• calabalic

    Hur nattar man två små barn om man är ensam?

    Ni som har flera barn, hur gör ni för att få läggningen att funka om ni är ensamma med barnen? Ge mig era bästa knep. :)

    Jag har en som är 1 månad och en som är 15 månader. Kan inte lämna nån av dem ensam utan uppsikt om den är vaken. Den stora är för liten för tv/iPad som "barnvakt". Båda skriker om jag ägnar den andre för mycket tid = de väcker andra barnet som håller på att somna. Båda tar MINST en halvtimme, oftast snarare 1 eller kanske 2 timmar, att natta. Ingen av dem kan somna själv utan måste bli matad och buren.

    Nu är ju både jag och pappan föräldralediga så vi nattar varsitt barn i varsitt rum. Men ibland kommer man ju behöva vara ensam med båda om den andre ska iväg.

  • Svar på tråden Hur nattar man två små barn om man är ensam?
  • cosinus

    Ja alltså jag såg till att mina inte var van att ha sällskap nonstop från typ 6 månader eller så.

    När barnen var 0, 2, 4 och 6 så stoppade jag isäng alla (4 rum på övervåningen) och så var jag själv i mitten som spindeln i nätet. Så gick jag in i det rum som pep för tillfället.

  • Fru Ve

    Lägg dig i er säng med ett barn på varje sida. Den stora måste vänja sig av med att bli buren. Hen kan ligga nära dig och äta välling samtidigt som du ammar lilla.

  • sweetnos

    har 2 barn. på 4 och 2 år.
    har alltid bara lagt en åt gången även när den minsta var jätte liten. då fick jag oftast lägga den stora först bara för att lillen inte skulle sova alls på kvällen. men då fick han ligga i sin spjällsäng i rummet bredvid medan jag nattade storasyster. och sen kunde jag natta lillebror i lugn och ro.

    nu mer vill storasyster gärna hjälpa till att lägga sin lillebror så hon hjälper med vällingen, hittar fram hans nalle och nattar lillebror tillsammans med mig.
    och dom dagarna hon inte vill det då sitter hon och kollar på tv medan jag nattar lillebror.

    och tvärtom ifall storasyster lägegr sig först då sitter lillebror med ipaden eller framför tvn tills jag har nattat storasyster :)

    har inte upplevt några problem med detta alls och det går väldigt smidigt tycker jag :)

  • Gina43

    Jag har två små barn, det äldsta är 2 år. Vi har en 120cm säng till 2-åringen. Om jag måste natta båda samtidigt så är det smidigt att göra det där. Sjunger eller läser medan jag ammar yngsta barnet. Brukar försöka lirka efter ett tag om att det äldsta barnet "får somna själv "mamma är här" osv. så att jag och bebisen kan komma iväg. Ibland går det, ibland inte. Oftast går det lugnt till. När bebisen var nyfödd var det svårare. Då ville storebror stoja och stimma vid läggdags och då gick det ju inget vidare.

  • calabalic

    Tack för era erfarenheter! Jag antar att det rätta sättet (långsiktigt bäst) är att lära storebror att somna själv. Problemet är att han alltid varit väldigt svår med sömnen. Vi har försökt i ett halvår att lära honom somna utan att bli buren men det har inte gått. Han kämpar emot sömnen, vill upp och busa trots att han är vråltrött, och är dessutom väldigt lättväckt. Som om detta inte räckte kan han inte heller vara för nära lillasyster för han tycker det är sååå busigt och roligt att nypas, rivas, o kasta saker på henne. Vi försöker vänja av honom med det också. Så natta i samma säng går inte i nuläget.

    Bära den lilla i bärsele medan man leker med storebror var en bra idé, bara det inte är för mycket plötsliga höga ljud för då brukar hon ha svårt att komma till ro. Än så länge gillar hon inte selen men det kanske kan ändras om vi tränar.

  • calabalic
    sweetnos skrev 2016-09-06 14:14:13 följande:

    har 2 barn. på 4 och 2 år.
    har alltid bara lagt en åt gången även när den minsta var jätte liten. då fick jag oftast lägga den stora först bara för att lillen inte skulle sova alls på kvällen. men då fick han ligga i sin spjällsäng i rummet bredvid medan jag nattade storasyster. och sen kunde jag natta lillebror i lugn och ro.

    nu mer vill storasyster gärna hjälpa till att lägga sin lillebror så hon hjälper med vällingen, hittar fram hans nalle och nattar lillebror tillsammans med mig.
    och dom dagarna hon inte vill det då sitter hon och kollar på tv medan jag nattar lillebror.

    och tvärtom ifall storasyster lägegr sig först då sitter lillebror med ipaden eller framför tvn tills jag har nattat storasyster :)

    har inte upplevt några problem med detta alls och det går väldigt smidigt tycker jag :)


    Låg lillebror lugnt i spjälsängen i rummet bredvid utan att skrika trots att han var vaken? Låter som en snäll kille. :) Hur lång tid tog det att natta storasyster?
  • sweetnos
    calabalic skrev 2016-09-06 14:58:36 följande:
    Låg lillebror lugnt i spjälsängen i rummet bredvid utan att skrika trots att han var vaken? Låter som en snäll kille. :) Hur lång tid tog det att natta storasyster?
    Ja då han låg så fint och lugnt, han var väldigt tyst av sig och jag satte igång dotterns musikbox. du vet ett sånt smyckeskrin/speldosa grej.

    det tog max 10 minuter att lägga den stora beroende på vilken bok hon valde den kvällen typ. jag har aldrig stannat i deras rum tills de somnade så de har varit vana att somna själv efter en saga och en vällingflaska typ. och det hände till och från att lillebror hade ledsnat på speldosan och somnat medan jag nattade storasyster och ja lyxkväll!

    nu då somnar dom fint själva bägge 2. får en saga och sen vällingflaska med sig i sängen och god natt, så det är rätt skönt det.
  • Alexi

    Vi lät faktiskt bli att ens försöka första året med två barn. Min man var borta väldigt få gånger och de gångerna kom mina föräldrar eller jag var hos dem.

  • mammalovis

    Mina barn är nu 11 månader, 3 år och 5,5 år. Efter drygt 2 år har de flyttat till eget rum och nattats där. Nu sover de 2 äldsta i samma rum. Mest körigt är det att få till matlagning och tandborstning utan missnöjd bebis. De två äldre kramas godnatt och sedan ligger de och småpratar lite eller lyssnar på saga/musik tills de somnar.

    Värre var det när jag bara hade 2 barn och sambon var borta då äldsta vägrade somna i sitt rum just de kvällarna, så då var det bara att köra på det som funkade. Ofta fick lillasyster ligga i docksängen bredvid när jag nattade bara för att ha händerna fria att kramas. Vi brukade sjunga för barnen innan vi sa god natt. 

  • Saddro

    Jag ammade den yngsta eller hade henne i sele samtidigt som jag läste för stora, men vi har 3,5 års skillnad mellan barnen.

  • konichiwa

    Vi undvek att vara själva vid läggning och då har vi ändå 3 år mellan våra. Nu funkar det ganska bra, de är 3 och 6 år gamla och 6-åringen somnar själv. Barn är olika, min äldsta har alltid varit svår att lägga, min yngsta något lättare men inte lätt. Så jämför inte med andra.

  • nnnnnnnn

    Kanske testa rapid return?

    Med 2 av 3 av våra barn har  "rapid return" fungerat perfekt.
    Det är en metod som kan sammanfattas:

    1) De vuxna gör upp om en enkel rutin som kan hållas, eller att man behåller sin gamla rutin. Tex: macka, borsta tänder, pyjamas, läsa saga, släcka, säga God Natt, gå. Alla som är inblandade i nattningen läser även på hur "Rapid Return" går till.
    Bestäm en ramsa som båda (om man är 2) kan utantill och kan hålla sig till. Tex: Nu är det natt och du ska sova gott.

    2) Förberedelse: prata med barnet om att det är dags att somna i sin egen säng, för det gör man när man är så stor (ex 1år, 1,5 år, 2 år, 2,5 år, 3 år osv). + gör lite extra fint tex lägg i en ny filt eller köp en ny godnatt-saga. Behöver inte vara något dyrt, men helst något som är nytt för barnet (kan alltså hämtas från förrådet eller köpas på loppis).

    3) Följ rutinen!
    Avsluta nattningen med hela ramsan.
    När barnet ropar eller går upp kan man svara med ramsan, men för varje gång man upprepar den så tar man bort lite. Dvs: vid nattningen - Nu är det natt och du ska sova gott. Sen första gången barnet ropar eller går upp ur sängen - Nu är det natt och du ska sova. Andra gången - Du ska sova.Tredje gången - Sova. Sen efter det så säger man inget.
    Om barnet går upp så fångar man upp barnet i famnen på en bestämd plats tex vid barnets dörr, bär det mjukt mot kroppen och lägger försiktigt ner (även om det är hundrade gången den kvällen), på med täcket och säger ramsan (om man inte redan använt upp ramsan...).
    Första dagarna måste man vänta vid barnets dörr och vara otroligt konsekvent. Även om barnet kommer med alla möjliga förklaringar, måste dricka eller annat så ignorerar man detta. Kan ha en potta i beredskap om detta behövs, men allt annat ska vara avklarat när man säger ramsan första gången.

    2 av våra barn tog det 2 nätter att natta såhär, de blev inte ledsna och sen har de somnat gott själva. 3:e barnet klarade inte av detta, blev ledsen och vi avbröt.

    Som jag minns det så var det såhär:
    första nattningen - ca 20-25 ggr att bära tillbaka och bädda ner.
    andra nattningen ca 5 ggr att bära tillbaka och bädda ner
    tredje nattningen - inga gånger

  • ABC73

    Jag ammade min yngsta medan jag först läste och sedan sjöng för min äldre. Funkade också ibland att sätta på musik för den äldre att lyssna på medan jag la den yngre, speciellt som han förstod att han skulle få mig för sig själv när lillasyster somnat. Ibland när jag var själv och det strulade kunde jag bädda ner den äldre framför TVn med musikkanalen eller ett naturprogram och dämpat ljus, och när han väl låg stilla somnade han rätt så snabbt.

Svar på tråden Hur nattar man två små barn om man är ensam?