• MajaEvelina

    Fostret ändrar dygnsrytm, någon mer?

    Hej

    Min bebis har ungefär 3-4 olika dygnsrytmer som den skiftar mellan, eftersom jag är arbetslös och ligger hemma i soffan hela dagarna och har bebisen precis under huden så känner jag i princip allt den gör. Det finns ingen logik i hur han är vaken eller sover och ibland kan han vara stillsam i typ 6 timmar innan han kommer igång igen, ibland är är aktiv i 6 timmar och sover typ 2. Det sker alltid på olika tider under dygnet och följer absolut inget tydligt mönster. Blir så jäkla trött på att höra att fostret har en bestämd dygnsrytm som det alltid följer och om den förändras så ska man bli uppmärksam.. Det är omöjligt för mig vilket gör att jag oroar mig typ hela tiden för hur han rör sig..! 

    Någon mer som känner igen sig i detta? Jag är i vecka 36, men så här har det varit sen jag började känna av bebisen i vecka 17.

  • Svar på tråden Fostret ändrar dygnsrytm, någon mer?
  • Marit86

    Det kanske inte blir lika tydligt för dig eftersom du inte ger fostret någon dygnsrytm? Gissar bara nu, men om du som du säger ligger i soffan hela dagen får ju inte fostret någon tydlig dygnsscykel att förhålla sig till. När det kommer till dina rörliga/stilla perioder.

    Jag är mest fysiskt aktiv på morgonen, sedan halvaktiv under dagen (kontorsjobb) sedan aktiv igen i nån timme när man städar, skottar etc när man kommit hem vid 18. känns som min är lugn (sover?) när jag håller igång och sen börjar den rumla runt när man ätit/druckit och lägger sig för att vila lite på kvällen eller sitter ner en längre stund på jobbet. Den vet ju inte om det är dag eller natt annat än på mina rörelser och vanor tror jag?

  • Carambolan

    Jag tror som Marit86. För mig är bebisen dygnsrytm väldigt tätt sammankopplad med min egen. Verkar sova på morgonen och förmiddagen när jag rör mig, lite halvaktiv på eftermiddagen när jag sitter inne på kontoret, sen lugn igen för att verkligen leva rövare på kvällen/natten när jag är stilla.

  • MajaEvelina
    Marit86 skrev 2016-12-18 19:13:00 följande:

    Det kanske inte blir lika tydligt för dig eftersom du inte ger fostret någon dygnsrytm? Gissar bara nu, men om du som du säger ligger i soffan hela dagen får ju inte fostret någon tydlig dygnsscykel att förhålla sig till. När det kommer till dina rörliga/stilla perioder.

    Jag är mest fysiskt aktiv på morgonen, sedan halvaktiv under dagen (kontorsjobb) sedan aktiv igen i nån timme när man städar, skottar etc när man kommit hem vid 18. känns som min är lugn (sover?) när jag håller igång och sen börjar den rumla runt när man ätit/druckit och lägger sig för att vila lite på kvällen eller sitter ner en längre stund på jobbet. Den vet ju inte om det är dag eller natt annat än på mina rörelser och vanor tror jag?


    Ja, det kanske inte alls är omöjligt.. Dock upplever jag mer rörelse om jag är igång och mindre om jag vilar. Men det enda jag hört är att fostret har en egen rytm som är mer eller mindre stabil. Mitt foster har ju som sagt aldrig haft en sådan även när jag jobbade mer under andra trimestern.. Finns kanske ingen förklaring. :-/
  • Ivana1988

    för mig är det tydligt på veckorna - när jag är på jobbet så är det ganska lugnt på förmiddagar och han brukar vakna vid lunch och hålla på lite... sedan är det lugnt igen när jag åker hem och ska laga mat osv. och när jag ska vila då kör han igång igen.

    på helgerna då jag inte gör allt som vanligt tar bebisen också helgen och lever annorlunda, är uppe konstiga tider och tidigare på morgonen:)

    har du provar kanske gå upp på morgonen och göra lite -samma sak varje dag- t.ex. ta frukost, ta en promenad, städa, sedan vila, kanske äta, greja lite och ta kvällen? om det ändras då och bebisen hittar något mer regelbundet?

  • MajaEvelina
    Ivana1988 skrev 2016-12-19 08:25:56 följande:

    för mig är det tydligt på veckorna - när jag är på jobbet så är det ganska lugnt på förmiddagar och han brukar vakna vid lunch och hålla på lite... sedan är det lugnt igen när jag åker hem och ska laga mat osv. och när jag ska vila då kör han igång igen.

    på helgerna då jag inte gör allt som vanligt tar bebisen också helgen och lever annorlunda, är uppe konstiga tider och tidigare på morgonen:)

    har du provar kanske gå upp på morgonen och göra lite -samma sak varje dag- t.ex. ta frukost, ta en promenad, städa, sedan vila, kanske äta, greja lite och ta kvällen? om det ändras då och bebisen hittar något mer regelbundet?


    Det känns som att det har gått så långt nu på det här viset att bebben inte bryr sig längre, haha! Han kör sitt eget race oavsett och ändrar rytmen varannan var tredje dag.. Idag har det nytt igen och jag får direkt ångest när han inte rör sig "som vanligt" även fast det inte ens existerar. Men jag får nog acceptera att jag är en av de som faller lite utanför genomsnittet i det mesta, det är ju ok så länge han mår bra antar jag. <3
  • ssa123

    Men är det så viktigt att de ska följa sin dygnsrytm?

    Aldrig hört det förr.

    Däremot kan de ta med sig dygnsrytmen ut i livet. Av mina tre barn var det bara mittipojken som hade tydliga tider i magen. Sov hela dagar och full rulle hela nätter.

    Så såg även hans första halvår utanför magen ut

  • MajaEvelina
    ssa123 skrev 2016-12-21 00:22:53 följande:

    Men är det så viktigt att de ska följa sin dygnsrytm?

    Aldrig hört det förr.

    Däremot kan de ta med sig dygnsrytmen ut i livet. Av mina tre barn var det bara mittipojken som hade tydliga tider i magen. Sov hela dagar och full rulle hela nätter.

    Så såg även hans första halvår utanför magen ut


    Nej egentligen har du nog alldeles rätt i det. :) Tror det som är besvärligt för mig iom att han inte följer något mönster är att hålla koll på om han rör sig "som han brukar", jag blir väldigt paranoid kring fosterrörelser och det hade kanske varit enklare om han alltid rörde sig ungefär samma tider tänker jag.. Nu är jag i vecka 36+1 och det börjar bli trångbott i magen - därför är jag extra nojjig nu eftersom jag tycker det är svårare att känna rörelserna när de mest består av vridningar och små puffar istället för kullerbyttor och sparkar.. <3
Svar på tråden Fostret ändrar dygnsrytm, någon mer?