• ZAP86

    Bolagsform till jordbruk?

    Hej

    Jag och mina 2 bröder kommer inom några år överta min pappas jordbruk. Han driver det idag som Enskild firma. Jag och mina bröder kommer alla äga lika mycket av gården. Det finns 2 bostadshus som 2 av oss kommer bo i.

    Mina frågoor:

    1. Någon som har ett bra tips på vilken bolagsform vi skall driva gården i? Jag tycker det verkar som HB är enda alternativet?

    2. Eftsom vi alla kommer äga alla hus/byggnader tillsammans (ingen kommer ha ett "eget" hus vi äger) måste vi väl betala marknadsmässig hyra? Annars kommer vi väl bli förmånsbeskattade?

    Någon kunnis som har tips? Mottages gärna!

  • Svar på tråden Bolagsform till jordbruk?
  • Nyfikna72

    Aktiebolag är nog det enklaste, då är det bolaget som äger allt och var och en kan gå in med valfri summa eller engagera sig olika mycket och få lön därefter.

  • ZAP86

    Ja det vore absolut det bästa men ett jordbruk är svårt att få som AB (varför vet jag inte, bara hört det av en advokat som hjälpt oss med ett kontrakt)

  • Anonym (C)
    ZAP86 skrev 2016-12-26 15:35:54 följande:

    Ja det vore absolut det bästa men ett jordbruk är svårt att få som AB (varför vet jag inte, bara hört det av en advokat som hjälpt oss med ett kontrakt)


    Låter märkligt. Jag har en kompis som driver sin gård med syskon just genom ett AB.
  • Grävling 75

    Ta kontakt med en bra revisionsbyrå så att ni får ordentliga råd! Viktigt att se över helheten, ansvar, försäkringar, privatekonomi etc innan ni går in i det. HB kan bara ägas av två personer och då sätter ni er privata ekonomi i potten. KB kan vara ett alternativ men ansvarsbiten är jämförbar med HB typ. Ni kan ju deläga näringsfastighet och sedan ha verksamhet i AB. För komplicerat för att svara på här!

Svar på tråden Bolagsform till jordbruk?