• lillpuckot

    Gravid efter bukplastik

    Söker er som fått barn efter att ni gjort en bukplastik.

    Jag gjorde en för ett år sen lite drygt. Man la ett nät i den första operationen och i den andra sydde man ihop bukmusklerna.

    Efter mycket läsning på nätet och konsultation med 4 olika plastikkliniker bestämde vi oss för att försöka med ett syskon till.

    Sagt och gjort så blev det ett pluss och nu är jag i v 16.

    Det jag flurar på nu är följande: sista dagarna har jag vart otroligt hård över livmodern och nedre delen av magen. Har vart i kontakt med gyn och gjort UL. Allt ser bra ut med bebis. Har även pratat med min BM men hon har inget riktigt bra svar.

    Ni som har genomgått op och sen graviditet, har ni upplevt samma? Som en lång sammadragning som inte gör ont utan bara är hård.. Tänker om det kan vara så att livmodern växer och trycker inifrån på musklerna (som faktiskt sitter ihop den här gången) och att det är det som jag upplever som hårt...

    Vill ni dela med er av känslor/erfarenheter både under och efter graviditeten??

  • Svar på tråden Gravid efter bukplastik
  • Vet hur det känns
    Any80 skrev 2017-05-12 12:23:31 följande:

    Det e fin magen :) min är lite större men jag har också gått upp i vikten, e i v 30+4 , min mage e hård känns som att hon har lite plats men läkaren har kollat o allt såg fint ut, ska du föda vaginalt? Det ska jag göra iallafall :) kram


    Tack. Jaa jag har också gått upp i vikt.. sätter sig på lår/rumpa. Jaa min mage är också hård.

    Jag var in på förlossningen då jag trodde att jag läkte vatten där så trodde två barnmorskor att jag hade värk när dom kände på magen.. "säg till när värken gått över" jag har ingen värk sa då jag var på barnmorskan sa "oj va hård mage, precis som när man har värkar"

    Jag kommer också föda vanligt. Läkaren har kollat och gett mig godkänt för vaginal förlossning :)
  • Skenet

    Uppdatering

    Vår tös kom 3/4 på BF ganska prick, eller +1 om man ska vara knusslig.

    Hela tiden växte magen som en rektangulär tunna, fick aldrig nån rar bebisbula då ärren på magen effektivt höll emot. Inga bristningar på magen (nya ska tilläggas)

    Magen klarade graviditeten galant trots viktop med stort snitt 2003 och bukplastik 2012

    Vecka 36 eller 37



    BF

  • Vet hur det känns
    Skenet skrev 2017-06-24 05:28:09 följande:

    Uppdatering

    Vår tös kom 3/4 på BF ganska prick, eller +1 om man ska vara knusslig.

    Hela tiden växte magen som en rektangulär tunna, fick aldrig nån rar bebisbula då ärren på magen effektivt höll emot. Inga bristningar på magen (nya ska tilläggas)

    Magen klarade graviditeten galant trots viktop med stort snitt 2003 och bukplastik 2012

    Vecka 36 eller 37

    BF


    Åååh så härligt att höra. Grattis och va skönt att allt gått bra. Så som du beskriver är det för mig med.. dock har jag fått lite nya bristningar nedanför naveln. Ingen tycker jag det högravid ut. Men det gör inget.. känns konstigt att ha så liten mage. Har ökat 10 kilo hittils i v 35 hoppas jag får som du, att magen drar ihop sig fint efter förlossningen.
  • Tiinuli

    Hej!
    Hur mycket ökade ni i vikt under denna gång? Jag är mest fundersam pga. att jag gått upp med 30kg under förra grav och om magen klarar av en sådan upp gång efter buk utan påverkan :(

  • Vet hur det känns
    Tiinuli skrev 2017-06-24 11:27:26 följande:

    Hej!

    Hur mycket ökade ni i vikt under denna gång? Jag är mest fundersam pga. att jag gått upp med 30kg under förra grav och om magen klarar av en sådan upp gång efter buk utan påverkan :(


    Jag är i v 36 imorgon och har gått upp ca 10 kilo. Första barnet gick jag upp 40 kilo andra 20-25 kilo och denna gång hoppas jag under 15.. man brukar gå upp mer i slutet men tänker att inte mer än 5 kilo på en månad.
  • Skenet

    Holy crap!

    Nu har jag plussat igen...

    Går det vägen blir det knappt 11 månader mellan barnen. Får se vad magen säger den här gången då ;)

  • Vet hur det känns
    Skenet skrev 2017-06-26 15:50:56 följande:

    Holy crap!

    Nu har jag plussat igen...

    Går det vägen blir det knappt 11 månader mellan barnen. Får se vad magen säger den här gången då ;)


    Wow grattis!!!! Blir det din andra? Super roligt med tätt mellan syskonen.. dock väldigt jobbigt dom första åren. Min 1 och 2 kom tätt.. 3 kommer nu i juli, 7 år mellan 2an och denna. Känns perfekt!
  • Vet hur det känns

    Tänkte uppdatera hur det gått. Magen växte inte mer efter v33. ( Samma sf mått) fick göra tul ultraljud och det visade normal bebis.

    Här är bild dagen innan förlossningen var (v 40+5)



    Här är bild 2 dagar efter förlossningen.



    Jag gick upp 20 kg under graviditeten. Magen höll sig fin och fick inga bristningar. Direkt efter förlossningen så var magen platt igen.

  • Tiinuli

    Hej

    Är det någon kvar i tråden?

    Jag är gravid vecka 20 och har inte ännu kännt några sparkar som med tidigare graviditeter :( har någon märkt att man känner sparkar senare pga bukplastiken kanske? Börjar bli orolig då jag med tidigare graviditeter har känt tidigare.

  • Ebo88
    Tiinuli skrev 2018-05-23 22:41:39 följande:

    Hej

    Är det någon kvar i tråden?

    Jag är gravid vecka 20 och har inte ännu kännt några sparkar som med tidigare graviditeter :( har någon märkt att man känner sparkar senare pga bukplastiken kanske? Börjar bli orolig då jag med tidigare graviditeter har känt tidigare.


    Vet du om moderkaka är i bakvägg eller framvägg? Min första graviditet hade jag moderkaka i bakvägg och kände supertidigt. Nu är den i framvägg och jag började känna av rörelser förra vecka, gick in i v.20 i måndags och känner av mer och mer hela tiden
  • Tiinuli
    Ebo88 skrev 2018-05-24 08:52:53 följande:

    Vet du om moderkaka är i bakvägg eller framvägg? Min första graviditet hade jag moderkaka i bakvägg och kände supertidigt. Nu är den i framvägg och jag började känna av rörelser förra vecka, gick in i v.20 i måndags och känner av mer och mer hela tiden


    Har den i framvägg men haft det med alla och ändå känt vid detta läge :( därför tänkte om det kan vara pga bukplastiken som jag inte känner nått än?
  • Ebo88
    Tiinuli skrev 2018-05-24 09:53:36 följande:

    Har den i framvägg men haft det med alla och ändå känt vid detta läge :( därför tänkte om det kan vara pga bukplastiken som jag inte känner nått än?


    Okej. Kan tyvärr inte svara på det då jag inte har genomgått det själv. Men jag gjorde k.snitt 2 månader innan min nuvarande graviditet och min bm sa att det kan kännas lite mindre pga ärrvävnad men nu tycker jag att jag känner av mycket. Har di frågat din bm om det lan vara så? Alltså att man kan känna mindre pga det? Hoppas du börjar känna av snart :)
  • Tiinuli
    Ebo88 skrev 2018-05-24 10:04:00 följande:

    Okej. Kan tyvärr inte svara på det då jag inte har genomgått det själv. Men jag gjorde k.snitt 2 månader innan min nuvarande graviditet och min bm sa att det kan kännas lite mindre pga ärrvävnad men nu tycker jag att jag känner av mycket. Har di frågat din bm om det lan vara så? Alltså att man kan känna mindre pga det? Hoppas du börjar känna av snart :)


    Okej, ja jag tänkte det så också om pga operationen på nått sätt känner mindre, jätte tråkigt iaf

    Tack för inputt iaf :)
  • dark baby angel

    Hej nån kvar här.

    Jag gjorde stor buk snart för 1 år sedan. Jag vill gärna ha en till inte en men om ett tag. Hur ska man tänka med allt om man blir gravid efter op?
    Hur har era magar set ut efter graven?
    Hoppas nån är kvar som man kan fråga lite 

Svar på tråden Gravid efter bukplastik