• SerenityW

    Bilbarnstol utomlands

    Hej!

    Jag vill helst inte låta barnen åka utan bilbarnstol när vi åker utomlands så har kontaktat ett företag som visade mig dessa stolar. www.camerababy.in.th/index.php&flypage=flypage.tpl&product_id=24&category_id=32&option=com_virtuemart&Itemid=201?=en

    Det verkar vara vad de har att erbjuda. Han skrev att ett barn skulle vara framåt och det andra bakåt. Jag tycker dock att båda ska vara bakåt. Barnen är 3,5 och nästan 2 när vi åker.

    Vad tycker ni om de här? Jag känner mig osäker på att det inte finns något stödben och att det inte kommer vara möjligt att få stöd från sätet framför. Man kunde se på sidan hur man installerade. Kan någon mer gärna ge sin synpunkt? Oavsett så borde det vara bättre än ingenting.

  • Svar på tråden Bilbarnstol utomlands
  • Joico
    MammaJD skrev 2016-09-27 15:01:15 följande:
    Vi har acta graco och britax multi tec men har köpt på blocket så vi är inte lika rädda om dem som jag förstår att ni måste vara =) 
    Väldigt konstigt resonemang! Det är ALLTID jättenoga med bilbarnstolar. Man vet aldrig hur de hanterats när man köper begagnat eller hur de hanteras som bagage om man tar med dom på flyg. Minsta spricka i plasten och stolen kan vara värdelös vid en krock. Det spelar inge roll om man köpt en stol begagnat eller ny för 5000, man ska ALLTID vara väldigt försiktig och rädd om dom
  • Margaux

    Den typen av stol monteras med bältet och kan bara stå framåt om barnet är mer än 9kg.

    Vi har ibland hyrt och om standarden avviker för mycket så har vi tagit med. Britax two-way är super att resa med. Väger lite och är lätt att montera. Den behöver man däremot ett säte att luta den mot om den ska stå bakvänt.

  • SerenityW

    Den här stolen har inget stödben som någon skrev, går heller ej att stödja mot sätet framför. Jag frågade specifikt om det. Two way är ju lätt att handskas med, men blir tyvärr samma sak där att den inte kommer kunna få stöd mot sätet framme. Det är en minibuss vi åker med. Antar att det är för långt emellan.

    Men för att få klart för mig....Vad tror ni, kan man åka med den bakåtvänd fast man väger över 9kg?

  • ABC73

    Skulle inte ha den bakvänd då. Risken är att bältet inte klarar av att hålla den i rätt position med ett tyngre barn.

    Vi har haft med vår Britax Highway i en kartong vi fått från närmsta butik med bilbarnstolar, och packat den med bubbelplast och diverse packmaterial. Ska vara bästa sättet att transportera bilbarnstolen.  Det som varit lite bökigt vid montering har varit att få underförankringsbanden på plats, men med lite vana går det snabbt att montera den.

  • SerenityW
    ABC73 skrev 2016-09-27 22:01:52 följande:

    Skulle inte ha den bakvänd då. Risken är att bältet inte klarar av att hålla den i rätt position med ett tyngre barn.

    Vi har haft med vår Britax Highway i en kartong vi fått från närmsta butik med bilbarnstolar, och packat den med bubbelplast och diverse packmaterial. Ska vara bästa sättet att transportera bilbarnstolen.  Det som varit lite bökigt vid montering har varit att få underförankringsbanden på plats, men med lite vana går det snabbt att montera den.


    Hmm nej det är klart. Isf kan ingen av barnen åka bakåtvänd i den då ju. Kanske bäst att ta med egen ändå. Men kanske får bli 2st hi way istället som har stödben. Det skulle såklart vara det bästa..Blir släpkärra till arlanda????
  • SerenityW
    Margaux skrev 2016-09-27 20:57:32 följande:

    Den typen av stol monteras med bältet och kan bara stå framåt om barnet är mer än 9kg.

    Vi har ibland hyrt och om standarden avviker för mycket så har vi tagit med. Britax two-way är super att resa med. Väger lite och är lätt att montera. Den behöver man däremot ett säte att luta den mot om den ska stå bakvänt.


    Tycker du att standarden avviker för mkt i mitt fall nu? Hur skulle du ha gjort?:)
  • ABC73

    Jag har haft med mig en bakåtvänd stol och ett babyskydd. Oftast gratis, men lite bökigt vid incheckning.

  • MammaJD
    Joico skrev 2016-09-27 20:31:05 följande:
    Väldigt konstigt resonemang! Det är ALLTID jättenoga med bilbarnstolar. Man vet aldrig hur de hanterats när man köper begagnat eller hur de hanteras som bagage om man tar med dom på flyg. Minsta spricka i plasten och stolen kan vara värdelös vid en krock. Det spelar inge roll om man köpt en stol begagnat eller ny för 5000, man ska ALLTID vara väldigt försiktig och rädd om dom
    Men hur kan du tolka det som att jag skulle åka med mina barn i trasiga stolar? Jag menar så klart att skulle det ha blivit en spricka eller liknande så att vi var tvungna att kassera stolen så hade inte vi gråtit över det. Fast jag tror att du är mer upprörd över att vi köper begagnat....
  • MammaJD
    SerenityW skrev 2016-09-27 15:04:00 följande:

    Hur funkade det att checka in? Kostar det extra? Så installerade ni vid flygplatsen o så också förstår jag. Var det inga problem?


    Flög med SAS och kostade inget extra. Precis som med allt specialbagage så var det inga problem att checka in.
  • Dixie

    Det är olika om det kostar extra, så kolla med de ni flyger med.


    SerenityW skrev 2016-09-27 15:04:00 följande:

    Hur funkade det att checka in? Kostar det extra? Så installerade ni vid flygplatsen o så också förstår jag. Var det inga problem?


  • gamlapappan
    Joico skrev 2016-09-27 20:31:05 följande:
    Väldigt konstigt resonemang! Det är ALLTID jättenoga med bilbarnstolar. Man vet aldrig hur de hanterats när man köper begagnat eller hur de hanteras som bagage om man tar med dom på flyg. Minsta spricka i plasten och stolen kan vara värdelös vid en krock. Det spelar inge roll om man köpt en stol begagnat eller ny för 5000, man ska ALLTID vara väldigt försiktig och rädd om dom
    Det du säger stämmer precis med vad tillverkarna och olika kontrollorgan säger. Det hänger samman med att om bilbarnstolen fått en skada kan de inte längre garantera att den fungerar lika bra som en oskadad stol eftersom en stol med den typen av skada inte genomgått någon prövning/kontroll.

    MEN jag är rätt säker på att en bilbarnstol med en mindre skada, eller en äldre stol i de allra flesta fall fungerar precis lika bra som en helt ny stol. Om stolen skulle ha en mindre skada blir det dock viktigt att själv göra en bedömning av om skadan har något betydelse eller inte.

    Generellt kan man nog säga att de flesta nyare bilbarnstolar är betydligt säkrare än äldre. Vill man jaga ytterligare "säkerhet" för sitt barn så vinner man troligen väldigt mycket mer på att sänka hastigheten med 5 km/timme när man har barnen i bilen än att lägga ut en massa extra tusenlappar på helt nya bilbarnstolar.

    Ytterligare en sak. Bilbarnstolen ska alltid vara bakåtvänd eftersom det är väldigt mycket säkrare, även om barnet sitter obekvämt i stolen.
  • SerenityW
    gamlapappan skrev 2016-09-28 10:05:37 följande:
    Det du säger stämmer precis med vad tillverkarna och olika kontrollorgan säger. Det hänger samman med att om bilbarnstolen fått en skada kan de inte längre garantera att den fungerar lika bra som en oskadad stol eftersom en stol med den typen av skada inte genomgått någon prövning/kontroll.

    MEN jag är rätt säker på att en bilbarnstol med en mindre skada, eller en äldre stol i de allra flesta fall fungerar precis lika bra som en helt ny stol. Om stolen skulle ha en mindre skada blir det dock viktigt att själv göra en bedömning av om skadan har något betydelse eller inte.

    Generellt kan man nog säga att de flesta nyare bilbarnstolar är betydligt säkrare än äldre. Vill man jaga ytterligare "säkerhet" för sitt barn så vinner man troligen väldigt mycket mer på att sänka hastigheten med 5 km/timme när man har barnen i bilen än att lägga ut en massa extra tusenlappar på helt nya bilbarnstolar.

    Ytterligare en sak. Bilbarnstolen ska alltid vara bakåtvänd eftersom det är väldigt mycket säkrare, även om barnet sitter obekvämt i stolen.
    Vad har du att säga om stilen jag pratade om?

    Jag tolkar även vikt i kg på framåt/bakåt som att man KAN åka framåt efter 9kg. Men inte att det inte är tillåtet?
  • 2009

    Nu vet jag ju inte vart ni ska eller hur länge ni blir borta, men jag kan ju iaf dela med mig om hur vi har gjort! :)

    Vi brukar åka till Los Angeles ca 1 gång/år (har släkt där) och där blir det så klart en massa bilåkande. Första gången vi var över sen vår son föddes var han 14 månader, då hyrde vi en stol tillsammans med hyrbilen (var borta 3 v), men den var plastig och han satt inte så bra i den.

    Förra året då vi var över (6 v) var han strax över 2 år gammal och då hade vi beställt en vilstol via amazon.com (40 $, bakåtvänd) som väntade på oss när vi kom fram. Den kändes rejäl och säker och killen satt väldigt bra. I år (reser i nov) gör vi samma sak, köper en på plats.

    Jag förstår ju så klart att inte alla har samma förutsättningar som vi som har folk på plats, men jag vill ändå slå ett slag för att köpa en bilstol på plats, iaf vi orkar inte dra med oss både vagn och bilstol tillsammans med all annan packning. Men som sagt beror det ju helt på var ni ska resa och hur länge ni tänker vara borta :)

Svar på tråden Bilbarnstol utomlands