• Vanillavodka

    för litet babyskydd.

    Vi har ett babyskydd från axkid som börjar bli för litet. Har läst att det är dags att byta när huvudet kommer för högt upp men det är inte de som är problemet utan knäppningen på bältet. Om jag nu sätter på mitt barn en nalle overall så går det knäppa igen just så pass, behöver alltså inte spännas åt någonting. Och nej vårat barn är inte överviktig ifall någon tror det. Och vi har tagit bort alla insatser som kan tas bort osv osv. Har hört med vänner och dom säger att axkid brukar vara små och att många behövt byta babyskydd en gång till vilket känns som en jobbig kostnad just nu. Kan tillägga att hon är lite över 3 månader nu. Vad ska jag göra egentligen?

  • Svar på tråden för litet babyskydd.
  • Vanillavodka

    Ja men då är frågan hur en filt skyddar när man bor längst upp i landet där vi redan har minus grader. Och som om någon månad kan vara uppe i -35

  • nnnnnnnn

    Om ni har insatsen inomhus så den är varm, och lägger på ett rejält täcke samt har mössa, vantar, tossor och fuskpolo på barnet så lär det inte frysa iallafall.
    Gå ut och starta bilen så den inte är -35 °C utan har kommit upp några grader... Kanske dags att köpa en motorvärmare? Då tar det inte lång tid att få upp värmen.
    Ett alternativ är kupévärmare.

  • Vanillavodka

    Alltså motor och kupe värmare har vi ju såklart, utan det tar man sig inte långt här uppe. :s det är ju inte så att jag skulle gå ut och stoppa mitt barn i en kall bil direkt.

  • nnnnnnnn
    Vanillavodka skrev 2016-10-10 22:50:43 följande:
    Alltså motor och kupe värmare har vi ju såklart, utan det tar man sig inte långt här uppe. :s det är ju inte så att jag skulle gå ut och stoppa mitt barn i en kall bil direkt.
    Men då så! Om ni inte har väääldigt långt till bilen, så borde barnet inte hinna bli nerkylt.

  • nnnnnnnn

    Och utan overall så har ni säkert några månader till i babyskyddet. Sen bör man byta så fort som barnet kan sitta utan stöd, för det är säkrare med en vanlig bakåtvänd stol än ett babyskydd. Men då sitter bilstolen fast i bilen, så då får man nog ha kupévärmaren på ett tag så stolen värms upp ordentligt!

  • Marten

    Jag köpte värmedynor på någon affär. Såna som man kan lägga in extra i vanliga bilsäten och satte under tyget, tejpade fast det mot stolen med mattejp.

    Funkade kanonbra, det var en dyna med inbyggd termostat. Kostade ca 200kr och tog 1 timme att plocka på plats och koppla en strömbrytare som jag satte fast i skyddet.

    Fortfarande förvånad att det inte är standard i bilstolar för barn.

  • ssa123

    Du har förstås dragit ut bältena så långt det går?

    Köp inte ett till babyskydd utan köp en vanlig bilstol. Även dessa finns för nyfödingar så de finns de som passar viktmässigt. Ha sedan en åkpåse anpassad för bilstol. Förvara den inomhus och sätt i när ni ska åka bil så kommer inte stolen kännas kall i bilen

  • Marten

    En sån här plockade jag in, lite pilligt att skära hål för axel och grenbanden men det funkade bra för flera barn, de var alltid varma och glada.

    Kolla bara så att cigguttaget stänger av när nyckeln är ur bilen, annars kan det bli tufft om man glömmer att stänga av värmen.

    Finns även dynor nu att köpa som man lägger utanpå stolen men de passar inte med integrerade band som på babyskydd.

  • Marten
    Marten skrev 2016-10-11 00:25:13 följande:
    Går inte att lägga in bild, sök på conrad, stolsvärme.
  • No Logo

    Det är inte meningen att man ska ha utrymme för overall eller jacka under bältesremmarna, varken i babyskydd eller bilbarnstol, eftersom säkerheten tydligen minskar då.

  • vipsan
    Vanillavodka skrev 2016-10-10 22:35:09 följande:

    Ja men då är frågan hur en filt skyddar när man bor längst upp i landet där vi redan har minus grader. Och som om någon månad kan vara uppe i -35


    Jag bor också längst upp i landet och med första barnet (f. 2013) gjorde vi så att vi förvarade babyskyddet inomhus för att den inte skulle vara kall när vi lade ner henne. Klädde henne i tjocka yllekläder alt. tunn overall, tjock mössa, halsduk, vantar och tossor och sen lade vi en tjock yllefilt över. Den kan man sedan lätta pånär bilen blivit ordentligt varm så barnet inte börjar svettas. Ur säkerhetssynpunkt är det också bättre att göra så för babyskyddets bälte sitter bättre utan tjocka kläder emellan.

    Finns ju också åkpåsar där du kan dra igenom bältet som ett alternativ till tjock overall.

    Första vintern hade vi överhuvudtaget aldrig riktigt tjock vinteroverall, Polarn & Pyrets vindfleece var den tjockaste. Låg hon i vagn låg hon i Voksipåsen och var aldrig någonsin kall.
  • kixan
    Vanillavodka skrev 2016-10-10 22:35:09 följande:

    Ja men då är frågan hur en filt skyddar när man bor längst upp i landet där vi redan har minus grader. Och som om någon månad kan vara uppe i -35


    Det funkar utmärkt, jag har alltid haft två lager ull på mina barn när det är som kallast och en filt ovanpå. Och ha babyskyddet inomhus när det är kallt. Bor också i norra Sverige.
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • ebe91

    Jag bor i Norrbotten. Med sonen hade jag tossor, vantar, mössa och halspolo. Sen en filt. Utöver det hade jag en åkpåse (passande höst och vår i vårt klimat) som hade hål för bältet, så stoppade bara ner sonen i åkpåsen med nämda kläder, på med filt och sen drog jag igen åkpåsen. När det var varmt nog i bilen kunde man öppna åkpåsen och lätta på filten. Det var även smidigt då man slapp ta på han overall hela tiden! Och åkpåsen kom ju även till användning i vagnen när det inte var så kallt så vinteråkpåsen behövdes!

  • Vanillavodka

    Skönt att få svar från några som förstår vad norrländsk vinter betyder. Haha :D men nu har jag lite mer ideer så nu ska det nog gå bra att bita ihop några månader tills det är daga för nästa stol. Har självklart babyskyddet inne jämt också

Svar på tråden för litet babyskydd.