• Aurora166

    Börja med preventivmedel

    Jag har aldrig använt några hormonella preventivmedel. Hittills har jag bara använt mig av kondom och det har fungerat. Men varenda månad har jag varit orolig över att bli gravid, och jag vet att risken finns där, och att med andra preventivmedel skulle risken bli nästintill obefintlig. Just nu är jag i ett 6 månader långt förhållande, och jag vet att varken jag eller min partner har några könssjukdomar. Därför är jag villig att prova något nytt.

    Jag har dock hört väldigt mycket om p-piller och minipiller. Det ena får mig att oroa mig för blodpropp, depression, och humörsvängningar. Det andra får mig att oroa mig för depression, humörsvängningar, och mellanblödningar. Jag vet att min släkt inte har någon tendens av att få blodproppar, men risken finns ju alltid där, och det skulle inte direkt vara en trevlig bieffekt. Depression har jag redan haft en gång förut och vet då att risken verkligen finns där, trots att jag alltid bara kan sluta med pillerna. Men jag vill verkligen vara säker när jag har sex. Jag vill bara veta om personers erfarenheter, om någon har närstående eller egna erfarenheter av blodpropp, och egentligen bara om det är en fungerande metod? Jag är inte känslig; om något blir lite jobbigare beroende på de här så är det okej för mig. Men jag vill självklart inte bli deprimerad och kanske dö beroende på det.

  • Svar på tråden Börja med preventivmedel
  • Carambolan

    Alltså... Risken att få blodpropp eller depression finns ju för dig redan nu även utan p-piller. Den är bara en aning förhöjd med p-piller (om än fortfarande mycket liten).

Svar på tråden Börja med preventivmedel