• Loppan84

    Giga fötter efter graviditet?

    Ska göra ett snabbt besök på julfest på jobbet, första gången ut själv av huset sen förlossningen och att klä sig snyggt är minst sagt utmanande märker jag. Så efter att äntligen hittat en "ok" outfit långt in i garderoben inser jag nu att alla mina skor (utom de stora boots och gummistövlar jag använt till nu) fortfarande är för små

    Om jag måste kasta alla mina skor så deppar jag. Vilket slöseri med pengar med alla de skorna och så tråkigt det vore

    Hur var det för er andra Mamas - gick fötterna nånsin tillbaka till normalen? Isåfall hur lång tid efter födseln?

  • Svar på tråden Giga fötter efter graviditet?
  • Loppan84
    Mooomin skrev 2016-12-08 13:32:13 följande:

    Det finns säkert hopp, och dras man inte med onödig tyngd kanske fotvalvet reser sig igen men inte för att vara sån men de flesta jag känner (inkl mig själv än så länge) har inte fått mindre fötter igen.. :(


    Oh no! Jaja förstår att det kan hända - men man kan ju alltid hoppas och man kan ju inte göra nått för att påverka ändå.

    Jag gick upp ungefär 14 kg, varav 5 kg vsr de allra sista veckorna - vet inte om det är tillräckligt för att drt ska va tyngden som plattar? Tror kanske mer på hormoner (relaxin) och "mjukare" leder isåfall.

    Hur mycket större blev dina fötter? Jag har "bara" gått upp en halv storlek så kan trycka på mig mina gamla skor (men då är fötterna helt mosade så kan ju inte ha dem mer än 5 minuter) så hoppas nu att det är så pass lite att de går tillbaka
  • Loppan84

    Eller du kanske menade dras med onödig vikt efter fl? Hmm gick ner nästan allt 2-3 veckor efter fl och ligger på 2-3 kg plus nu men tror inte det ska va tillräcklig tyngd för att platta till fötterna.


    Mooomin skrev 2016-12-08 13:32:13 följande:

    Det finns säkert hopp, och dras man inte med onödig tyngd kanske fotvalvet reser sig igen men inte för att vara sån men de flesta jag känner (inkl mig själv än så länge) har inte fått mindre fötter igen.. :(


  • Loppan84
    Poppy75 skrev 2016-12-08 13:39:41 följande:

    Jag gick från strl 38/39 till 41. Det tog några månader så var jag nere på 40 och trodde jag skulle stanna där. Nu snart tre år efter förlossningen märkte jag att 39 passar. 


    Haha vad sjukt. Man trodde ju liksom inte fötter kunde ändra sig sådär fram oxh tillbaka. Konstigt att det plötsligt gick tillbaka, har du gått ner i vikt eller nått nu nyligen?
  • Loppan84
    LillaJag06 skrev 2016-12-07 18:56:36 följande:

    Mina gick aldrig tillbaka. Hade storlek 36-37 och nu 39-40. Fuck slänga alla mina älskade pumps :( och andra skor.

    Så himla tråkigt :(


    Fy sjutton! Då blir jag sjukt ledsen faktiskt. Håller tummarna för att slippa det.
  • Loppan84
    Mallemamma skrev 2016-12-07 19:24:06 följande:

    Jag har hört att fötterna kan börja växa under graviditet och inte går tillbaka. Mina växte bara ca 1 storlek, tur var väl det för jag hade redan 41! Hoppas de inte växer mer under denna graviditeten för då blir det att specialbeställa :(


    Ja 41 är den magiska gränsen, håller tummarna att du slipper specialbeställa <3
  • Loppan84
    Jag är bara jag skrev 2016-12-07 20:12:47 följande:

    Jag hoppas de krymper till vanlig storlek! Mina har på de 14 dagar som gått från förlossningen gått ner massor eftersom de var jättesvullna. Dock bara provat mina höst/vinterskor och inga finskor så jag vet inte riktigt än hur det slutar.


    Samma hände mig - första två veckorna försvann all vätska och trodde faktisk då att de hade gått tillbaka till normal storlek. Men då har jag ju inte provat några smalare skor då vinterskorna och gummistövlarna jag använt är så pass breda att de passade. Så tji fick jag alltså Är 6 veckor sen fl nu så tror inte nått mer händer förrän man slutar/drar ber på amningen så får bara vänta och se.
  • Mooomin
    Loppan84 skrev 2016-12-08 14:13:36 följande:

    Oh no! Jaja förstår att det kan hända - men man kan ju alltid hoppas och man kan ju inte göra nått för att påverka ändå.

    Jag gick upp ungefär 14 kg, varav 5 kg vsr de allra sista veckorna - vet inte om det är tillräckligt för att drt ska va tyngden som plattar? Tror kanske mer på hormoner (relaxin) och "mjukare" leder isåfall.

    Hur mycket större blev dina fötter? Jag har "bara" gått upp en halv storlek så kan trycka på mig mina gamla skor (men då är fötterna helt mosade så kan ju inte ha dem mer än 5 minuter) så hoppas nu att det är så pass lite att de går tillbaka


    Fast det sitter ju ingen led i foten? (Förutom i tårna och fotleden men det är ju inte riktigt där de blir större tror jag) Oftast är det fotvalvet som trycks ner. Men det är säkert olika. En halv, knappt en stl här med ca.
  • milli79

    Jag har samma stl trots att jag fött 3 barn. Märkte inte att fötterna ändades men min mamma fick en stl större efter graviditeterna.

  • Loppan84
    Mooomin skrev 2016-12-08 14:40:51 följande:

    Fast det sitter ju ingen led i foten? (Förutom i tårna och fotleden men det är ju inte riktigt där de blir större tror jag) Oftast är det fotvalvet som trycks ner. Men det är säkert olika. En halv, knappt en stl här med ca.


    Enligt det jag läste så är det benen inne i fötterna som hålls ihop av senor eller nått som glider isär så de blir bredare. Alltså inte längre. Det verksr ju stämma för mig iaf eftersom jag kan ha alla skor i bred modell men smala finskor typ pumps passar inte. Ska se om jag hittar länken igen.
  • Mooomin
    Loppan84 skrev 2016-12-08 14:15:31 följande:

    Eller du kanske menade dras med onödig vikt efter fl? Hmm gick ner nästan allt 2-3 veckor efter fl och ligger på 2-3 kg plus nu men tror inte det ska va tillräcklig tyngd för att platta till fötterna.


    Ja precis. Ok, men det är ju bra! :)
  • Mooomin
    Loppan84 skrev 2016-12-08 14:51:42 följande:

    Enligt det jag läste så är det benen inne i fötterna som hålls ihop av senor eller nått som glider isär så de blir bredare. Alltså inte längre. Det verksr ju stämma för mig iaf eftersom jag kan ha alla skor i bred modell men smala finskor typ pumps passar inte. Ska se om jag hittar länken igen.


    Jaha, ok. Mina har inte blivit bredare men jag märker på finskor att det är tårna som vill titta ut lite extra! Men så har jag väldigt höga fotvalv så det är inte konsigt om foten tryckts ner lite. Har ju inte kunnat/orkat/klarat att gå ner i vikt så mycket heller efter fl (forf foglossning) så det är ju inte nåt mysterium varför fötterna tycker det blir lite tungt här. ;D
  • Loppan84
    Mooomin skrev 2016-12-08 14:57:11 följande:

    Jaha, ok. Mina har inte blivit bredare men jag märker på finskor att det är tårna som vill titta ut lite extra! Men så har jag väldigt höga fotvalv så det är inte konsigt om foten tryckts ner lite. Har ju inte kunnat/orkat/klarat att gå ner i vikt så mycket heller efter fl (forf foglossning) så det är ju inte nåt mysterium varför fötterna tycker det blir lite tungt här. ;D


    Hur längesen var det du fick? Man får va snäll mot sig själv, det tar ju tid - men är lätt att bli otålig <3
  • Mooomin
    Loppan84 skrev 2016-12-08 15:13:11 följande:

    Hur längesen var det du fick? Man får va snäll mot sig själv, det tar ju tid - men är lätt att bli otålig <3


    Han är 15 månader nu och jag har fortf svårt att gå.
  • Poppy75
    Loppan84 skrev 2016-12-08 14:17:25 följande:
    Haha vad sjukt. Man trodde ju liksom inte fötter kunde ändra sig sådär fram oxh tillbaka. Konstigt att det plötsligt gick tillbaka, har du gått ner i vikt eller nått nu nyligen?
    Nej. Gick ner det jag gått upp under graviditeten de första månaderna plus lite till. Jag försökte helamma tvillingar. Bästa bantningskuren någonsin. 

    Jag hade mycket foglossning så jag antar att det var relaxinet som ställde till det med fötterna. Gick bara upp 6- 8 kilo och var inte gravid så länge. Bara ett halvår lite drygt. Så jag tror inte att det var vikten som plattade ut fötterna.
Svar på tråden Giga fötter efter graviditet?