• kanskeduu

    Insemination eller ej

    Jag är 28år, god ekonomi, vettig, social och bra på mitt jobb. Jag får mycket killar, men har vart med få. Jag har sedan jag blev singel för 6år sen blivit väldigt förkrossad av killar som har vad jag tycker utnyttjat mig. Jag är för närvarande väldigt förkrossad efter ett kortvarigt förhållande som råkade resultera i en graviditet. Graviditeten avslutades mot min vilja, men pappan ville verkligen inte ha barnet och då kände jag att jag inte ville sätta ett barn till livet som skulle vara oönskat. Jag ångrar mig såklart fruktansvärt mycket, för barnet hade blivit så älskat ändå. 

    Men men till sak. Jag funderar på att inseminera mig. Då får jag mitt älskade barn och kommer inte behöva ta hänsyn till någon pappa som inte vill ha barnet. Visst att det optimala skulle vara att träffa någon som vill ha barn med mig. Men jag vågar typ inte ta risken. Det gjorde så ont i min själ att göra abort att jag inte kommer våga bli kär i någon på väldigt länge. Även om det är minimal risk att jag ska få höra att jag borde göra abort, så tänker jag inte utsätta mig för det. 

    Av min barnlängtan, sjuka känsla för killar, och min otroliga ångest över att ha förlorat ett barn, vill jag nu inseminera mig. 

    Låter det sjukt?

    Barnet kommer bli älskat, den kommer ha en trygg uppväxt. Det kan låta som att jag skaffar barn själv. Men det gör jag inte, det är bara inte med någon pappa.

    Jag undviker gärna att läsa spydiga kommentarer, då jag är i en smärre depression efter aborten behöver jag de inte. Med det vill jag inte utesluta er som skulle avråda mig till inseminering att kommentera, men snälla var inte spydiga. 

  • Svar på tråden Insemination eller ej
  • Linastrumpan

    Jag skaffade mitt första barn genom insemination när jag var i din ålder. Rätt eller fel bestämmer bara du. Du måste fatta ett väl genomtänkt beslut på en ordentlig grund för du kommer att behöva förklara för ditt/dina barn i framtiden varför de inte har någon pappa och du får vara beredd på att de kanske inte kommer att tycka att ditt beslut är sv godo. Min äldsta är 11år idag (jag har två) och hen har många gånger varit ledsen över det faktum att hen inte har en pappa och det förstår jag till fullo. Det är oerhört egoistiskt att skaffa barn och ännu mer att göra det ensam...men jag har aldrig ångrat mitt beslut och jag står för det val jag gjort.

  • kanskeduu
    Linastrumpan skrev 2016-08-08 21:03:53 följande:

    Jag skaffade mitt första barn genom insemination när jag var i din ålder. Rätt eller fel bestämmer bara du. Du måste fatta ett väl genomtänkt beslut på en ordentlig grund för du kommer att behöva förklara för ditt/dina barn i framtiden varför de inte har någon pappa och du får vara beredd på att de kanske inte kommer att tycka att ditt beslut är sv godo. Min äldsta är 11år idag (jag har två) och hen har många gånger varit ledsen över det faktum att hen inte har en pappa och det förstår jag till fullo. Det är oerhört egoistiskt att skaffa barn och ännu mer att göra det ensam...men jag har aldrig ångrat mitt beslut och jag står för det val jag gjort.


    Har du skaffat det andra barnet med en partner? 

    Jag vet att jag aldrig kommer ångra det i för min egen del, men jag kommer säkert önska många gånger att det vore annorlunda för barnets del. Men man är ju sig själv närmast fram tills man får barn så jag kommer säkert vara egoist och skaffa barn utan pappa. Men min högsta önskan är att skaffa barn med en partner nån gång i livet. Jag bara kan inte vänta tills dess. Det får gärna bli mycket senare, bara det blir. Men den dagen ska också den pappan adoptera mitt första barn. Mitt första ska aldrig känna sig mindre älskad eller värd än mina kommande. 
  • Dixie
    kanskeduu skrev 2016-08-08 20:48:16 följande:

    Barnet kommer bli älskat, den kommer ha en trygg uppväxt. Det kan låta som att jag skaffar barn själv. Men det gör jag inte, det är bara inte med någon pappa.


    vad är skillnaden?!

    Om jag var 28 hade jag avvaktat - skillnad om du var 38 och kände att tiden är knapp att träffa någon som du vill bilda familj med.
    självklart kan en ensam förälder vara en toppenförälder, men jag tror man har stor nytta och glädje av att vara två - vem ska man annars dela livets små stunder med när barnet gör alla små framgångar i livet, dela vaknätter, vab och allt annat som hör till småbarnsåren. 
  • kanskeduu
    Dixie skrev 2016-08-08 21:24:33 följande:
    vad är skillnaden?!

    Om jag var 28 hade jag avvaktat - skillnad om du var 38 och kände att tiden är knapp att träffa någon som du vill bilda familj med.
    självklart kan en ensam förälder vara en toppenförälder, men jag tror man har stor nytta och glädje av att vara två - vem ska man annars dela livets små stunder med när barnet gör alla små framgångar i livet, dela vaknätter, vab och allt annat som hör till småbarnsåren. 
    Alltså skillnaden är att jag kommer inte vara själv, jag har väldigt mycket folk runt mig. Det kommer bara inte vara en specifik pappa. 

    Ja, klart att det kommer vara tufft att inte ha fått dela det med en och samma människa. Och det är lite det jag är rädd för att jag inte kommer uppskatta allt lika mycket som annars. 

    Det är inte att jag känner att tiden är knapp, men jag känner att tiden nu är så pass ovärd att leva efter aborten, om några månader skulle jag ha haft ett barn. Och gör jag inte detta kommer jag leva med -jag skulle vart mamma nu- känslan alla år fram till dess. Och den känslan är iaf för mig outhärdlig. 
  • Anonym (E)

    Försöker få ett barn med hjälp av insemination just nu, har barn sedan tidigare med en pappa som inte är så engagerad, han träffar dem när han har tid

    Fick missfall i somras efter ett lyckat försök så kommer försöka snart igen o hoppas det då går vägen :)

  • Linastrumpan
    kanskeduu skrev 2016-08-08 21:22:45 följande:
    Har du skaffat det andra barnet med en partner? 

    Jag vet att jag aldrig kommer ångra det i för min egen del, men jag kommer säkert önska många gånger att det vore annorlunda för barnets del. Men man är ju sig själv närmast fram tills man får barn så jag kommer säkert vara egoist och skaffa barn utan pappa. Men min högsta önskan är att skaffa barn med en partner nån gång i livet. Jag bara kan inte vänta tills dess. Det får gärna bli mycket senare, bara det blir. Men den dagen ska också den pappan adoptera mitt första barn. Mitt första ska aldrig känna sig mindre älskad eller värd än mina kommande. 
    Nej, båda mina barn är donatorbarn.
  • Biet
    Linastrumpan skrev 2016-08-08 21:03:53 följande:

    Jag skaffade mitt första barn genom insemination när jag var i din ålder. Rätt eller fel bestämmer bara du. Du måste fatta ett väl genomtänkt beslut på en ordentlig grund för du kommer att behöva förklara för ditt/dina barn i framtiden varför de inte har någon pappa och du får vara beredd på att de kanske inte kommer att tycka att ditt beslut är sv godo. Min äldsta är 11år idag (jag har två) och hen har många gånger varit ledsen över det faktum att hen inte har en pappa och det förstår jag till fullo. Det är oerhört egoistiskt att skaffa barn och ännu mer att göra det ensam...men jag har aldrig ångrat mitt beslut och jag står för det val jag gjort.


    Du skrev att du har fått båda dina barn med hjälp av en donator. Har det skett privat eller via klinik?

    Jag kan förstå ditt älsta barn som kanske undrar vem som är sin andra halva utöver dig att lyckas komma till världen.

    Jag är dontor och har hjälpt ett par via heminsemination och då varit öppen mot mammorna att de när de vill eller barnet vill får lov att kontakta mig, oavsett när i ålder eller tid.

    Det har för mig varit det jag tycker har varit skystast. Jag vet att det finns de som vill till 100% vara anonyma men jag har valt inte vara det.

    Hade ditt barn tror du uppleft det annorlunda om hen skulle kunna möta sin donator?
  • Biet
    Anonym (E) skrev 2016-08-08 21:34:23 följande:

    Försöker få ett barn med hjälp av insemination just nu, har barn sedan tidigare med en pappa som inte är så engagerad, han träffar dem när han har tid

    Fick missfall i somras efter ett lyckat försök så kommer försöka snart igen o hoppas det då går vägen :)


    Hoppas att det går vägen för dig och att det lyckas. Uppdatera gärna när du har ett resultat. Det är roligt att kunna grattulera om det lyckas & stötta om det inte vill sig.
  • Linastrumpan
    Biet skrev 2016-09-08 07:26:37 följande:
    Du skrev att du har fått båda dina barn med hjälp av en donator. Har det skett privat eller via klinik?

    Jag kan förstå ditt älsta barn som kanske undrar vem som är sin andra halva utöver dig att lyckas komma till världen.

    Jag är dontor och har hjälpt ett par via heminsemination och då varit öppen mot mammorna att de när de vill eller barnet vill får lov att kontakta mig, oavsett när i ålder eller tid.

    Det har för mig varit det jag tycker har varit skystast. Jag vet att det finns de som vill till 100% vara anonyma men jag har valt inte vara det.

    Hade ditt barn tror du uppleft det annorlunda om hen skulle kunna möta sin donator?
    Jag har gjort mina två inseminationen via klinik. Om hon upplevt det annorlunda med en öppen donator vet jag inte. Hade valet funnits då (nu gör det det) så hade jag valt det.
  • Biet
    Linastrumpan skrev 2016-09-08 13:49:55 följande:

    Jag har gjort mina två inseminationen via klinik. Om hon upplevt det annorlunda med en öppen donator vet jag inte. Hade valet funnits då (nu gör det det) så hade jag valt det.


    Du fundera aldrig på heminsemination när du gjorde det som ett alternativ?

    Jag förstår att om du hade valt idag gjort om din resa så hade du valt öppen donator nu men kanske fortfarande på klinik?
  • Linastrumpan
    Biet skrev 2016-09-08 16:08:34 följande:
    Du fundera aldrig på heminsemination när du gjorde det som ett alternativ?

    Jag förstår att om du hade valt idag gjort om din resa så hade du valt öppen donator nu men kanske fortfarande på klinik?
    Nej heminsemination var aldrig ett alternativ i mina tankar.
Svar på tråden Insemination eller ej