• Bunny on speed

    Kommer vi nekas hjälp?

    Jag och min sambo har försökt i över ett år och nu är vi snart längst fram i kön för ivf!
    Men... jag blev gravid. Och fick missfall. Detta efter att vi blivit godkända för ivf. Har någon varit i samma sits? Nekades ni hjälp eftersom ni BLEV gravida? Började väntetiden om?

  • Svar på tråden Kommer vi nekas hjälp?
  • Anonym (Schhh)

    Låt bli att säga nåt bara? Eller sökte du vård för missfallet?

  • Marrelita85

    I mitt landsting så måste man tydligen försökt på egen hand i två år innan IVF blir aktuellt. Kan ju hända att de vill ni ska försöka på egenhand ett tag till innan IVF, men det kan du ju inte få reda på förren du pratar med dem. 

    Hoppas ni får hjälp och att ni snart får ett plus igen. 

  • Hedgehog

    Min erfarenhet är att det börjar om. Vi hade försökt ett år och skulle få hjälp, utredning. Jag blev gravid och fick missfall. Fick vänta ett år till. Strax innan det gått ett år till hände samma sak igen.

  • Hedgehog

    Efter tredje missfallet så skulle vi tydligen få hjälp ändå, eftersom vi fått tre missfall. När de meddelade oss det blev jag så himla lättad. Blev gravid igen bara dagar innan vi skulle få hjälp. Den graviditeten fick jag behålla.

  • Chili81

    Jag frågade om detta efter min utredning. Om jag skulle bli gravid spontant under väntetiden. Fick då svar att man måste vänta 1 år (detta var Malmö). De sa att om mam blev gravid så så innebär det att man kunde bli gravid på egen hand och att det var därför man fick vänta.

  • Bunny on speed

    Känns som jag kan lika gärna ge upp. Vi har flrsökt två år (reglerna här) och jag är flera år över 30. Tror inte mitt psyke fixar två år till, att bara se hur tiden rinner bort.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Hedgehog

    Åh <3 ge inte upp. Har du något annat som ger energi som du kan fokusera på ett tag? När man är inne i försöken så blir man helt fast. I efterhand ångrar jag att jag inte tog tid till mig själv, att koppla av och kanske ägna mig åt något eget intresse. För stt flytta fokuset från barnet som inte ville komma, från att räkna dagar mellan ÄL och BIM, från att leta symtom varje månad och bli så jäkla besviken. Om du kan, försök hitta något som ger energi och så får dig att tänka på annat fler gånger per dag. Det tror jag på. Kanske yoga? Det får en att slappna av :)

Svar på tråden Kommer vi nekas hjälp?