• 879214

    Planerat kejsarsnitt i Borås nyligen?

    Någon som nyligen gjort planerat kejsarsnitt i Borås? Jag ska göra det 11/11, kul att höra om någon här gjort det där eller ska göra snart.

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt i Borås nyligen?
  • sar0

    Hej!
    Jag ska antagligen föda på Borås sjukhus i slutet av februari och vill förlösas med kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Hittills har jag bara skickats runt och
    fick prata med en läkare förhållandevis tidigt (ca v 20) och fick då som svar att de inte görs några planerade kejsarsnitt på SÄS. Fick information om att jag kunde få ett förlossningskontrakt som utlovade ett kejsarsnitt om jag så önskade när förlossningen väl påbörjats. Jag ser inte meningen med det då det för mig bara skulle innebära en fortsatt osäkerhet fram till dess att förlossningen sätter igång. Sen antagligen några timmar med värkar som jag måste ta mig igenom tills jag är öppen 4 cm bara för att sen kunna få ett i det fall akut kejsarsnitt, som ju innebär fler risker än ett planerat.
    Nu har jag pratat med en Aurorabarnmorska som gav mig ytterligare en tid till en läkare, i detta fall en annan än den förra. Är orolig att detta samtal också bara kommer handla om de där kontraktet men hoppas att det faktiskt finns en möjlighet att läkaren lyssnar på min oro och får igenom ett kejsarsnitt. Det verkar som att läkarna inte kan ta besluten själva utan den förra jag var på samtal hos var tvungen att ta upp det i en nämnd innan jag fick besked några dagar senare.
    Hur hårt kan de vara styrda från ledningen egentligen?

    Undrar om det är någon mening med att fortsätta försöka få ett planerat kejsarsnitt i Borås eller om det verkligen är som de säger att de inte gör några kejsarsnitt pga förlossningsrädsla. Vad är anledningen till ditt kejsarsnitt?

  • 879214

    Hej! Svarar lite snabbt då jag ska iväg. Jag fick mitt på Borås pga förlossningsrädsla, så det dom säger till dig stämmer inte. Stå på dig! 

  • sar0

    Skönt att höra att det faktiskt är möjligt. Har känt mig så otroligt maktlös och kränkt över att inte ha rätt att bestämma över min egen kropp.
    Har skrivit brev och överklagat beslutet till chefsläkaren men bara fått ett svar fyllt med floskler tillbaka. Samma med patientnämnden som tydligen inte har några befogenheter över huvud taget.

    Ditt svar lugnar mig och ger mig lite extra energi och hopp inför samtalet i nästa vecka. Hade varit skönt att slippa vända sig till ett annat sjukhus då jag bor i Borås.

  • 879214
    sar0 skrev 2016-11-08 14:58:40 följande:

    Skönt att höra att det faktiskt är möjligt. Har känt mig så otroligt maktlös och kränkt över att inte ha rätt att bestämma över min egen kropp.
    Har skrivit brev och överklagat beslutet till chefsläkaren men bara fått ett svar fyllt med floskler tillbaka. Samma med patientnämnden som tydligen inte har några befogenheter över huvud taget.

    Ditt svar lugnar mig och ger mig lite extra energi och hopp inför samtalet i nästa vecka. Hade varit skönt att slippa vända sig till ett annat sjukhus då jag bor i Borås.


    Förstår dig! Jag mådde jättedåligt innan jag fick snittet beviljat. Men jag vet inte om jag fick det "enklare" för att jag har OCD alltså tvångstankar. Men oavsett så vet jag att man ska kunna få ett snitt om det är det enda som är tänkbart för en. Som sagt stå på dig och lycka till!
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt i Borås nyligen?