkaren trodde att du skulle bli den första är en gåta. Min senaste låg i tvärläge till v 37 sedan vände hon sig från säte till huvud några gånger. Jag hade fött fem barn tidigare så det fanns plats att snurra runt på antagligen. Jag fick ul innan förlossningen för att försäkra sig om att det var huvudet som låg neråt för rumpan var visst väldigt rund. I v 36 pratade läkaren om KS om barnet inte vänt sig rätt och med rätt menade han med huvudet neråt

  • Janice82

    Jag fick inget planerat snitt...Men han låg ganska rätt när jag kom till igångsättning den 15/8... Däremot blev det världens mardröms förlossning!

    Fick först något band uppstoppat för att mjuka upp livmodertappen vid 10.30 , fick värkar men kunde va uppe och gå för dom var ändå hanterbara, va ite på stan en runda också och kom in på förlossningen på kontroll på em som jag skulle...Hade då haft värkar var 5 min enda sedan kl.11.00.. Bm undersökte mig och tappen hade blivit mjuk,och hon sa att jag skulle få åka hem på permission och vara tillbaka kl. 21.00.

    Men först en ctg... Vilket visade att bebisen inte mådde bra, hans hjärtljud sjönk hela tiden till 60-80 så jag fick ligga kvar och man tog bort bandet...värkarna fortsatte men hjärtljuden blev ganska ok 110-140... Och bm ville hålla mig kvar för att ta ctg 2 gånger under natten. Var en läkare inne också och hon hade pratat med bakjouren om att ge mig snitt dagen efter. Men det enda som hände var att nattpersonalen kom in och gav mig en sovdos.. Dock tog jag inte tabletterna för jag vågade inte. Jag låg även vaken hela natten för jag hade värkar och inget kändes bra, ringde 2 gånger och frågade när ctg skulle göras eftersom han rörde sig knappt alls. Men det behövs inte fick jag till svar.

    Kl 9.00 kom läkaren in som hade bakjouren och frågade om jag var taggad...Nja jag blev ju lovad snitt igår kväll...Men nä det hade hon inga planer på! Vi skulle prova värkstimulerande... Men först ville hon att jag skulle åka hem och sova en stund..ctg gjordes och hjärtljuden låg på 100-140 (100 vid värk)

    Vi åkte hem och jag var helt förstörd.. Hade redan gråtit hela natten och saknade mina andra barn också som var oroliga! Jag somnade en stund mellan 13-14 sen åkte vi in till 16.00, läkaren kom on och kände och jag hade öppnat mig 1cm så hon plågade mig riktigt ordentligt i 10 min, jag skrek verkligen av smärtan men hon fick hål på vattnet iallafall! Äntligen tänkte jag....Nu händer det något! Fick värkstimulerand och skulle ut i korridorerna och gå...gjorde som dom sa, och kom tillbaka var 20 min så bm kunde höja styrkan...Fick kraftig värkar och vill stanna kvar på rummet vid 19...kl 20 gjordes ctg och det visade att hjärtljuden sjönk till 50-60 vid varje värk och droppet togs bort... Då blev det bättre igen, 100 vid värk och 140 annars.... Hade inte öppnat mig mer...kom in en manlig ung läkare eftersom jag och mina sambo var oroliga, han sa att det var ingen fara...och att jag skulle få värkstimulerande igen kl.21.00 men i lägsta dos...Jag sa att jag inte vill det pga hans hjärtljud som sjönk! Men han sa att vi måste... Jag hade då haft värkar i 33 h och inte sovit något. Hade fortfarande värkar och kände på mig att något va galet!

    Min sambo blev förbannad och bad om en annan läkare, bm skyndade sig iväg o kallade dit bakjouren som kom 21.15 hon blev jätte stressad över hjärtljuden och sa att nu blir det akut snitt...

    Och det blev det! 21.45 låg jag på op, allt slutade bra och ut kom en frisk kille på 48cm o 3kg

    Men navelsträngen runt halsen! Det var därför hjärtljuden sjönk vi en varje värk och läkaren som hade bakjouren sa att det hade aldrig gått att få ut honom vaginalt pga det

  • Ego Lovers
    Janice82 skrev 2016-08-29 00:07:24 följande:

    Jag fick inget planerat snitt...Men han låg ganska rätt när jag kom till igångsättning den 15/8... Däremot blev det världens mardröms förlossning!

    Fick först något band uppstoppat för att mjuka upp livmodertappen vid 10.30 , fick värkar men kunde va uppe och gå för dom var ändå hanterbara, va ite på stan en runda också och kom in på förlossningen på kontroll på em som jag skulle...Hade då haft värkar var 5 min enda sedan kl.11.00.. Bm undersökte mig och tappen hade blivit mjuk,och hon sa att jag skulle få åka hem på permission och vara tillbaka kl. 21.00.

    Men först en ctg... Vilket visade att bebisen inte mådde bra, hans hjärtljud sjönk hela tiden till 60-80 så jag fick ligga kvar och man tog bort bandet...värkarna fortsatte men hjärtljuden blev ganska ok 110-140... Och bm ville hålla mig kvar för att ta ctg 2 gånger under natten. Var en läkare inne också och hon hade pratat med bakjouren om att ge mig snitt dagen efter. Men det enda som hände var att nattpersonalen kom in och gav mig en sovdos.. Dock tog jag inte tabletterna för jag vågade inte. Jag låg även vaken hela natten för jag hade värkar och inget kändes bra, ringde 2 gånger och frågade när ctg skulle göras eftersom han rörde sig knappt alls. Men det behövs inte fick jag till svar.

    Kl 9.00 kom läkaren in som hade bakjouren och frågade om jag var taggad...Nja jag blev ju lovad snitt igår kväll...Men nä det hade hon inga planer på! Vi skulle prova värkstimulerande... Men först ville hon att jag skulle åka hem och sova en stund..ctg gjordes och hjärtljuden låg på 100-140 (100 vid värk)

    Vi åkte hem och jag var helt förstörd.. Hade redan gråtit hela natten och saknade mina andra barn också som var oroliga! Jag somnade en stund mellan 13-14 sen åkte vi in till 16.00, läkaren kom on och kände och jag hade öppnat mig 1cm så hon plågade mig riktigt ordentligt i 10 min, jag skrek verkligen av smärtan men hon fick hål på vattnet iallafall! Äntligen tänkte jag....Nu händer det något! Fick värkstimulerand och skulle ut i korridorerna och gå...gjorde som dom sa, och kom tillbaka var 20 min så bm kunde höja styrkan...Fick kraftig värkar och vill stanna kvar på rummet vid 19...kl 20 gjordes ctg och det visade att hjärtljuden sjönk till 50-60 vid varje värk och droppet togs bort... Då blev det bättre igen, 100 vid värk och 140 annars.... Hade inte öppnat mig mer...kom in en manlig ung läkare eftersom jag och mina sambo var oroliga, han sa att det var ingen fara...och att jag skulle få värkstimulerande igen kl.21.00 men i lägsta dos...Jag sa att jag inte vill det pga hans hjärtljud som sjönk! Men han sa att vi måste... Jag hade då haft värkar i 33 h och inte sovit något. Hade fortfarande värkar och kände på mig att något va galet!

    Min sambo blev förbannad och bad om en annan läkare, bm skyndade sig iväg o kallade dit bakjouren som kom 21.15 hon blev jätte stressad över hjärtljuden och sa att nu blir det akut snitt...

    Och det blev det! 21.45 låg jag på op, allt slutade bra och ut kom en frisk kille på 48cm o 3kg

    Men navelsträngen runt halsen! Det var därför hjärtljuden sjönk vi en varje värk och läkaren som hade bakjouren sa att det hade aldrig gått att få ut honom vaginalt pga det


    Min dotter kom ut med navelsträngen två varv runt halsen och bm fick klippa den när huvudet var ute men kroppen var kvar i mig. Hon sa att vi hade tur och att vi egentligen borde fått snitt.
  • Janice82
    Ego Lovers skrev 2016-08-29 00:11:45 följande:

    Min dotter kom ut med navelsträngen två varv runt halsen och bm fick klippa den när huvudet var ute men kroppen var kvar i mig. Hon sa att vi hade tur och att vi egentligen borde fått snitt.


    Fy va hemskt... Men tur att det gick bra!!
  • cosinus
    Ego Lovers skrev 2016-08-29 00:11:45 följande:
    Min dotter kom ut med navelsträngen två varv runt halsen och bm fick klippa den när huvudet var ute men kroppen var kvar i mig. Hon sa att vi hade tur och att vi egentligen borde fått snitt.
    Min son hade den 3 varv runt halsen och de fick lirka in saxen i mig för att klippa för att ens få ut honom. Vet inte alls om det är ovanligt men i mitt fall fanns liksom inget som tydde på att han mådde allt för dåligt. Det hade bara inte gått att få ut honom om de inte kapat navelsträngen som de gjorde för den blev för kort med alla varven runt halsen.

    Han var väldigt still sista dagen i magen men de tog CTG 1 timme på förlossningen precis innan han föddes och då såg värdena ok ut. Så i mitt fall så tror jag inte de hade kunnat göra annorlunda, vet inte ens om de borde gjort något annorlunda för allt gick ju ändå bra. Men läskigt ändå.
Svar på tråden Får inget kejsarsnitt, barnet i tvärläge..