• EttLitetFrö

    Gravid: Färga sitt hår?

    När jag googlar så får jag så blandade svar. Vad tycker ni/du? Motivera gärna

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gravid: Färga sitt hår?
  • EttLitetFrö

    För att det innehåller gifter som överförs till fostret via blodet, har jag fått höra när färgning kommer på tal. Hört från släktingar, vänner och barnmorskor, samt blandade syner när man googlar. Jag vill ju inte skada barnet på något sätt, därför osäkerheten

  • densomvill

    Bara att färga! Hur tror du frisörerna gör när dom är gravida? Slutar jobba för att inte stå och andas in alla kemikalier? Svar NEJ! Det är ingen fara!

  • ElsaLuvan

    Fast många frisörer får ju faktiskt gå tidigare från jobb just för att ångorna är skadliga för fostret. Jag har också hört att man inte ska göra det.

  • Mascaraklumpar

    Det forskningen säger är att långvarig exponering (tex frisörer) eventuellt skulle kunna vara skadligt, samt att man har sett i djurförsök att enstaka exponeringar för mycket stora mängder (långt över vad en normal människa använder) kan ge fosterskador. Att det skulle innebära en risk att färga håret varannan, var tredje månad eller så finns det däremot inga belägg för.

    Personligen har jag valt att avstå eftersom det ändå inte känns ett dugg viktigt för mig att färga håret, men jag har ingen åsikt över huvud taget om hur andra bör göra.

  • Charlotte N

    Folk tycker och tänker men ingen forskning visar att det är skadligt. Ska man vara helt säker måste jag ta bort alla skönhetsprodukter, äta bara ekologiskt, inte vistas i trafik etc etc. Förr i tiden var hårfärgerna farligare för alla, utvecklingen går framåt!

Svar på tråden Gravid: Färga sitt hår?