• herculana

    Äldsta barnets hund är aggressiv mot bebisen- hur hantera hundens flytt?

    Vill gärna ställa frågan till er som har fler barn och vet hur syskonsvartsjuka kan fungera....Vi har precis fått ett syskon till vår 10-åriga dotter, hon är glad och gullig mot syskonet även om det kan finnas ett sting av svartsjuka. Dottern har en hund som hon fick när hon var fyra, och tyvärr har vi misslyckats med att disciplinera hunden; den skäller på barn, andra hundar och ibland på förbipasserande. Vi har försökt hitta strategier för att förbereda hunden, bland annat läst lite Cesar Millan och kastrerat hunden, men det har inte varit tillräckligt.  När vi kom hem från BB förra veckan och pedagogiskt försökte introducera hunden och bebisen blev hunden alldeles ?upprörd? skällde, morrade och kissade utanför sovrummet där bebisen sover. Nu får hunden inte gå in i sovrummet där bebisen är men igår smet den in i alla fall när vi var upptagna, och försökte gömma sig under sängen. Jag har tyvärr insett att det är alldeles för stor risk att ha hunden kvar, eftersom den kan disciplineras men enligt experter (i alla fall vad jag lyckats googla fram...)är det ganska svårt och vi måste fokusera på bebisen nu. Situationen är inte hållbar så det måste bli ett nytt hem.... Problemet är att vi verkligen inte vill att dottern ska bli arg på lillasyster eftersom det är ganska uppenbart att det är därför vi måste göra denna ändring.  Hur skulle ni hantera detta? Vänta ett tag så att det blir mindre uppenbart  hunden måste flytta ...? Kompensera förlusten med ett annat mycket mindre krävande husdjur (typ hamster...) Låta dottern bearbeta sorgen främst på egen hand? (Kanske har vi varit lite curlande ibland...) Jag tänker mig själv in i hennes situation och tror att det kan vara mycket jobbigt, är själv ensambarn och hade en katt som jag verkligen älskade......

  • Svar på tråden Äldsta barnets hund är aggressiv mot bebisen- hur hantera hundens flytt?
  • Lilla Gs mamma

    Är det inte lite tidigt att avgöra att hunden inte går ihop med bebisen? Det är en stor omställning för den att det kommer en ny familjemedlem till flocken.

    Är den aggressiv?

  • Lilla Gs mamma

    Jag tänker att det är skillnad på om den är aggressiv för att den tror den är ledare i flocken (om den inte är tränad rätt) och på om den är aggressiv ändå. I det förstnämnda fallet kan den ju trivas i ett annat hem med en bestämd ägare, det är värre i det andra fallet.

    Tänker också att det är viktigt att dottern inte får uppfattningen att det är bebisen som är orsaken till att hunden måste få ett nytt hem. Kan ni inte berätta att hunden inte trivs hemma längre, för att den behöver mer uppmärksamhet och tid för träning, (så fokus läggs på hundens behov och inte på lillasyster), att ni förstår att hon blir ledsen och att ni vill ge henne ett annat husdjur som inte kräver lika mycket tid? Då kan hon föreslå ett själv.

    Trösta henne när hon blir ledsen - det är inte att curla! Curling är att undvika situationer som gör henne ledsen. Man kan aldrig sörja åt någon annan, så låt henne förstå att det är ok att vara ledsen, att det är jobbigt men inte farligt, så hon lär sig hantera känslan.

    Ett tips bara: alla husdjur kräver uppmärksamhet och tid. Marsvin skall klappas och borstas för att bli vana att hanteras, burar ska städas, klor ska klippas mm. Kan ni inte ge det detta, vänta med att skaffa ett nytt husdjur. Djur kan ju aldrig vara barnets ansvar. Kanske dottern lika gärna kan åka till tex en nöjespark eller göra andra aktiviteter som kompensation? Ta ridlektioner? Åka till en gård där man får klappa djuren?

    Slutligen: grattis till bebisen!

  • herculana

    Tack! Det är definitivt en poäng att alla husdjur behöver omvårdnad..Vi får se hur vi gör helt enkelt och tar en dag i taget. Hunden är nog aggressiv eftersom den vill vara ledare, han blev t.ex pappa för ett par år sedan och när valparna var hos oss morrade han åt dem också. Sista gången vi hade en honhund här som han parade sig med lät han inte henne äta, han skulle liksom ha hennes mat också!
    Jag undrar om det är typiskt alfabeteende han uppvisar?!

  • Ingrediensen

    Jag tycker också att ni ska avvakta lite. En så liten bebis har man ju ändå koll på hela tiden.

    Vi har också hund och har nyligen fått en bebis och hunden är tyvärr väldigt svartsjuk. Upplever mest att hon visar det mot människor och inte mot bebisen. Typ skrapar och tränger sig emellan när någon gullar med bebisen. Det har blivit bättre och bättre iaf inom vår familj men jag förstår först nu hur mycket det verkligen påverkar en hund med en bebis. Så ge det lite tid. Och massor med kärlek till hunden (snarare än disciplin), tycker jag i alla fall.

  • Lilla Gs mamma

    Ja, kärlek och en fast hand. Hunden måste förstå att den inte är flockledare och bestämmer. Då kan den slappna av mer också.

Svar på tråden Äldsta barnets hund är aggressiv mot bebisen- hur hantera hundens flytt?