• Anonym (Frida)

    Pojkvän höll inte vad han lovade

    Min pojkvän hade lovat att ställa upp för mig nästa vecka. Det är väldigt viktigt för mig. Skolrelaterat. Men, igår fick han ett samtal där hans chef ringde och frågade om han kan jobba samma dag som han hade lovat att ställa upp för mig. Han tackade ja, och sa det till mig sen.

    Detta ställde till det ganska mycket för mig.

    Samt att jag blev besviken på honom eftersom att han lovade mig. Ska man inte hålla det man lovat?

    Har jag fel?

  • Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade
  • ungbrunett
    Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 01:46:36 följande:

    Fast är man medveten om att man eventuellt inte kan hålla ett sådant löfte, då gör man inte ett löfte som TS pojkvän har gjort.

    Då talar man om det för den personen, att förutsättningen är att man inte får jobb just då, alltså "jag vill gärna hjälpa dig men om jobbet ringer måste jag ta det, händer inget med jobbet så lovar jag att ställa upp".


    Ifrågasätte du det så kan du ifrågasätta vad för typ av löfte ts pojkvän gav. Fråga hon typ "kan du hjälpa mig med min läxa imorgon?".. svara han "Ja, kanske det" eller "jag lovar på heder och samvete att hjälpa dig imorgon och svär för mitt liv att jag kommer att närvara exakt när du vill"? Troligen det första, vilket är det normala. Samma typ av löfte som ts med datorpojkvännen troligen gav. Vad är skillnaden?
  • ungbrunett
    matben skrev 2017-01-20 07:48:23 följande:

    Det framgår ju dock inte detaljer kring hur ts pojkvän uttryckte sig. Konversationen kan ha varit

    "du, kan du hjälpa mig med en skolgrej torsdag nästa vecka?"

    "Japp!"

    Eller

    "Jag har en jättejätteviktig grej som jag verkligen behöver din hjälp med. Lovar du att ställa upp för mig och hjälpa mig med detta?"

    "Självklart, jag lovar dyrt och heligt att inget annat ska komma emellan."

    Vad som räknas som ett löfte av ovanstående exempel är ju i betraktarens öga. I det första exemplet hade jag personligen tänkt att det underförstått är i mån av tid. I andra exemplet hade jag såklart däremot reagerat. Det går inte att hela tiden utrycka samtliga förutsättningar för om man kan eller inte kan ställa upp på något.


    Oj vad pinsamt! Jag skrev samma sak efter dig utan att ha läst vad du skrivit, Hahahah!
  • ungbrunett
    Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 02:21:38 följande:

    Vart i andra tråden står att ts har lovat att lämna tillbaka datorn ett visst datum? Vad jag kan utläsa står bara att hon skulle ta med datorn när det var tänkt att hon skulle komma ett visst datum, men vem hade tänkt det? Var det verkligen en överenskommelse?


    Sedan, tillbaka till datorn, började du försvara ts/dig själv när hon enbart sa att hon inte kunde. Innan vi "visste" att morfar var döende. "Om hon säger att hon inte kan så kan hon inte" sa du då. Här säger pojkvännen att han inte kan, ska inte det räcka? Ts kunde i förra tråden kanske tagit jobb istället för att hänga med pojkvännen, om det framkommit, hade du fortfarande försvarat ts i förra inlägget? Otroligt inkonsekvent av dig, du kan knappast mena att man alltid ska hålla löften om du ena sekunden försvarar en som bryter ett utan att veta anledningen och 15 min senare försvarar hon som blir ledsen över att ett löfte brutits av en förklarad anledning (som i de flestas värld är helt legitim dessutom).
  • LHF
    ungbrunett skrev 2017-01-19 17:22:32 följande:
    Men herrrgud. Okej om han bröt löftet om giftermål typ. Men här är en läxa. Eller vad det var. Som säkert kan göras vid ett annat tillfälle. Allt i världen kan inte bedömas med samma mått.
    Men det står ingenstans att hon behöver hjälp med en läxa??

    Jag tolkar ts som att han ska hjälpa henne när hon behöver göra något i/till skolan, inte att han ska hjälpa henne med skolrelaterade saker!

    "Låtsasexempel": Ts pojkvän har lovat att vara barnvakt till hennes barn den dagen när hon har en tenta.
    Han har lovat att skjutsa henne 10 mil för att hon skriver en uppsats om just det där som ligger 10 mil bort.

    Ungefär så tänker jag.
  • Anonym (hålla löften)
    matben skrev 2017-01-20 07:48:23 följande:
    Det framgår ju dock inte detaljer kring hur ts pojkvän uttryckte sig. Konversationen kan ha varit

    "du, kan du hjälpa mig med en skolgrej torsdag nästa vecka?"

    "Japp!"

    Eller

    "Jag har en jättejätteviktig grej som jag verkligen behöver din hjälp med. Lovar du att ställa upp för mig och hjälpa mig med detta?"

    "Självklart, jag lovar dyrt och heligt att inget annat ska komma emellan."

    Vad som räknas som ett löfte av ovanstående exempel är ju i betraktarens öga. I det första exemplet hade jag personligen tänkt att det underförstått är i mån av tid. I andra exemplet hade jag såklart däremot reagerat. Det går inte att hela tiden utrycka samtliga förutsättningar för om man kan eller inte kan ställa upp på något.
    jo jag förstår resonemanget och visst kan det funka om man känner varann utan och innan och har en bra kommunikation. Jag personligen hade tagit båda som ett löfte, säger någon att den ska hjälpa mig så räknar jag ju med det. Vad som är underförstått eller inte tycker jag är svårt. Klart man kan lära sig vad den andre menar om man har levt tillräckligt länge ihop, men annars kan man ju bara gå efter det sagda ordet. Hur många är tankeläsare?

    Man kan ju ställa mitt resonemang på sin spets också, tänk om personen bryter benet och inte kan hjälpa mig? Skulle han ha sagt innan att han lovar att hjälpa mig så länge han inte råkar ut för en olycka? Ja kanske om han vet att jag är helt verklighetsfrämmande och inte förstår att vem som helst kan råka ut för en olycka. MEN det skulle jag nog ha förståelse för, hoppas jag, det ligger lite mer utanför personens kontroll. Det kan ju jobbet också göra men levde jag ihop med någon som jobbade så att han inte kan tacka nej så skulle jag ju troligen känna till de förutsättningarna
  • Anonym (hålla löften)
    ungbrunett skrev 2017-01-20 08:17:07 följande:
    Sedan, tillbaka till datorn, började du försvara ts/dig själv när hon enbart sa att hon inte kunde. Innan vi "visste" att morfar var döende. "Om hon säger att hon inte kan så kan hon inte" sa du då. Här säger pojkvännen att han inte kan, ska inte det räcka? Ts kunde i förra tråden kanske tagit jobb istället för att hänga med pojkvännen, om det framkommit, hade du fortfarande försvarat ts i förra inlägget? Otroligt inkonsekvent av dig, du kan knappast mena att man alltid ska hålla löften om du ena sekunden försvarar en som bryter ett utan att veta anledningen och 15 min senare försvarar hon som blir ledsen över att ett löfte brutits av en förklarad anledning (som i de flestas värld är helt legitim dessutom).
    nu blandar du nog ihop mig med någon annan
  • Anonym (hålla löften)
    ungbrunett skrev 2017-01-20 08:08:55 följande:
    Anonym (hålla löften) skrev 2017-01-20 02:21:38 följande:

    Vart i andra tråden står att ts har lovat att lämna tillbaka datorn ett visst datum? Vad jag kan utläsa står bara att hon skulle ta med datorn när det var tänkt att hon skulle komma ett visst datum, men vem hade tänkt det? Var det verkligen en överenskommelse?


    "Vi ses på fredag så får du den då" är absolut en överenskommelse.

    Ts i förra tråden skyllde först på att hon inte hade råd eller tid. Därefter kom morfadern. Är "jag har inte råd att åka och lämna den, du får komma istället" är knappast ett giltigt argument för att inte lämna tillbaka något som man lånat.
    Vart står det att de har kommit överens om att "Vi ses på fredag så får du den då"?

    Jag kan inte läsa någonstans i tråden att hon lovade när hon skulle komma tillbaka med datorn
  • Anonym (hålla löften)
    ungbrunett skrev 2017-01-20 08:12:17 följande:
    Ifrågasätte du det så kan du ifrågasätta vad för typ av löfte ts pojkvän gav. Fråga hon typ "kan du hjälpa mig med min läxa imorgon?".. svara han "Ja, kanske det" eller "jag lovar på heder och samvete att hjälpa dig imorgon och svär för mitt liv att jag kommer att närvara exakt när du vill"? Troligen det första, vilket är det normala. Samma typ av löfte som ts med datorpojkvännen troligen gav. Vad är skillnaden?
    Det står bara att han lovade. "ja kanske det"  är inget löfte

    Troligen ja, du spekulerar bara. Jag tycker det är svårt att utgå ifrån vad man tror sades, vi vet ju bara vad som står, och i TS den här tråden står att han lovade.

    Den andra tråden har jag inte skrivit något i, men jag kan inte utläsa något löfte i något hon har skrivit där
  • Anonym (Tjena')
    Anonym (Frida) skrev 2017-01-19 16:12:01 följande:
    Liten? Går på universitetet, men okej. Du behöver inte bli otrevlig. :)
    Fast då är det ju inte "skolrelaterat" eller är du en av alla de som kallar universitet för skola precis som om det vore ett gymnasium?
  • Anonym (Tjena')
    Kuddebarn skrev 2017-01-19 16:15:40 följande:
    Fast då skulle han inte ha gått och lovat henne nånting, om han visste att det kunde dyka upp jobb samtidigt.
    Det kanske han inte visste. I vissa fall är det outtalat av chefen att man måste ställa upp. I andra fall kan det vara att man inbillar sig att man är så viktig att man måste ställa upp. Hur det var vet vi inte.
  • Anonym (Tjena')
    Kjell2 skrev 2017-01-19 20:27:31 följande:

    Den här typen av löften, "Jag hjälper dig på lördag", "Kommer över med datorn nästa vecka", "Bio klockan fem" har jag alltid givit och tagit emot med outtalade förbehåll . Om inte - 
    - min morfar bli dödssjuk
    - jag får magsjuka
    - det blir vattenläcka i mitt kök
    - kris på jobbet
    - osv

    Jag ser det inte som löftesbrott även om jag har full förståelse för besvikelse. Sen kan man i varje enskilt fall självklart diskutera om det är rätt prioritering, t ex kris på jobb vs. hjälpa med studier. 


    Klokt!
  • Anonym (Tjena')
    LHF skrev 2017-01-20 09:40:16 följande:
    Men det står ingenstans att hon behöver hjälp med en läxa??

    Jag tolkar ts som att han ska hjälpa henne när hon behöver göra något i/till skolan, inte att han ska hjälpa henne med skolrelaterade saker!

    "Låtsasexempel": Ts pojkvän har lovat att vara barnvakt till hennes barn den dagen när hon har en tenta.
    Han har lovat att skjutsa henne 10 mil för att hon skriver en uppsats om just det där som ligger 10 mil bort.

    Ungefär så tänker jag.
    Då får man lösa det på samma sätt som man gjort om man var singel eller om pojkvännen plötsligt blev väldigt sjuk.
  • LHF
    Anonym (Tjena') skrev 2017-01-20 11:51:57 följande:
    Då får man lösa det på samma sätt som man gjort om man var singel eller om pojkvännen plötsligt blev väldigt sjuk.
    Det är ju skillnad om han skulle blivit sjuk. Nu valde han att bryta löftet, för mig är det en annan sak. Nu vet vi ju inte vad han skulle hjälpa till med, vilket jag tycker spelar roll i sammanhanget.

    Det låter dock på ts som att hon inte har så lätt för att få hjälp från någon annan då hon skriver att det här ställde till det en hel del för henne. Hade hon haft många valmöjligheter så hade det knappast varit ett problem!
  • Anonym (S)
    LHF skrev 2017-01-20 12:18:05 följande:

    Det är ju skillnad om han skulle blivit sjuk. Nu valde han att bryta löftet, för mig är det en annan sak. Nu vet vi ju inte vad han skulle hjälpa till med, vilket jag tycker spelar roll i sammanhanget.

    Det låter dock på ts som att hon inte har så lätt för att få hjälp från någon annan då hon skriver att det här ställde till det en hel del för henne. Hade hon haft många valmöjligheter så hade det knappast varit ett problem!


    Vuxna människor har jobb och i bland så får de hoppa in när det är kris. Det ska inte behövas skrivas in i kalendern. Oväntade saker händer och TS är tillräckligt stor för att förstå det.
Svar på tråden Pojkvän höll inte vad han lovade